У Кропивницькому хочуть модернізувати всю опалювальну систему міста

Проект з тепломодернізації повинен був слідувати за іншим, з придбання екологічного транспорту

664
кількість переглядів

Андрій Трубачев, «Україна-Центр»

В останні місяці 2018-го Кропивницький витрачав удвічі менше тепла, ніж торік, на опалення частини дошкільних та навчальних закладів. Мова про тих, де встановлено системи автоматичного регулювання споживання тепла. Це інвестиційні, а не бюджетні кошти.

Про майбутнє системи теплопостачання Кропивницького говорили з директором міського департаменту економічного розвитку, торгівлі та інвестицій Андрієм Паливодою.

На черзі, за його словами, наступний етап модернізації, а саме – нова «порція» енергосервісних контрактів, кілька експериментальних проектів з використанням низки сучасних технологій опалення, запланований на наступну осінь вихід на десятимільйонне фінансування з Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР).

Не брати зайвого?

Проект з тепломодернізації повинен був слідувати за іншим, з придбання екологічного транспорту, пояснює чиновник. Однак в мерії знайшли власні можливості, щоб «переграти» цю ситуацію, незабаром міський голова зустрічатиметься з представниками банку з приводу переходу відразу до другого проекту.

– Базові витрати були передбачені не тільки на закупівлю транспорту, але і на модернізацію мереж, заміну трансформаторних станцій тощо. Але використання тролейбусів з автономним ходом зменшує потребу в цьому, можна розтягнути витрати в часі і за свій рахунок поступово докуповувати тролейбуси і замінювати мережі. Проект, який стосується екологічного транспорту, – соціальний, він не принесе бюджетних вигод, не окупиться. А витрачені кредитні кошти на тепломодернізацію повертаються нам у вигляді економії витрат на енергоресурси.

До цього вже підготувалися, як запевняє Паливода, у всіх 168 установах, які фінансує міський бюджет, проведені енергоаудити або енергосканування, людською мовою – є розуміння, скільки будівля витрачає тепла і електрики, які заходи слід вжити, щоб зменшити їх споживання.

– Паралельно з кредитуванням Європейський банк також шукає донорів для надання грантів технічної допомоги (які не треба повертати. – Авт.) відповідно до теми проекту. Ми плануємо до кредитних коштів ще залучити понад мільйон євро. Це зменшує процентне навантаження за кредитом, за рахунок грантів ми можемо вийти взагалі на нульовий відсоток, якщо рахувати весь проект.

Поки не дали

У минулому році індивідуальні теплові пункти за контрактами енергосервісу встановлені в шести дитсадках, семи школах різних районів міста і будинку дитячо-юнацької творчості на Добровольського. Це робиться за власні кошти підприємців, які окупають вкладене в наступні два-три-п’ять років, – у цей період місто платить їм 90% від різниці, відразу економлячи таким чином 10% з нульовими витратами.

На деяких з цих об’єктів в листопаді 2018-го витратили на 60% менше тепла в порівнянні з попереднім роком. В цілому лише за рахунок енергосервісу в цей опалювальний сезон місто, за словами Паливоди, може заощадити півтора мільйона гривень. Наприкінці минулого року виконком затвердив перелік наступних 12 установ, за якими будуть проведені аналогічні закупівлі. Всі разом, за розрахунками міськради, зменшить витрати місцевої скарбниці на тепло на 4-5 мільйонів гривень.

Повністю оновленою в плані енергозбереження в наступний сезон повинна увійти також одна з найбільших міських шкіл – №31. Уже погоджено фінансування Північною екологічною фінансовою корпорацією (NEFCO) проекту з її комплексної теплосанації загальною вартістю 12 мільйонів гривень. Власне роботи почнуться влітку – для їх проведення школу треба буде закрити, пояснює глава департаменту.

– На наступному етапі будемо реалізовувати кілька об’єктів з різними системами теплової генерації. На даний момент є кілька базових, на яких ми робимо порівняльні розрахунки з використання теплових насосів, електрогенерації з використанням накопичення. Тепловий насос – дуже ефективна система, яка з кожним роком вдосконалюється. Це «холодильник навпаки», принцип заснований на використанні фреону, який закипає при +8 градусах. Робимо контур під землю, закачуємо фреон і за рахунок теплової енергії землі нагріваємо, коли рідина закипає, у вторинному контурі нагріваємо воду, яка йде системою. Є інші варіанти, але їх ККД менше. Також сьогодні існують реагенти, які за рахунок електролізу здійснюють нагрів, – вночі, за найнижчим тарифом, у спеціальних ємностях накопичуються, а вдень насосом ганяються системою. Ми хочемо кредитні кошти направити на впровадження максимально ефективних змін у тепловій системі міста в цілому. Від скорочення відстані між котельною і споживачем до різних методів теплової генерації. На наступний опалювальний сезон у нас буде кілька типів впроваджено і відпрацьовано.

Оптимальний варіант, на думку Паливоди, – мати змішану систему, щоб можна було балансувати при зміні, зокрема, цін на окремі види енергії, палива і реагентів. У мерії планують за підсумками першого півріччя 2019-го виділити кошти на кілька експериментальних об’єктів.

– Тоді за наступний опалювальний сезон ми зможемо опрацювати і зрозуміти, що саме для нас краще, де плюси, де мінуси. Тому що ідеальних систем не існує. Тобто енергосервіс, кілька експериментальних об’єктів, і вже на осінь думаємо вийти з розумінням рівня фінансування від Європейського банку – будемо знати, що саме за них краще зробити. Вартість проекту – близько 10 мільйонів євро, завдання – модернізувати всю теплову систему міста.