Мер Кропивницького Андрій Райкович: «Курс міста не повинен залежати від чиновника»

Перегляди: 1747

Андрій Трубачев, «Україна-Центр»

Селище Нове історично - невід'ємна частина міста і залишиться такою, а дороги, як не крути, все ж важливіші доріжок. Про стратегію містобудування, реалізації якої не завадило б об'єднання зусиль усіх стурбованих розвитком Кропивницького громадян, говорили з мером Андрієм Райковичем.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

За тиждень до голосування за нову Верховну Раду політичне «загострення» в Кропивницькому поширилося і на інші сфери. Несподівано дискусійним стало питання об'єднання селища Нового з обласним центром, яке роками сприймалося як доконаний факт.

У неділю, 14 липня, жителі селища переважною більшістю голосів виступили «за» під час громадських слухань.

- За всіма показниками селище Нове - невід'ємна частина міста, - зазначає Райкович. - Прийшов час, і є можливість законно врегулювати адміністративні питання. Управління, кошторис розвитку діляться на кілька складових, міський бюджет несе частину навантаження, формується окремо селищний бюджет, обирається окремо селищна рада. Якщо це територія міста, ми повинні обирати єдине керівництво, розвивати цю територію в рамках єдиної програми, єдиного плану. Коли діалог вийшов у площину громадських обговорень, знайшлися громадяни, які, очевидно, переслідуючи власні інтереси чи амбіції стати лідерами окремої територіальної громади, агітували людей за те, щоб селище приєднати до села Грузьке. Можливо, деякі політики підігрівали ситуацію. Я доповів людям, що для них робиться, якими інтересами живе місто, що ми вирішили, що плануємо вирішити в іншому ракурсі.

За офіційними даними міськради, протягом останніх трьох років у селище Нове вкладено понад 130 мільйонів з міського бюджету - на утримання шкіл, дитсадків, поліклінічного відділення та амбулаторії, школи естетичного виховання та ДЮЦу, капітальні ремонти, реконструкцію котельні, теплових мереж, фінансову допомогу селищному підрозділу «Теплоенергетика», проекти громадського бюджету... Шість нових автобусів 274 маршруту за минулий рік перевезли понад чотири мільйони пасажирів, з них три мільйони - пільговики, місту це вартувало 13,2 мільйона гривень. Створено єдиний медичний простір, жителі Нового користуються можливостями лікувальних центрів Кропивницького без обмежень. За перше півріччя 2019 року місто використувало майже 44 мільйони на фінансування установ бюджетної сфери селища. Сума податків, які надійшли за цей час з його території в бюджет Кропивницького, склала трохи більше 2 мільйонів.

- Селище має можливість розвиватися, жити таким же життям, як і місто. Люди, які проживають у Новому, в більшості працюють в місті. Ми пов'язані, мова не про агітацію чи виборчу ідеологію.

Поки новенці вирішували, яку сторону прийняти, в обласному центрі чи то почалася, то чи триває дуже передчасна кампанія з виборів міського голови, які повинні пройти наступної осені. Днями оприлюднено інтерв'ю одного з можливих кандидатів, піднімалося, зокрема, питання реконструкції набережної.

- Ми займаємося всіма питаннями, які піднімають небайдужі громадяни, вони будуть покладені в основу перспективного плану розвитку нашого міста. Я приймаю критику щодо Ковалівського парку, площі Героїв Майдану, набережної, але ми заклали основу. Замовлений і практично розроблений проект, який зараз проходить експертизи, на це потрібні кошти. До вирішення питання на рівні Кабміну долучалися народні депутати. Але без проектно-кошторисної документації жоден громадський чи політичний активіст не притягне гроші від уряду. На сьогодні ціна реконструкції набережної коливається в межах 20 мільйонів гривень, під об'єктом великий вузол комунікацій, з яким треба буде розібратися. Громадський бюджет Кропивницького, в рамках якого підтримано проект часткової реконструкції, - це соціальна ініціатива щодо залучення людей до управління містом за рахунок коштів, що виділяються з його бюджету. Якщо захід не реалізується, кошти нікуди не йдуть, залишаються в бюджеті. Нарешті, у мене на столі вже є кілька проектів фонтанів, площ і набережної. Я не чекаю, шукаю варіанти. На превеликий жаль, усі міські програми є дефіцитними, у нас недостатньо коштів для одночасного вирішення всіх питань, тому треба визначатися з пріоритетами. У моїй програмі вони були заявлені, я працюю, виконую, звітую публічно. Є нормальна конструктивна критика - не все влада зробила, але глобально, перспективно ми заклали фундамент планового розвитку міста.

Бюджетна децентралізація відкрила нові можливості, але це не означає, що ми тепер усе можемо вирішити «за оплеском», зазначає міський голова.

- Ми йдемо шляхом інфраструктурного розвитку, є програма, і вона буде виконана. У місті, зрозуміло, потрібні велодоріжки. Але спочатку треба, щоб були «автодоріжки». І «автодоріжки» набагато важливіші. У центральній частині міста йде максимальний вантажопотік, багато автомобілів їде Полтавською до виїздів на східний і столичний напрямки. Крім візитки, це надважлива транспортна артерія, її треба розвивати. Це основний напрямок. Полтавська і Об'їзний сьогодні - в зоні особливої уваги, це проект, який повинен зручно об'єднати Балку з центром міста. По завершенні будівництва Полтавського мосту я дозволю собі відповідь на окремі репліки недоброзичливців. Проїдьте Київською областю, на під'їзді до Миронівки є міст над залізницею, це траса державного значення. Він зараз закритий, і 36 кілометрів об'їзд. Міст Полтавський останні десятиліття був у аварійному стані. Уже унеможливлено те, що могло б статися - якби машини, наприклад, провалилися на рейки, де постійно проходять потяги. Так само й арка - мені дорікають, мовляв, скільки можна про це говорити. Ми говорили про цей об'єкт 30 років, у програмах багатьох державних людей, які йшли на виборні посади, був включений цей пункт. Тому я дозволяю собі інформувати суспільство про те, як ведеться робота.

При обмежених фінансових можливостях на одній шальці терезів - питання «косметики», естетики площ і променадів, заміни фонтанів тощо, а на іншій - системні інфраструктурні проекти, від яких залежить якість життєдіяльності всього міста і які з різних причин «запізнилися» на роки і десятиліття, зазначає міський голова. Зрозуміло, що кошти вкладаються в першочергове.

- Перед нами стоять значні виклики, містобудування - це великий складний процес. Молодим і не дуже людям, які мріють присвятити йому своє життя, варто зважено ставитися до оприлюднення тих чи інших заяв і долучатися до справи. Я роблю все, щоб людей об'єднати, тому запрошую всіх громадських активістів, які стурбовані питаннями розвитку міста, і роблю це з першого дня обрання на посаду міського голови. Кадрове управління відкрите для розгляду документів, і законно, на конкурсній основі ми приймемо на роботу в міську раду людей, які мріють, бачать, мають амбіції.

А говорити - це не працювати. Приблизно з тим же успіхом окремі нардепи, які балотуються в окрузі сьогодні, «звітують» перед кропивничанами за зроблене міською владою. Люди все бачать, голосів або довіри це навряд чи додасть. На моє глибоке переконання, всі, хто щиро бажає Кропивницькому процвітання і розвитку, давно повинні зосередитися не на передвиборних «підніжках» одне одному, а на співпрацю заради спільного майбутнього. Ми маємо право на успіх тільки при послідовності наших дій. Якщо разом з керівниками будемо кожен раз міняти вектори стратегічної уваги, нічого доброго з цього не вийде. Курс міста не повинен залежати від чиновника.