Центральний сквер Кропивницького може провалитися під землю. У прямому сенсі

2323
кількість переглядів
Андрій Райкович. Фото Павла Волошина, «УЦ»

Андрій Трубачев, «Україна-Центр»

Чи встоїть, у прямому сенсі, Центральний сквер у Кропивницькому, хто в міськраді нехтує депутатськими обов’язками і що з цим робити, ще раз про нову оцінку землі, арку й «Укрзалізницю» в прямій мові міського голови Андрія Райковича.

Під час сесії міськради минулого тижня, за його словами, в черговий раз виявилася не нова проблема, якою пора зайнятися впритул.

Земля і «прогульники»

– Значна частина депутатів не працює в другій половині дня, безвідповідально ставиться до своїх обов’язків. Розвернулися і пішли після перерви. Тому нерозглянутими залишилися земельні питання. На це я вже вказав секретарю міської ради, треба проводити роботу з депутатськими фракціями, більш принципово підходити до питання їх явки на сесії. Розголошувати ці питання, в засобах масової інформації говорити про те, хто з депутатів після перерви не повертається до зали. Починається будівельний сезон, люди хочуть бачити вирішення земельних питань, 126 було винесено на сесію. Практично всі вони стосуються людей, фізичних осіб. Приватні будівництва, господарські питання, виділення земель під будівництво учасникам АТО. Багато людей, які мали дачні будиночки, зараз переоформлюють право власності як на будинки, дачні кооперативи виявляють бажання увійти до складу територій міста. Це важливі життєві питання, їх треба вирішувати.

Встигли прийняти технічні рішення про зміни до бюджету, програми по ЖКГ, капітального будівництва тощо. Знову говорили і про нову нормативну грошову оцінку міської землі, зроблену торік вперше за десятиліття. Зростання орендної плати та земельного податку неабияк схвилювало місцевих землекористувачів – від потужних підприємців до гаражних кооперативів. Для загального розуміння Райкович уточнює: скасовувати оцінку ніхто не буде, нічого не відклали. Треба, можливо, дати певний строк на роз’яснювальну роботу з громадськістю, припускає він.

– Підприємці звернулися з проханням скасувати рішення про нормативну грошову оцінку в Кропивницькому, повернутися до колишнього, 2009 року. Це неправильно, це нелогічно, не відповідає інтересам міста в цілому. Ми говорили багато разів – це і впорядкування, і прозорість, і гласність, і сучасність. І наповнення міського бюджету. За два тижні робоча група повинна з кожним підприємцем, який, на його думку, має неправильну або завищену оцінку землі, у якого щось недооформлене, відпрацювати механізм приведення у відповідність. І в разі потреби вийти з пропозиціями, що потрібно змінити в нових умовах нормативної оцінки землі. Можливо, доопрацювати, змінити план зонування частково і виходити на сесію з конкретним проектом. Так, вартість землі під об’єктами торгівлі зростає. Але товарообіг, віддача, рівень прибутковості торгових об’єктів значно вище, ніж промислових. Це треба розуміти. Принципи оподаткування, в тому числі й землі, – це складова державної та регіональної політики, а не домовленості з представниками бізнесу, власниками й орендарями ділянок. Я вже говорив: можна було викуповувати землю, таке право є, орендовані землі, які не використовуються, можна повернути у власність міста. А те, що треба наводити порядок в землекористуванні, очевидно. У тому числі й промисловцям, у мене була зустріч з ними, я організував нараду, запросив до себе. Вони згодні з цим. Кажуть, що вдвічі підвищується ставка земельного податку, в тому числі для пересічних власників ділянок у приватному секторі. Але, по-перше, 50% з них – пільговики, по-друге, 133 гривні на рік повинен заплатити власник за ділянку в 10 соток. Це великі гроші? Про що ми говоримо? За десять років і ціна гривні змінилася, всі ціни змінилися – чому з землею повинно бути інакше?

Відомо, що найбільш активним публічним противником «переоцінки», по суті, збільшення надходжень до місцевого бюджету, в раді виступає Олександр Цертій з «Батьківщини».

– Вони зараз, як ніколи, політично активізувалися, «все завищене» – ціни на енергоносії, на оренду землі, в політичних гаслах їхніх – зменшити вдвічі, втричі, у чотири рази. Але якщо ми зменшимо податкове навантаження сьогодні, то за рахунок чого місто буде вирішувати всі питання, на що жити? Це популістські рішення, необґрунтовані. Їм дозволяє опозиційний статус говорити про такі речі. Коли вони були при владі, були в більшості, про це не говорилося, так гостро питання не ставилися. Коли вони керували міською радою, також було збільшення тарифів, питання податкової політики вирішувалися, земельних ресурсів. Життя на місці не стояло. Десять років тому рішенням міської ради роздали землю в Кропивницькому – і парки, і сквери, і місця загального призначення. І ввели такий показник попередньої нормативної оцінки землі, що до початку будівництва оренда коштує «дві копійки». Це не правильно.

Рятувати, будувати

Наприклад, з початку 2000-х в оренді у комерційної структури, пов’язаної з колишнім депутатом, знаходиться Центральний сквер. Той, що через дорогу від мерії. Орендарі мали плани обгородити його, зробити закритою торговою зоною, але місто на це не піде, зазначає Райковіч. Сьогодні в перспективі – інші проблема і загроза.

– Центральний сквер має особливості, під ним – підвали, коріння дерев проросло туди, торкрети почали руйнуватися. Сквер може просто провалитися на кілька метрів. Тому і завдання ставиться: дайте висновок, чи можна експлуатувати, територією скверу ходити, чи не можна, руйнування будівельної конструкції критичні чи в рамках дозволеного. ДСНС поставлена задача вивчити, й управління економіки має свою складову внести. Отримаємо довідку – будемо залучати проектантів, відпрацьовувати правильне рішення. Можна ремонтувати підвали або обвалити, засипати їх.

За день до цієї розмови міські чиновники збиралися з керівниками Одеської залізниці на нараду про долю іншого критично важливого для міста інфраструктурного об’єкту – арки на Левитського. Вирішується питання про надання тимчасового коридору для виконання будівельних робіт безпосередньо з монтажу «тіла» арки. Нагадаємо, вже після того, як були встановлені строки будівництва і почалися роботи, в «Укрзалізниці» заговорили про багатомільйонну компенсацію витрат на організацію руху поїздів в обхід Кропивницького. З цього приводу мер публічно звернувся до віце-прем’єра Геннадія Зубка в присутності Президента країни.

– Президент дав доручення, «Укрзалізниця» й одеське управління прислали своїх фахівців, щоб розробити графіки. Зараз прийшли до розуміння, йдемо в напрямку початку будівництва. Змонтовано рейки, якими буде подаватися металева конструкція труби, що стане основою нового дорожнього проходу. Побудована підпірна стінка – значна кількість землі з бруствера, який був, вирізана, встановлені металеві конструкції, які вже заливають залізобетоном. Я загострював увагу фахівців залізниці, що, коли ми, маючи дозволи, таку частину ґрунту зняли, це послабило конструкцію насипного бруствера під залізничними рейками. Нема чого чекати, якщо ми не прийдемо до розуміння, будуть офіційно повідомлені ДСНС, Кабінет Міністрів. Щоб не виникла аварійна ситуація, залізницю треба закривати вже за технічним станом. Ми підійшли до цього рішення. Зараз роботи йдуть планово.

Приєднуйтеся до нас у Facebook, читайте в Telegram, Viber і Twitter.