Нардеп Костянтин Яриніч: «Імовірність дострокових виборів існує»

Перегляди: 1331

Андрій Трубачев, «Україна-Центр»

Дострокові вибори в український парламент цілком можливі, але, навіть якщо вони будуть плановими, в жовтні, ймовірність того, що вони пройдуть за новим законом, - нульова. Про те, що робиться в Раді після обрання нового Президента України, як працюють, куди біжать і чи біжать її депутати, чи залишиться на чолі МОЗ Уляна Супрун і хто може прийти їй на зміну, ми говорили з головою підкомітету Комітету ВРУ з питань охорони здоров'я, заслуженим лікарем України Костянтином Яринічем.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Інтерв'ю записано в минулу середу, наступного дня після зустрічі поки чинного глави держави Петра Порошенка з депутатами фракції політсили його імені БПП «Солідарність». Тому перше запитання - що сказав Президент?

- Що зберегти стабільність в країні зараз - наша головна задача. Що глави ОДА повинні залишатися на своїх місцях, поки він Президент, а Президентом він буде ще місяць до інавгурації. Це стосується не тільки регіонів, не тільки глав адміністрацій, а й міністрів. Ми говоримо про міністрів з нашої квоти, Блоку Петра Порошенка. Це міністр оборони Полторак, віце-прем'єр-міністри Розенко, Зубко і Климпуш-Цинцадзе, міністр палива та енергетики Насалик, міністр культури Нищук, міністр ветеранів Фриз... Плюс генеральний прокурор Луценко. Природно, ми не задоволені результатами виборів, є багато зауважень до їх проведення і організації. Єдине, чим ми можемо бути задоволені, і це відзначило все міжнародне співтовариство, - що вони пройшли прозоро, без адмінресурсу й істотних порушень. Це ознака демократії, ми домоглися цього в тому числі й завдяки чинному Президенту. Що буде далі? Є певне почуття розгубленості, тому що ніхто не знає, як зараз буде діяти новий Президент, як буде підходити до формування нової команди, що це взагалі таке - нова команда. Тому що є чинний Кабінет Міністрів, який ніхто «розігнати» не може, є парламент. Довіряти тим особам, яких нам показали по «1 + 1», напевно, не варто, тому що, я думаю, ці особи ще будуть змінюватися. Глибини цієї команди поки ніхто не бачив і не чув, для цього має пройти якийсь час.

- Що відбувається в парламенті - депутати готові працювати чи чекають розпуску і нових виборів?

- Я думав, що почнуться рухи з перебіжками з однієї фракції в іншу, цього не спостерігається. Очікував, що зараз у залі можуть з'явитися прапорці «Слуги народу», як раніше з'явилися прапорці УКРОПу тощо, депутати почнуть офіційно демонструвати свою політичну позицію. Поки цього немає. Як був один депутат, який оголосив, що він створив групу «За Зеленського», так він один і залишився. Кожен день, напевно, йдуть якісь консультації, переговори, але якщо вони є, то поки тільки закулісні. До мене ні з якими пропозиціями не зверталися, і, думаю, в цьому немає сенсу.

- Чи готові в БПП йти на дострокові вибори?

- Позиція фракції - у жовтні у нас будуть планові вибори до Верховної Ради, на сьогоднішній день підстав для розпуску парламенту немає, і він повинен продовжити свою роботу. Була спільна заява фракцій БПП і «Народного фронту» про це. Навіть якщо ми говоримо про дострокові парламентські вибори, згідно з законом це може бути максимум на два місяці раніше планових виборів, наприкінці серпня. Чи варто це робити - у кожного правда своя. Хтось вважає, що «чим швидше перезавантажити, тим краще, тому що парламент недієздатний». Це «Опозиційний блок», «Відродження», позафракційні, «Свобода», «Самопоміч»... Можна сказати, це всі, крім коаліції. Імовірність дострокових виборів існує, це залежить від тієї політики, яку проводитиме в тому числі новообраний Президент. Поки ми його позиції з цього приводу не чули. Особисто я вважаю, що, з одного боку, два місяці нічого не вирішують, а з іншого - треба подивитися, як ми зараз будемо працювати. Поки я активної роботи парламенту не бачив. Можливо, тому, що ми вже давно займаємося тільки законом про мову. Може, коли ми приступимо до розгляду інших законів, вступимо в фазу активної роботи, у мене зміниться думка.

- Якщо дострокові вибори, то на якій підставі?

- Говорять про те, що у нас немає коаліції - для цього є юристи, які повинні правовий аспект вивчити. Якщо немає коаліції, то Президент може розпустити парламент, це його юрисдикція. Ми готові йти на вибори і сьогодні, напевно, БПП, як ніхто, готовий. Якщо електорат «Зе команди» - це великою мірою люди, які голосували не "за", а "проти", то 25 відсотків проголосували саме за Порошенка. Тобто ми як партія Блок Петра Порошенка «Солідарність» можемо розраховувати на них на парламентських виборах. Дострокові вибори можуть бути вигідні й тій політичній силі, яка сьогодні організовується під брендом «Слуга народу». Вони, очевидно, розраховують, що це було голосування не проти Порошенка, а за них. Конвертувати 75% у голоси на парламентських виборах не можна, звичайно, а відсотків 30, які були в першому турі за Зеленського, - можливо. Який рейтинг буде в жовтні, сказати складно. Його головні завдання, на що він буде робити ставку - це зупинка війни в Донбасі, зниження тарифів. На цьому можна отримати певні дивіденди, тому що це саме те, що вимагав народ України. Наскільки оперативно йому вдасться щось зробити в цих напрямках, щоб утримати свій рейтинг, - питання не до мене.

- Яка ймовірність, що парламентські вибори - дострокові чи ні, - пройдуть за новим законом, з відкритими списками і без мажоритарки?

- Хоча є позиція фракції, що було б непогано цей закон прийняти, до нього на сьогоднішній день внесено 4 тисячі поправок. Щоб розібрати їх, потрібно не менше, ніж 6 сесійних тижнів. Не календарних, а сесійних. Тобто ми ніяк не вписуємося в терміни не те що дострокових, а й планових виборів. Згідно з законодавством, зміни повинні бути внесені не пізніше, ніж за три місяці до дня голосування. Розглянути ми не встигаємо технічно - при всьому бажанні. Ми можемо почати і навіть прийняти новий закон, але, швидше за все, вже для наступних виборів, які пройдуть в 2024 році.

- Багато говорять про закон про імпічмент Президента - чи є реальні перспективи його прийняття найближчим часом?

- Абсолютно має перспективу бути прийнятим. Інша справа - який це буде закон, що там буде прописано. Але готовність парламенту прийняти його є. Можливо, туди будуть вписані якісь обмежувачі функціональних обов'язків Президента. Очікуємо конкретики від юристів і народних депутатів, які займаються цим питанням, думаю, це буде цікаво всій країні почитати. Але в тому, що такий закон потрібен, у мене немає ніяких сумнівів. Народ, який обирає, повинен розуміти, як не революційним, а правовим, цивілізованим способом міняти президента, міняти владу.

- Уже давно багато хто говорить, що міняти потрібно главу МОЗ - по-вашому, «доживе» Супрун до кінця каденції, чи думаєте самі поборотися за крісло, вас адже неодноразово називали серед можливих кандидатів?

- Я б не сказав, що у мене є міністерські амбіції, це не бійка за крісло. Я залишаюся на позиції, що міністерство в тому складі, в якому є, своїх обов'язків не виконує. Масла у вогонь додали результати роботи Рахункової палати, яка перевіряла міжнародні закупівлі. Йдеться про масштабні порушення, які погіршили доступ українців до медикаментів. Закуплені на 12 мільярдів медикаменти до сьогоднішнього дня не дійшли до громадян. Плюс невиконання контрактів і так далі, на що закриває очі МОЗ, де підписували ці контракти і як повинні стежити за їх виконанням. Такі речі кримінального характеру не можуть не потрапити в поле зору прем'єр-міністра і Президента, і я вважаю, що ми повинні подавати кандидатуру нового міністра і голосувати за нього. Не хочу говорити про прізвища, це повинен бути вибір парламенту і народу України. Мова про півроку життя українців, тут не варто прив'язуватися до термінів парламентських виборів, після яких будуть нова коаліція і новий уряд. Ми повинні прив'язуватися до того, що повинно робити міністерство і що воно сьогодні не робить.

- Судячи з усього сказаного, точки дотику між вашим комітетом і Міністерством охорони здоров'я так і не були знайдені?

- Нічого не змінюється, представники міністерства не з'являються на засідання комітету. На наступному засіданні Рахункова палата представлятиме результати кількох місяців роботи. Це може послужити відправною точкою, від якої буде відштовхуватися новий Президент і робити свої висновки. Дмитро Разумков, який є його консультантом, сказав, що потрібно зробити аудит їх роботи, - не потрібно, він вже зроблений, його зробила Рахункова палата. Сьогодні вона може передати ці документи Президентові, щоб він переглянув і прийняв рішення, хоча б у плані свого бачення питання. Президент безпосередньо не впливає на роботу Кабінету Міністрів, але рекомендувати і висловлювати свою думку дуже важливо. Думаю, що доктор Комаровський, який був представлений як один з членів команди нового президента, не розглядає себе в якості міністра. Швидше, в якості радника. Я знаю його професійний підхід до здоров'я українців, і мені здається, що його поради були б важливі для нового Президента. До його приходу на посаду ця розмова не має сенсу.

- Все-таки розглядаєте можливість подачі вашої кандидатури?

- Я не маю права себе розглядати. Навіть якщо така подача можлива, вона повинна узгоджуватися з новим президентом. Чи буде вона розглядатися - я не знаю ні нового Президента, ні його бачення, вважаю, зараз говорити про нового міністра буде неправильно.