Коли у Кропивницькому завершиться ремонт арки (інтерв’ю з мером міста)

4054
кількість переглядів

Андрій Трубачев, фото Павла Волошина, «Україна-Центр»

Фінальний відлік до «години Х» у масштабному проекті реконструкції арки на Левитського, вузького місця в сполученні між двома частинами обласного центру Кіровоградщини, почався. Все станеться після 30 травня.

Подібні роботи з монтажу металевого тунелю в Кіровоградській області ще не проводилися. Це виконується вперше, зазначає міський голова Андрій Райкович.

Про те, як буде в подробицях, а також про принципові рішення зі стратегії розвитку Кропивницького, майбутню систему управління і «закопування» бюджетних грошей – в ексклюзивному інтерв’ю.

Виконується вперше

Арка – вже другий проект у нинішній каденції міськради, до якого підходить таке визначення, раніше була реконструкція аварійної дамби на Інгульці, в районі вулиці Михайлівської. Працювати доводилося фактично на воді, в умовах постійного підмивання. Цього разу виклик пов’язаний зі складністю і стислими термінами, в які треба вкластися.

Після переговорів з «Укрзалізницею», які тривали з минулого року з втручанням в тому числі віце-прем’єра і Президента Порошенка, місто нарешті отримало тимчасове вікно після 30 травня максимум на 13 діб. Потяги через станцію «Кропивницький» ходити в цей час не будуть. Щодо виплати будь-яких компенсацій, згідно з озвученими раніше сумами недоотриманого за зміни чи зупинку руху поїздів прибутку в майже 400 мільйонів гривень, мова не йде, уточнює мер і дякує керівництву «Укрзалізниці» за партнерську роботу.

– Спочатку ми будемо розбирати залізницю, там дві колії, одну нам дали дозвіл заздалегідь демонтувати. Нею вже рух не йде. Зараз підрізаємо землю і вивозимо активно, щоб якомога менше залишилося роботи на фінальний період. Після зупинки залізничного руху треба розібрати другу колію, демонтувати електромережу, розібрати земляний бруствер і вивезти ґрунт, зробити фундамент і встановити на нього тіло труби. Ми повинні дуже великі обсяги ґрунту спочатку вивезти, а потім відновити, насипати цей бруствер заново спочатку землею, потім щебенем і відсівами. Висота більше 10 метрів, туди не виїдуть автомобілі, матеріали будуть завозитися залізницею – спеціальні вагони «вертушки» будуть підходити і розвантажуватися. Уже складено відповідні договори, розписані подобово, позмінно. Роботи будуть проводитися в три зміни, буде задіяна велика кількість спецтехніки. З шостого травня повністю буде перекрито рух в зоні будівництва, почнуться підготовчі роботи. Історичні кам’яні конструкції залишаються осторонь – лише частково будуть розбиратися укоси. Після того як буде змонтовано тіло арки, ми будемо їх доопрацьовувати – спочатку бетонну основу, потім архітектурно об’єднувати історичну пам’ятку з новим тунелем.

Восени

Рух по шляхопроводу планують відкрити через місяць, наприкінці червня, а на вересень, до Дня міста, вийти з готовою розв’язкою. На виході під залізничним полотном будуть фактично дві дороги з одностороннім рухом замість однієї, де автомобілі в різних напрямках їдуть по черзі.

– На момент закінчення основних будівельних робіт у нас у цій зоні будуть прокладені інженерні комунікації, зроблений пластиковий каналізаційний колектор підвищеної надійності, новий трубопровід для подачі холодної води. Закінчується проектування реконструкції прилеглої вулиці Василя Нікітіна, на яку треба виділяти додаткові кошти. Паралельно будуть іти роботи з боку залізниці на Полтавському мосту. Зараз на ньому буде покращено в’їзд і з’їзд, і також до вересня ми плануємо завершити там весь комплекс робіт. Також заплановано розширення вулиці Полтавської – від Васнецова до мосту. Гроші вже виділені з Державного фонду реконструкції та розвитку, 27 мільйонів, за них буде відновлена «широка» частина Полтавської – від площі Дружби народів до Васнецова. Зараз уже ведуться роботи на вулиці Кропивницького – там постелять семиметрове дорожнє полотно від третьої поліклініки до Полтавської. Це важлива розвантажувальна магістраль, про це городяни давно говорили – у нас повинен бути кільцевий рух центральною частиною міста, «мале кільце». Тому прошу в городян терпіння і розуміння. Арку і міст чекали роками.

Створення єдиного центру управління соціальною політикою і надання відповідних послуг, нового ЦНАПу напроти краєзнавчого музею, у вересні також має стати завершеним фактом.

– Це хороший імпульс для міста. У громади з’являється унікальна можливість на місцевих виборах 2020 року вжити рішення про доцільність поділу Кропивницького на райони. Для міста з 230 тисячами населення, напевно, можна створити і кращу, більш ефективну і зрозумілу модель управління територією. Децентралізація влади, фінансова децентралізація вимагають найжорсткішого контролю. Сьогодні райони, по суті, мають у своїй структурі лише управління соціального захисту. Ми можемо вийти на публічну розмову з людьми, запропонувати на наступну каденцію місцевої влади нову модель управління містом. Можливо, створити офіси розвитку мікрорайонів. Потрібно думати.

Сьогодні

Чинна каденція вже цього року запише в «табель» як мінімум проміжний фініш програми створення в Кропивницького комунального громадського транспорту, зазначає Райкович.

– Ще шість тролейбусів додаємо з автономним ходом, в результаті ми створили для міста підприємство, яке вийшло на певний рівень. У радянські часи було максимум 72 одиниці транспорту в тролейбусному депо. Ми на перше вересня матимемо вже 30 нових тролейбусів, 18 – старших років випуску, які придатні до експлуатації, та 30 нових автобусів. Плюс соціальне таксі, автобус для перевезення дітей з обмеженими можливостями, автобус для міжміських екскурсійних поїздок. Весь комунальний транспорт для перевезення пасажирів сконцентрований на базі одного підприємства. Також істотно посилили парк нашого комунального підприємства «Універсал», це техніка для прибирання, без якої місто взагалі не може існувати.

Попри всю різноманітність поглядів на те, чим варто займатися мерії, її глава підкреслює: його командою було прийнято принципове рішення – маючи обмежений фінансовий ресурс, у першу чергу зосередитися на стратегічних напрямках. І масштабних інфраструктурних об’єктах.

– Так, можна «закопати» в центральну площу 30, 40, 50 мільйонів гривень – граніт коштує великих грошей, треба ще всередині подивитися, комунікації фонтанів замінити, які давно в аварійному стані знаходяться. Треба прибрати цей постамент… Не можуть герої Майдану, революції в ногах у Сергія Мироновича Кірова бути. Хоч ми його і зняли. Це не правильно. Треба зробити гідну реконструкцію, змінити формат площі… Є що робити, і головний архітектор міста отримав розпорядження підготувати ескізне рішення площі. Далі – проект, проектно-кошторисна документація тощо. Також по багатьох об’єктах. Ми будемо це робити, але після того, як будуть реалізовані глобальні інфраструктурні проекти.