На Кіровоградщині поменшало євроблях

Невже все по-швидкому все заплатили і отримали українські номери?

557
кількість переглядів

Геннадій Рибченков, «Україна-Центр»

22 лютого, о 24 годині 00 хвилин, закінчився термін дії пільгового режиму розмитнення автомобілів, тимчасово ввезених в Україну з Європи, так званих євроблях. Набрав чинності закон, який зобов’язує оформити свої машини за всіма правилами і заплатити мито, від 25 листопада минулого року. Автовласники мали три місяці, протягом яких можна було заощадити. Тепер доведеться платити повну ціну за державну реєстрацію, і вона нерідко може бути вищою за ціну, за яку був «куплений» (частіше їх нібито беруть в оренду або роботодавець надає своєму працівнику) автомобіль у Польщі чи Литві. Як пройшов перший період легалізації євроблях? І що буде далі з цими машинами?

Дійсно, машин з європейськими номерами на наших вулицях поменшало. Невже все по-швидкому все заплатили і отримали українські номери? Не думаємо, що це так. Ось офіційні дані про кількість переоформлених належним чином автомобілів у Кіровоградській області. Їх «УЦ» надав Регіональний сервісний центр МВС України. Так ось, за пільговий період по всій Кіровоградщині перереєстровано на українську реєстрацію всього 1 тисячу 313 автомобілів. Може, це і не крапля в морі, але реально на території області їздило набагато більше таких машин. Куди вони поділися?

Поки за їзду на єврономерах нікого не штрафують. Але вже з 24 травня співробітники поліції будуть мати право це робити. І, немає сумнівів, почнуть це робити з превеликим задоволенням. Чому? Та тому що розміри штрафів за порушення правил їзди на автомобілях в режимі транзиту будуть такими:

– за перевищення терміну не більше доби – 170 грн або попередження;

– від однієї доби до 10 діб – 3400 грн;

– від 10 до 20 діб – 8500 грн, від 20 до 30 діб – 85 000 грн;

– більш ніж на 30 діб (а також за втрату або розукомплектування транспортних засобів) – 170 000 грн або конфіскація автомобіля за рішенням суду.

Так де ж зараз євробляхи? Хтось із їх власників ще збирає гроші на реєстрацію. А хтось, на жаль, змушений розлучитися зі своїм залізним конем. Згідно з правилами, чим старша машина, тим дорожче обійдеться її реєстрація – тому що такі машини більше забруднюють навколишнє середовище тощо. Мало того, що ремонтувати такі авто доводиться весь час, так ще і зареєструвати старий 15-річний «Опель» буде коштувати дорожче, ніж 5-річний «Мерседес». Вже зараз у багатьох селах і містечках на кордоні з Україною в Словаччині, Румунії, Польщі, Угорщини утворилися цілі звалища вивезених назад у Європу і кинутих своїми власниками авто. Уже з’явився новий бізнес, особливо в Румунії, – відразу за кордоном на вас уже чекають хлопці, що пропонують купити машину на запчастини. За гроші, зрозуміло, але в тих краях просто кинути авто теж важко – можуть тебе, що йде назад в Україну пішки, не пустити. Треба ставити машину на стоянку, а стоянка коштує в основному 10 євро на добу. Ось і продають своїх «ластівок» іноземним розбирачам…

Чому не можна здати авто на розбирання прямо тут? Справа в тому, що більшість їздять на євробляхах за такою схемою: машина належить фірмі з Польщі або Литви, а водій – співробітник цієї фірми. Раніше, до прийняття нового закону, за правилами потрібно було всього раз на рік виїхати в країну, де зареєстроване авто, і в’їхати назад. Або ще простіше – заплатити невеликий штраф і далі кататися. Трохи складніше було тим, хто завозив машину нібито для транзиту через Україну в іншу країну, такі всього місяць можуть перебувати на нашій території, але і в цьому випадку обходилися мінімальними штрафами і їздили роками.

Ніхто не думав про здачу машини на шрот – так називають підприємства з розбирання авто на запчастини. У нас їх чимало, але всі вони знаходяться під дуже жорстким контролем органів і тісно з ними співпрацюють, тому що автомобілі – дуже кримінальна тема, ніхто з викраденими авто не хоче мати справу, а тепер і з євробляхами. Щоб віддати таку машину в розбирання, треба привезти довідки про зняття з обліку тощо.

Віддати в розбирання авто можуть лише ті, чию машину ввіз в Україну «верблюд». Це поширене слово в середовищі всіх, хто мають євробляхи. «Верблюд» – це іноземець, який в’їхав в Україну і тут же дав вам доручення на авто. Рік можна спокійно їздити. І навіть віддати в розбирання – там є лазівки юридичні.

Найстрашніше для власників євроблях ще і в тому, що всі вони внесені в бази митниці – з номерами машин і з повними даними на власника. І в майбутньому, якщо навіть ви просто ховаєте машину в гаражі, в принципі, до вас можуть прийти поліцейські і пред’явити прострочення. Чи дійде до цього? І що ж все-таки робити нещасним власникам евроблях? Є кілька варіантів.

1. Хоч і дорого, але оплатити офіційне розмитнення.

Чи не розмитнювати в надії, що влада зміниться і драконівський закон скасують. Віри в це мало, з урахуванням того, що на сьогодні від перереєстрації в бюджет надійшло 13,6 мільярда гривень. Жодна розумна майбутня влада від таких грошей не відмовиться.

2. Розібрати.

Здати євробляху на розбирання можна. Але вона має сенс тільки для популярних моделей машин, типу «Шкода Октавія», можна відбити вкладені гроші.

3. Зміна громадянства.

Відразу говоримо – це незаконно, так робити не можна!

Звичайно, подвійне громадянство в Україні заборонено, але юристи, які допомагають оформити документи іншої країни, знають, як діяти в таких обставинах.

4. Віддати на війну.

Кожен охочий може допомогти армії, передавши нерозмитнене авто. Якщо авто там буде знищено, є можливість навіть оформити документи, щоб митники не виписували штраф за своєчасне не вивезення машини.

5. Переобладнати.

Якщо авто має потужний двигун і ознаки спортивності, його можна перетворити на учасника автомобільних змагань. Машини, які використовуються в автоспорті й не виїжджають на дороги загального користування, не обов’язково реєструвати в сервісних центрах МВС. Так що цілком можливо влаштовувати на них гонки на закритих трасах.

А один мій знайомий, який ще до прийняття закону ввіз здалеку дві машини, на запитання про реєстрацію з посмішкою відповів – так ніяких проблем! Можливо, справа в тому, що він колишній співробітник міліції, а крім того, ще й аварійний комісар і щось знає? Але таємниці він не відкрив…