Світло в кінці арки: у Кропивницькому триває наймасштабніший ремонт за останні роки

Перегляди: 2388

Сергій Полулях, фото Павла Волошина, «Україна-Центр»

Минулого тижня в Кропивницькому побував перший віце-прем'єр-міністр України Степан Кубів і залишився не тільки задоволеним, але і здивованим побаченим на об'єкті «Арка»: «Я вже 29 років чую про неможливість зупинки залізничного руху для ремонту арки. Зважитись на такі роботи можна було, лише маючи велику відповідальність перед містом і людьми». Але вирішення організаційних питань такого масштабу - тільки половина справи, а інша половина, спорудження об'єкта, залежить від будівельників, які втілюють ідею в життя.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Як завжди, про справи на будівництві арки нам безпосередньо на місці розповів директор підприємства «Кронос-лідер» Андрій Жила: «Можна сказати, що все іде за планом, але не зовсім. Замовник скорочує терміни виконання, але при цьому обсяги зростають за рахунок додаткових робіт. Раніше ми мали здати об’єкт до Дня міста, тобто до кінця вересня, а тепер цей термін скорочується майже на місяць».

Зараз будівельники працюють над зведенням підпірної стіни №3 (ПС) для підтримки залізничного насипу і залізобетонного порталу між тілом труби і залізничним полотном. Підпірна стіна метрової ширини має висоту 13 метрів, на такій же висоті розташований і портал. Справа ускладнюється тим, що тут неможливо побудувати капітальну опалубку, так як її необхідно постійно пересувати через кожні три метри, а бетон подається тільки за допомогою підйомних кранів і телескопічних веж. Ще вчора можна було сказати, що головні роботи вже зроблені, але тепер додалася необхідність споруджувати дві підпірні стіни уздовж заводських зборів аж до перехрестя з боку вулиці Братиславської, щоб виключити сповзання ґрунту з бічних насипів на проїжджу частину.

Обсяги бетонних робіт значні - буде укладено близько 600 кубометрів. Стримує відсутність проектного рішення по ПС до вулиці Братиславської. Затримка за проектною організацією. Не зайвим буде нагадати, що під час демонтажу старої насипу було вийнято і вивезено 9 тисяч кубічних метрів ґрунту, при цьому будівельники зробили цікаве відкриття, що стосується щільності насипу.

Технологія арки передбачає міцність усієї конструкції не стільки за рахунок металевої труби, скільки за рахунок правильного ущільнення ґрунту, точніше щебено-піщаної суміші (ЩПС) навколо тіла труби. Саме на цю частину насипу і лягає основне навантаження, оскільки вона працює як склепінчаста стеля під полотном залізниці. Звичайно, це справедливо тільки при дотриманні технології, тобто правильного утрамбування. Про міцність ЩПС говорить той факт, що коли її треба було підчистити для монтажу другої частини труби, то з такою роботою не міг впоратися навіть потужний екскаватор - зуби ковша ковзали, як по бетону. А ось старий насип, який споруджувався наприкінці 1860-х років, не ущільнювався взагалі, а для його насипання використовували все, що могли накопати і завантажити на вози. Тобто насип тримався під своєю власною вагою.

Андрій Жила говорить, що випробування при проходженні потягів особливого хвилювання не викликали. Більше хвилювалися під час установки самої труби на місце за допомогою звареної платформи на колесах, - така операція взагалі здійснювалася вперше в практиці монтажу переходів. Тепер хвилюють строки закінчення робіт: «Для встановлення труби ми просили 15 днів, нам дали 13, а впорались за 11. Зараз хвилюють лише терміни здачі об’єкту, які нам скоротили, але працюємо».

Паралельно з роботами по самій арці Райковича триває підготовка до укладання труб нового каналізаційного колектора. На це відводиться до трьох тижнів, після чого настане черга дорожнього покриття та влаштування пішохідних доріжок. До цього часу повинні закінчити спорудження підпірних стін як уздовж проїжджої частини, так і безпосередньо на арці. Загалом, пора Андрію Райковичу, як «натхненнику й організатору», готуватися до церемонії введення об'єкта в експлуатацію.