Скільки ще будуть перекопувати центр Кропивницького?!

Щоб отримати хоча б поверхневу відповідь на це глибоке, як ями на наших дорогах, запитання, ми звернулися безпосередньо до керівників підприємств, які найбільш часто порушують асфальтове благополуччя

924
кількість переглядів
Фото Павла Волошина, «УЦ»

Сергій Полулях, «Україна-Центр»

Знаєте, як гірники називають варварське ведення розкривних робіт, а гірськолижники – розбиту трасу спуску? Свинорий! А ще цим неблагозвучним словом називається бур’ян, що росте там, де йому заманеться. Загалом, як не прикро, але доведеться цим словом охарактеризувати і стан вулиць у Кропивницькому після проведення ремонтних робіт на водопровідних чи теплових інженерних мережах.

Риють у нас багато, хоча не можна сказати, що з доброї волі. Труби рвуться, не витримуючи тиску як холодної, так і гарячої води, ось і доводиться розривати дорожнє покриття, щоб ліквідувати черговий порив. Це відомі й звичні речі, але наше запитання в іншому: що залишається після? А залишається або огороджена біло-червоною стрічкою яма посеред проїжджої частини, або, в разі, коли аварію ліквідують, просто засипана дрібним гравієм яма, що значно ускладнює рух транспорту.

На це регулярно звертає увагу мер, проводячи апаратні наради з фахівцями і керівниками служб Кропивницького, але ще більше на це звертають увагу жителі міста, яких такий стан справ не може влаштовувати. Особливо прикро, коли яма з’являється на щойно покладеному асфальті. Андрій Райкович змушує активізуватися співробітників спецінспекції, вимагає нещадно карати і карати керівництво комунальних підприємств, але допомагає це мало, ями після аварійних розриттів найчастіше так і залишаються незаасфальтованими.

Тим часом «Національний стандарт України» невблаганний: «Дорожнє покриття не повинне мати пошкоджень, що впливають на безпеку руху… У разі розриття дорожнього покриття воно повинне бути відновлене відразу після засипання й ущільнення ґрунту в розритті… Терміни ліквідації експлуатаційних невідповідностей покриття не повинні перевищувати 3-х (!!! – авт.) діб… Покриття тротуарів, пішо- та велодоріжок після прокладання та ремонту інженерних комунікацій повинне бути відновлене у термін не пізніше 2-х (!!! – авт.) діб після завершення робіт». Правда, є поправка і на сезон, в тому сенсі, що зимові розриття повинні асфальтуватися, згідно із затвердженим графіком, в теплу пору року. Не будемо дражнити читачів і водіїв допустимими законом площею і глибиною ушкоджень дорожнього покриття, досить того, що дорожнє покриття всіх весняно-літніх розриттів має бути відновлено за дві-три доби після «засипки й ущільнення». Правда, скільки часу потрібно на саме ущільнення, не вказано.

Щоб отримати хоча б поверхневу відповідь на це глибоке, як ями на наших дорогах, запитання, ми звернулися безпосередньо до керівників підприємств, які найбільш часто порушують асфальтове благополуччя наших вулиць. Директор Кропивницького водопровідно-каналізаційного господарства Валентина Давидчук не погодилася з вимогою законодавства в частині ледь не негайного відновлення дорожнього покриття після аварійних робіт: «Негайно не буває. Практика показує, що для якісного ущільнення потрібен ще й час, ґрунт після засипки все одно повинен, як кажуть, улягтися, інакше новий асфальтний покрив просідає, і все треба починати спочатку».

Це зрозуміло, ми і самі бачимо провали і осідання свіжопокладеного асфальту, тим не менш, може, ущільнювати якось інакше? Валентина Миколаївна розповіла, що відновленням дорожнього полотна займається підрядна організація, яка виграла тендер, дорожнє покриття відновлюється, і після проведення планових робіт з заміни ділянок труб і в цьому році вдалося, як то кажуть, підтягнути хвости, тобто відновити більше ділянок після аварійних робіт, ніж торік. Але ось яка штука виходить: у Кропивницькому щодня трапляється в середньому по шість-вісім аварій на водопровідно-каналізаційних мережах. Не всі вони стаються на проїжджій частині, але асфальтних робіт все одно вистачить на кількох підрядників, тільки встигай проводити тендери.

Ще страшніше ситуація виглядає на теплових комунікаціях міста, тому що з початком опалювального сезону пар від численних поривів на вулицях і з підвалів будинків валить, як з пекла. Директор КП «Теплоенергетик» Олександр Чельник не став переконувати нас у зворотному: «З початку опалювального сезону на теплових мережах сталося близько 400 аварій. Не всі вони сталися на інженерних мережах, які проходять під вулицями, але більша частина вимагає розриття дорожнього покриття й, відповідно, його відновлення після закінчення робіт. У межах закону ми намагаємося оперативно визначитися з підрядником, який відновлює асфальт, але не завжди його можна покласти практично негайно. Намагаємось, і багато зробили, але в тарифі для населення такі роботи не передбачені, у цьому секторі ми працюємо взагалі з нульовою рентабельністю».

Олександр Чельник повідомив, що в нинішній дорожньо-ремонтний сезон новостворене комунальне підприємство увійшло з отриманим у спадок шматком не упорядкованої після розриттів території площею 5,5 тисячі квадратних метрів – більше ніж півгектара. Сюди входять як озеленення, впорядкування, так, власне, і асфальтування. Вже встигли заасфальтувати близько однієї тисячі квадратних метрів, а решта будуть чекати своєї черги до наступного сезону. Плюс аварії, які з великою часткою ймовірності можуть трапитися, і протистояти їм можна хіба що слізним зверненням до Всевишнього, вважають тепловики.

Насправді проблема набагато серйозніша, тому що стан інженерних комунікацій у Кропивницькому, як і в Україні, близький до колапсу. Абсолютна більшість їх, та практично все, були прокладені за часів СРСР, і частіше за все вік мереж давно пережив амортизаційний. Тому і рве, і чим далі – тим частіше. У Кропивницькому налічуються майже 330 кілометрів підземних теплових мереж, яким по 30-50 і більше років, і через агресивне середовища вони знаходяться у критичному стані. Звідси і кількість поривів, причому в більшості випадків доступ до місць аварій утруднений, тому що колись труби прокладали по відкритій місцевості, а тепер над ними виросли будинки, гаражі та магазини.

Напевно, можна вивчити досвід цивілізованих країн, де все-таки дорожнє покриття після аварійних розриттів відновлюють відразу, а не чекають, поки вони самоущільняться, але в цілому ми стоїмо перед грандіозним завданням державного масштабу – повною заміною гнилих інженерних мереж. Інакше вулиці міста перетворяться на один величезний cвинорий…

Приєднуйтеся до нас у Facebook, читайте в Telegram і Twitter.