Мер Кропивницького Андрій Райкович: «Треба вирішувати проблеми, а не чекати»

Загальна інформація про те, скільки всього «недооформлених» ділянок в Кропивницькому, повинна з'явитися протягом місяця-двох

793
кількість переглядів
Андрій Райкович. Фото Павла Волошина, «УЦ»

Андрій Трубачев, «Україна-Центр»

Які гострі питання Кропивницького вдалося вирішити, поки в місті був Президент, кого відключать від опалення вже до наступного сезону, скільки вже сьогодні заплатять за землю городян ті, у кого вона в користуванні, в ексклюзивному інтерв’ю розповів міський голова Андрій Райкович.

За його словами, без втручання Президента і Кабінету Міністрів бюджет обласного центру вже навесні міг би «схуднути» більш ніж на 76 мільйонів незапланованих гривень. Така ціна 20 днів, необхідних для монтажу дорожнього проходу арки на Левитського, колишньої Колгоспній.

Гроші та земля

– Їх ми повинні були віддати «Укрзалізниці», це додаткові витрати на організацію руху поїздів в об’їзд міста, – каже Райкович. – Це дорого, в бюджеті ми ці витрати не закладали. На сьогоднішній день вже є доручення безпосередньо керівнику «Укрзалізниці» – врегулювати це питання без додаткових витрат для міста. Грошей зайвих немає. У нас вони всі розписані до копійки, і ми хочемо їх ефективно витратити.

Ще результат – Кабмін виділив додаткові 10 мільйонів співфінансування на Центр надання адмінпослуг, під який повністю перебудовують приміщення колишнього коледжу на колишній Леніна. Хоча говорити, що ці гроші місто заощадило, буде передчасним, зазначає мер.

– Ми запланували отримати надходження до бюджету, але запланувати й отримати – це різні речі. Бачимо, яка реакція, нерозуміння з боку промисловців, власників земельних ділянок. У мене теж є багато питань з приводу оцінки землі. Але ми відстоюємо позицію держави, міської громади. Держава хоче чітко знати про права власності на ті чи інші ділянки, мати це все у вільному доступі. Щоб будь-який громадянин України точно знав, що в місті Кропивницького немає вільних ділянок, вони всі вже надані під можливі бізнес-проекти. Те, що ці бізнес-проекти не реалізовуються, викликає запитання. Чому взяли землю під мінімальні ставки, мінімальні платежі й не використовують, не забудовують, не розвивають парково-культурні зони, не створюють додаткові промислові площі? Наприклад, якщо комбінат «Ятрань» має 10 гектарів землі, а реально потрібно три, комбінат може це задекларувати, і сім гектарів віднесуть до земель резерву. Можна платити тільки за те, що ти реально використовуєш, або викупити землю. Але тримати її в оренді, платити «дві копійки» – держава не настільки щедра, період дешевизни закінчився. Потрібно врегулювати, юридично правильно оформити відносини з міською владою, фіскальною службою і Держгеокадастром. Моїм розпорядженням вже створена робоча група з фахівців, які несуть персональну відповідальність. Але в цілому плата за землю в місті збільшилася після нової нормативної оцінки на 24%. Це невелике збільшення.

Про це писали – оцінка, з якою міськрада ледь встигла вкластися у передбачені законом строки, збіглася зі вступом в силу наказу Мінагрополітики піврічної давності. Цим документом встановлено «штрафний» коефіцієнт для розрахунку плати за використання ділянок, необхідні дані про яких не внесені в кадастрову карту. Поки ніяких санкцій немає, наголошує Райкович.

– Бізнесу досить продовжувати платити орендну плату в розмірах 2018 року, але вже зараз потрібно приступити до юридичного упорядкування документів відповідно до нового плану зонування міста та вимог Мінагрополітики. Це не рекомендація, наказ міністерства отримав статус закону України, і його потрібно виконувати. «Коефіцієнт 3» – попередження, якщо ваша земельна ділянка не увійшла в ознаки жодної з 35 зон, задекларованих у місті. Тоді вам потрібно звернутися до міської ради, навіть Держгеокадастр не потрібен, ми в межах нашої компетенції роз’яснимо, які документи потрібно дооформити. А право власності слід узаконити на землі, на які видано державний акт постійного землекористування. Це стосується здебільшого того, що робилося в 1990 роки, на початку 2000-х. Потрібно узаконити, упорядкувати і жити за законодавчою базою 2019 року. Я впевнений, що бізнесмени заспокояться, що підбурювачі, які хочуть свої особисті інтереси заховати за спинами великого, прозорого і чесного бізнесу, проявляться і втратять свої позиції. Через місяць про це ніхто не буде говорити.

Загальна інформація про те, скільки всього «недооформлених» ділянок в Кропивницькому, повинна з’явитися протягом місяця-двох. У цілому, за оцінкою міського голови, 95% міської землі вже використовується, але є територіальні претензії до сусідів.

– Ми зробили нормативну грошову оцінку, ще потрібно зробити межі в натурі. У нас є серйозні претензії, і ми обов’язково їх виставимо. Наприклад, до Соколівської об’єднаної територіальної громади, яка «вихопила» з міста велику ділянку в районі 101-го мікрорайону. Це потрібно законним способом врегулювати. І ми сподіваємося, що правда буде домінувати.

Тепло і гроші

Минулого тижня в місто приїжджали фахівці-теплотехніки з академії наук, які співпрацюють в тому числі з Кабінетом Міністрів, – вони будуть розробляти проект тепломодернізації Кропивницького. Збирали інформацію в управліннях економіки і ЖКГ, технологічний і методичний матеріал, паспортні дані тощо. Очевидно: модернізувати опалення в місті треба – на селекторній нараді з прем’єр-міністром 5 березня говорили в тому числі про ціну тепла в різних регіонах. Ми, на жаль, на другому місці за дорожнечею, констатує Райкович. З іншого боку – городяни вже в цьому сезоні чимало заборгували «за батарею».

– Я розумію, що 50 з гаком гривень за квадратний метр – це дорого. Так сталося тому, що 65% абонентів відключені від централізованого теплопостачання. Наприклад, у багатоповерховому будинку, де 100 квартир, 65 з «автономками», а 35 залишилися на централізованому. Зношені теплові мережі, трубопроводи великого діаметру розраховані на подачу тепла на 100 квартир, а не на 35. Незважаючи на те, що ми зараз забираємо орендовані потужності (у орендаря ТОВ «ЦНТІ УНГА». – Авт.), ми не будемо мати встановлені НКРЕ, врегульовані державою тарифи, тому що у нас рівень обліку, забезпечення лічильниками тепла – 38,5%. Один з найнижчих в Україні. Люди, які залишилися на централізованому опаленні, не зацікавлені в тому, щоб на будинку був лічильник. Тому що їм доведеться платити ще більше. Розбили, зламали ці лічильники. Їх багато було встановлено, але тепер багато не працюють. А вони коштують чималих грошей. Лічильник абонентам вигідний тоді, коли споживання тепла йде стовідсоткове. А коли ми дім «розірвали» на дві третини автономного і одну – централізованого, лічильник невигідний. Тому що під’їзди опалюються централізовано, як і підвали, горища, стояки з першого по останній поверх. Там, де «автономки», відрізані лише батареї в квартирах. Все це втрати, які лягають на плечі тих, хто отримує послугу централізовано. Коефіцієнт корисної дії для них у межах 50%, не вище. Це люди, які не можуть або не хочуть вирішити це питання. І закони України не дозволяють вимикати їх примусово, ми не маємо права.

За словами міського голови, навести порядок у себе вдома можна тільки самостійно – якраз для цього держава дає людям можливість створювати об’єднання співвласників багатоквартирних будинків.

– Як у приватному будинку – людина сама піклується про своє житло, сама вирішує, буде топити дровами, електрикою чи газом. Те ж стосується і багатоквартирних будинків. ОСББ в пріоритеті держави, вони мають можливість користуватися державними фінансовими програмами, отримувати «теплі» кредити. Їх потрібно брати, вирішувати проблеми, а не чекати, поки хтось щось «відвалить» безкоштовно, прийде і зробить за вас. Ці часи минули. І ми повинні в будинках, де 75 і більше відсотків квартир уже від’єднані, допомогти, стимулювати або змусити інших людей відключитися. Ми думаємо з міською радою, як захистити людей, які отримують субсидії. Це найбільш юридично і фінансово підкріплений доказ того, що людина потребує підтримки влади. Тому за зверненнями цих людей ми можемо розглядати питання про надання посильної допомоги, щоб вони встановили «автономку». Наприклад, пенсіонеру, у якого мінімальна пенсія, немає дітей і значна частина грошей іде на ліки. Ми не можемо його полишити сам на сам з цими проблемами.

Гроші на це будуть шукати при перерозподілі бюджету за результатами першого півріччя. Зрештою, якщо подавати тепло до конкретного будинку нерентабельно, його будуть відключати, констатує міський голова. Відповідь на те, що робити далі, чекають від академіків – у вигляді проекту з конкретними технічними пропозиціями по кожному мікрорайону.

– Наприклад, умовно, в цьому мікрорайоні ми ставимо кущову котельну, в цьому – міні-котельні на дахах, в цьому – від’єднуємо всі будинки, і вони самі вирішують свої проблеми, забезпечуємо теплом тільки комунальні установи, в іншому районі переходимо на електричне опалення в нічний період і так далі. Ми очікуємо економічно ефективну, обґрунтовану модель. Я ставлю завдання, щоб це було зроблено в максимально короткі строки. Це непрості плани, але їх потрібно ставити і виконувати. Іншого виходу у нас немає.