Мер Кропивницького – про смерть кропивничанина у сутичці з поліцією, вибори і сморід у місті

Головною подією минулого тижня в країні, безумовно, стало голосування на позачергових парламентських виборах

1969
кількість переглядів

Андрій Трубачев, «Україна-Центр»

Чи буде міськрада тиснути на поліцію в розслідуванні трагедії зі смертю 51-річного чоловіка під час затримання патрульними, як боролися зі смородом від «добрив», викинутих на поля неподалік від меж Кропивницького, чого обласному центру чекати від нардепів, яких вибирали минулої неділі, й уряду, який вони незабаром сформують, відповідає міський голова Андрій Райкович.

Нагадаємо, в ніч на 17 липня на Садовій, біля Телецентру, при затриманні патрульними помер офіцер міліції у відставці Олександр Собченко. Наступного дня Райкович у Facebook висловив співчуття родині загиблого, закликав правоохоронців думати не тільки про «честь мундира» і розслідувати справу чесно і прозоро.

– Тиснути на поліцію я б ніколи не став, але відчуття справедливості у мене загострене, – каже мер Кропивницького. – Я висловив свою думку як у публічному просторі, так і керівництву обласного та міського управлінь Національної поліції. Мене запевнили, що правоохоронці будуть публічно інформувати про хід розслідування. Поки немає повної інформації про причини трагедії – померла людина, яка не хворіла. Я категорично проти того, щоб таке відбувалося під час будь-яких процесуальних дій. Життя – це найцінніше. Чув інформацію свідків, серед яких були люди, які користуються моєю особистою довірою. Тепер своє слово повинні сказати професійно, виважено, чесно експерти й лікарі.

Минулого тижня 101-й і 102-й мікрорайони міста страждали від смороду і в прямому сенсі. Виявилося, що причиною стали продукти життєдіяльності птахів, які фермер-політик Андрій Таровик придбав на птахофабриці у Вільному і використовував у якості добрив на оброблюваних його підприємством полях. Голова Кропивницького згоден з городянами, які в соцмережах писали, що добрива так смердіти не можуть.

– Перш за все, треба зупинити вивіз на поля так званих добрив. Добрива – справжні, підготовлені – не повинні так інтенсивно смердіти. А перенасичені рідиною, з запахом аміаку – це, вибачте, просто лайно. Коли з’явився запах, ми почали шукати проблему в нашому каналізаційному господарстві, переконалися, що все працює в нормативних режимах, почали шукати зовнішні чинники. Знайшли фахівці спецінспекції, підключили фахівців ДСНС. Я провів нараду, сказав, що треба зробити. Розпорядження дані Держпродспоживслужбі, їй підпорядкована ветеринарна інспекція, яка повинна перевірити птахофабрику. Екологи, ветеринари, подобається їм це чи ні, повинні виконувати посадові обов’язки професійно. Інформація також передана обласній державній адміністрації для термінового реагування. Національна поліція отримала доручення перевірити, чи не везуть ці маси з інших регіонів для утилізації.

Головною подією минулого тижня в країні, безумовно, стало голосування на позачергових парламентських виборах. Хоч би хто їх виграв у мажоритарному окрузі №99, він приречений на співпрацю з міською владою обласного центру, і навпаки. Але особистості – не головне сьогодні, впевнений Райкович.

– Головне, щоб вектор демократичних перетворень, пов’язаних з децентралізацією влади та фінансів, адміністративною реформою, був незмінним. Щоб жодна партія не дозволила собі піддати їх сумніву. Ми вже маємо політизацію цих речей – щоб місцеве самоврядування поставити у залежність, тримати під контролем. Держава не виконує взяті на себе зобов’язання фінансувати захищені статті, це конституційні речі – право на охорону здоров’я, право на освіту. Наші лікарі повинні бути забезпечені за рахунок державного бюджету на 100 відсотків, а не на 40. І ця приписка «в разі відсутності державного фінансування треба залучати можливості міського бюджету» – недоречна.

Розподіл відповідальності між міським бюджетом і державним повинен бути гранично чітким, тому самоврядуванню набагато простіше було б працювати з прем’єром-технократом, а не політиком, впевнений голова міськради.

– Ми прийняли бюджет міста на 2019-й, збалансований з державними показниками, заробітна плата лікарям, вчителям – це обов’язкова складова державного бюджету. Так само, як забезпечення інсулінами, гемодіалізом, препаратами для лікування онкологічних захворювань та інших, які регламентовані державою. А сьогодні коштів немає! Дефіцит. І будь ласка, вирішуйте це питання на місцях. Як? Зупинити розвиток міських шкіл, лікарень, інфраструктурний розвиток міста, не купувати інвентар, медичне обладнання, а гроші перекинути на покриття зобов’язань держави?

Ми звернулися до прем’єр-міністра за роз’ясненнями. У Кабміні вказують найпростіший шлях: виганяйте лікарів, зменшуйте кількість ліжко-місць, медичних установ… Немає такої можливості, не зменшується у нас, на жаль, кількість хворих! Те ж – по вчителях: не фінансуйте позакласну роботу, гуртки, перекладіть ці витрати на батьків. Але тоді треба говорити про рівень їхніх доходів, середній рівень зарплати, рівень життя… Я готовий розділяти відповідальність, але по-чесному.

Вже є сумнівні приклади такого розподілу, на думку міського голови. Професійно-технічна освіта, фінансування якої поклали на бюджет Кропивницького порівняно недавно, сьогодні «мінусує» з нього близько 90 мільйонів гривень на рік.

– У нас 2,5 тисячі дітей навчаються в професійних ліцеях (колишніх ПТУ. – Авт.), з них тільки 1125 з Кропивницького, більше половини – з області. Якщо говорити про регіональне замовлення фахівців, яких там готують, то для міста його частка становить 40%, а ми повинні утримувати всіх. У Києві почули, що масово з місць іде критика цієї реформи. «Дорожня карта» рішення – потрібно повернути профтехосвіту до обласного або державного бюджету, обласні ради та адміністрації повинні про неї турбуватися. Сказали, але не вирішили. А нам треба знаходити кошти з міського бюджету і продовжувати платити.

Рівень розбалансованості між зобов’язаннями держави перед міським бюджетом Кропивницького і фактичним фінансуванням – в межах 130-140 мільйонів гривень, міська медицина недоотримала 73 мільйони, освіта – 59 мільйонів, констатує Райкович.

– Ми можемо зупинити розвиток міста, згорнути повністю всі програми, щоб закрити цей дисбаланс. Але тоді це не децентралізація влади. Це знову вертикальне регулювання в «ручному режимі», коли треба на колінах повзти до Кабінету Міністрів і випрошувати на ті чи інші програми.

Або, наприклад, громадськість проявила небайдужість, активність, заблокувала фактично фінансування реконструкції Парку Перемоги. Неправильно зробили обрізання дерев, екологи повинні підключитися, наука, суд поки пройде… А гроші державні виділені, цільові. Чому державі не дозволити їх зараз використовувати на ті ж освіту з медициною або на дороги?

З іншого боку, що стосується податків для бізнесу – не повинно вже бути ніяких пільг, тому що брешуть, ховаються, мінімізують навіть ціною порушення закону. Ми будуємо державу, вона без податків, без бюджету, без чітких правил жити не може. Ми дуже чекаємо, що після виборів якомога швидше сформують парламентську більшість, яка буде орієнтована на розвиток держави.

Приєднуйтеся до нас у Facebook, читайте в Telegram, Viber і Twitter.