Чому децентралізація і створення ОТГ стали успішними на Кіровоградщині

Перегляди: 1196

Олена Ярова

У 2014 році в Україні стартувала реформа децентралізації, яка докорінно змінила можливості місцевих громад і формат взаємин з центральною владою. Кіровоградщина одразу стала і залишається одним з лідерів за кількістю якісних змін, що принесла президентська реформа. Для аграрного регіону це знаково, адже від управлінської ефективності в районних громадах місцях залежить успішність розвитку області в цілому.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

На території області вже створили 20 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які безпосередньо користаються розширеними можливостями місцевого самоврядування. Відтепер вони отримують у своє розпорядження в кілька разів більше фінансових надходжень внаслідок зменшення відрахувань до Києва. На сьогодні маємо суттєві зрушення у розвитку сільської медицини, залученні інвестицій та започаткуванні нових проектів з будівництва у новостворених адміністративних одиницях.

Ми поцікавилися у політичного експерта, кандидата політичних наук Руслана Стадніченка, у чому причини успішності реформи децентралізації на Кіровоградщині.

- Як на мене, то одним з головних факторів успіху децентралізації стало те, що тривалий час на початку реалізації реформи вона була деполітизована і деякою мірою залишається деполітизованою й зараз. Тобто, жителі наших міст, селищ та сіл обирали собі тих керівників, які без прив’язки до будь-яких партій і політиків захищали інтереси означеної громади. Але згадайте, як одразу більшість так званих опозиційних політиків почали критикувати реформу децентралізації суто з політичних мотивів.

- Так, критика лунала з вуст більшості опозиційних політиків, про це говорили і Юлія Тимошенко, і Олег Ляшко й інші. Але ж їхні партії брали активну участь у виборах в ОТГ і потім навіть робили гучні заяви про виборчі успіхи на загальноукраїнському рівні?

- У цьому й біда, що президентську реформу, яка носила суто адміністративний і управлінський характер, спробували використати для самореклами ті, хто хоче захистити власні вузькі інтереси. Адже за браком конструктиву значна частина українського політикуму працює за принципом «чим гірше для людей – тим легше прийти до влади з опозиційного табору». Однак очевидним стало протиріччя між словами і справами згаданих вами політиків – адже ті ж «Батьківщина» з Радикальною партією пішли на вибори в ОТГ і активно займались там агітацією та пропагандою власних парторганізацій.

- Добре, але, крім деполітизації, є ще якісь причини того, чому на Кіровоградщині вдається реалізувати значну кількість проектів у межах фінансової децентралізації?

- Звичайно. Я б виділив ще три важливих чинники, чому в нашій області реформу децентралізації можна вже вважати успішною. Першим чинником вважаю те, що наявна злагодженість роботи на всіх рівнях публічного врядування. Відзначу, наприклад, конструктивну роль голови ОДА Сергія Кузьменка, зусиллями якого нам вдалося першими в Україні відкрити сільську амбулаторію у Приютівській громаді. На даний момент у області вже діють десять таких новітніх медичних сільських закладів.

Другим чинником я бачу персоналії тих, хто очолив наші територіальні громади. Здебільшого це або самовисуванці, які ефективно й тісно співпрацюють з усіма відповідними інституціями, або представники президентської команди. Нещодавно, наприклад, голову Новоукраїнської ОТГ Олександра Корінного визнали Людиною року-2018 в Україні у номінації «Лідер об’єднаної територіальної громади», що додатково підтверджує успіх децентралізації на Кіровоградщині.

І третім чинником я б назвав безпосереднє сприяння центральних органів влади і європейських структур у забезпеченні та здійсненні реформи. Зокрема, цьому активно сприяє у нас відкритий першим в Україні Центр розвитку місцевого самоврядування з директором Олегом Яременком на чолі.

- Невже все так добре, і немає жодних проблем у процесі децентралізації в нашому регіоні?

- Я вже вище торкався цієї проблеми і ще раз наголошу, що основна небезпека децентралізації – це політизація, тобто прагнення опозиційних політсил скористатись змінами без врахування інтересів громадян. Візьмемо Смолінську ОТГ, яка майже на 100% укомплектована представниками партії «Батьківщина». Як нам усюди повідомляє з рекламних носіїв Юля Володимирівна, вона гарантує різке зниження ціни на газ. Відповідно, можна було б очікувати, що місцева територіальна громада, яка працює у контакті з Тимошенко, хоча б наважиться зробити заяву про перегляд тарифів і ціни на газ, враховуючи ініціативу їхньої лідерки. Натомість ця ОТГ є однією з найбільш неблагополучних, депресивних і жодним чином не озвучує тих обіцянок, що вже встигла озвучити перед виборами Юлія Тимошенко…

- Які ви можете дати прогнози щодо продовження реформи децентралізації, і чи можуть бути якісь сюрпризи після виборів президента навесні?

- Знаєте, якщо у нас на найвищу посаду в державі балотується комедіант Зеленський, то підстави хвилюватись, звісно, є. Уявіть собі, п’ять років в умовах війни здійснювати стратегічні реформи - і раптом на посаді з’явиться хтось, хто курс державного управління проходив на сцені чи в студіях телеканалів… Але я все-таки оптимістично дивлюсь у 2019 рік і вірю, що українці не піддадуться на популістські обіцянки і гумористичні витівки, коли прийматимуть доленосне для держави рішення.