Вибух автостоянки у Кропивницькому: винних немає

Перегляди: 12675

Геннадій Рибченков, «Україна-Центр»

Фото Григорія Зуба, CBN

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Спеціальна комісія завершила розслідування гучної в усіх сенсах події, яка сталася у Кропивницькому торік, 27 березня. Тоді на автостоянці за адресою вулиця Київська, 48а, вибухнув газ у бензовозі, шум від вибухів було чути за багато кілометрів майже у всіх кінцях міста. Потім була масштабна пожежа. Згоріли ще два бензовози. Водій автоцистерни, житель Кривого Рогу, отримав опіки, несумісні з життям... Крім нього, постраждали двоє пожежних - старший лейтенант Ярослав Жаботинський і підполковник Костянтин Назаренко - й один цивільний. А 18 припаркованих на стоянці автомобілів згоріли до невідновного стану. Плюс три будівельні вагончики. Головний інженер підприємства, який повинен був контролювати процес перекачування газу, кудись відлучився у цей гарячий час.

Вибухи почалися близько 20:00, всього їх було шість. Постраждали кілька приватних будинків, розташованих неподалік від епіцентру вибуху. Вилетіло скло, пішли тріщини по стінах. Жителі тоді говорили: «Було відчуття, що будинок підняло в повітря і потім опустило назад». Міська влада по гарячих слідах виплатила 29 тисяч гривень компенсації шести домовласникам, які звернулися за допомогою.

А власники згорілих автомобілів досі не отримали компенсацію! Півтора роки тому один із співвласників фірми, що привезла газ, Олександр Слюсар так це коментував: «В офіс дзвонять люди мало не щодня і вимагають, щоб ми їм повернули гроші. Я розумію їхню біду, але поки слідство не встановить винного, ніяких дій ми не робитимемо». І ось слідство закінчене, його рішення не таке вже й однозначне, чи отримають автовласники щось, незрозуміло. Суд вирішить, хто кому винен і скільки.

Розслідувало справу управління Держпраці в Кіровоградській області - раніше прокуратура області в тому, що сталося, підпалу не знайшла. «Просто» порушення правил техніки безпеки. Цитуємо.

«Організаційною причиною нещасного випадку є порушення вимог безпеки під час експлуатації обладнання, машин, механізмів тощо. Також встановлено, що організація робочого місця в зоні настання нещасного випадку не відповідала низці вимог нормативно-правових актів з охорони праці.

Так, згідно з правилами, забороняється залишати без нагляду зливні та заправні колонки, залізничні й автомобільні цистерни, автомобілі з балонами скрапленого вуглеводневого газу під час його зливу і наливу. Газонебезпечні роботи необхідно виконувати бригадою в складі не менше двох працівників.

Той факт, що безпосередньо перед нещасним випадком потерпілий водій один знаходився в зоні дії небезпечного виробничого фактора і виконував газонебезпечні роботи, підтверджує вказане порушення.

Також під час наповнення автоцистерни необхідно уважно стежити за рівнем рідкої фази зріджених вуглеводневих газів, постійно контролювати тиск парової фази газів за манометром наповнювальної колонки, стежити за герметичністю арматури, трубопроводів і фланцевих з'єднань, підтримувати зв'язок з машиністом насосно-компресорного відділення, що не було виконано.

Порушення цих норм сприяло збільшенню площі вибухонебезпечного середовища і спричинило обставини, які змінили керовану ситуацію, коли ще можна було запобігти нещасному випадку, на некеровану: сталося потрапляння скрапленого газу на розігріті елементи системи відводу відпрацьованих газів автотягача; загоряння газоповітряної суміші газів, від впливу якого водій отримав термічні опіки.

Комісія зі спеціального розслідування дійшла висновку, що груповий нещасний випадок ... вважається пов'язаним з виробництвом.

Щодо головного інженера підприємства, нещасний випадок вважається не пов'язаним з виробництвом, оскільки в момент нещасного випадку він виконував роботу в інтересах іншого суб'єкта господарювання за сумісництвом».

Ось так. Ніхто в результаті не винен. Хоча ні - загиблий винен, але з загиблого що візьмеш? Головний інженер не винен. Хоча його і директора газової фірми торік брали під варту в СІЗО, але потім випустили під домашній арешт. А потім обласний апеляційний суд і зовсім відпустив їх на повну волю. Ось як це прокоментували тоді в суді (липень минулого року) щодо директора фірми: «Захисник зазначив, що через необґрунтованість пред'явленої підозри і недоведеність ризиків подальше перебування підозрюваного під домашнім арештом є невиправданим і необґрунтованим. Адвокат в обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що підозрюваний поки звільнений з посади директора підприємства, характеризується позитивно, має міцні соціальні зв'язки, на утриманні має двох неповнолітніх дітей і літнього батька. Має намір працевлаштуватися, щоб утримувати сім'ю. Тому просить вибрати відносно підозрюваного запобіжний захід, не пов'язаний з обмеженням у пересуванні в певний час доби».

Фірма, яка закупила скраплений газ у Кривому Розі і перекачувала його в свої цистерни на тій самій автостоянці, називається «Елан-Ві». Репутація у неї нормальна, колись вигравала тендери водоводу «Дніпро-Кіровоград». Працювала цілком легально.

Але труба від'єдналася, газ бризнув на вихлопну трубу тягача, який недавно приїхав, тому вона була гарячою. І сталося те, що сталося. Водій порушив правила техніки безпеки, за що і поплатився життям.

Але чому саме автостоянка на Київській? Все дуже просто. ТОВ «Елан-Ві» юридично розташовується на вулиці Сенчева (раніше Повітрянофлотська). А недалеко від відомої автостоянки знаходиться власна АЗС підприємства. Просто за парканом знаходиться. Ліцензія є. Вулиці на підступах до Балашівки тісні. Перекачування зручніше вести на стоянці. Хоча, звичайно, є питання до тих, хто дозволив облаштування автостоянки поблизу житлових будинків. За державними правилами, відстань від АЗС до стін будинків повинна бути не менше 50 метрів. Так було до 1 вересня 2018 року. Тоді відстань було збільшено до 100 метрів для нових АЗС, вже будівельними нормами ДБН Б.2.2-12: 2018 «Планування і забудова територій». Старих це не стосується, зносити їх ніхто не буде.

Хоча начальник управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту міста Сергій Коваленко вважає, що там не все просто: «Цю земельну ділянку було віддано в оренду під розміщення торгово-побутового комплексу, але власники облаштували автостоянку. Дозволи на перекачку або реалізацію газової суміші не було. Ці дії проводилися нелегально у вихідні дні або ввечері. Для перекачування газу використовувалася платформа вантажного автомобіля, обладнана цистерною для перевезення зрідженого газу, яка нібито перебувала на території автостоянки на "відстої"».

Є ще такий момент. Ніхто точно не знає, скільки у нас в країні і в Кіровоградській області конкретно газових заправок! Відомо про легальні АЗС, що належать великим і середнім мережам. В області у нас таких, за інформацією інформаційного агентства «Бензин-прайс», всього 69. Мова про пропанові заправки. Тих, на яких заправляють метан, взагалі одиниці. Справа в тому, що газобалонне обладнання під метан майже вдвічі дорожче пропанового, важче разів у три, в порівнянні з бензином метан «краде» під 20 відсотків потужності авто, а пропан - відсотків 5. Плюс пропану можна заправити мало не вдвічі більше, ніж метану. Та й доступний пропан на кожному кроці, а метан - ні.

А скільки нелегальних АЗС у нас! Нафтогазова асоціація України, яка об'єднує легальних постачальників газового палива, складає карту нелегальних газових заправок країни. Її адреса в Інтернеті perevirAZS.info. Так от, Кіровоградська область - одна з небагатьох, де на сьогодні немає нелегальних АЗС. Точніше, ніхто про такі не повідомив останнім часом. Хоча в радіусі кілометра від злощасної автостоянки можна нарахувати аж чотири АЗС. Сподіваємося, всі вони легальні, хоча, судячи з вигляду деяких, не скажеш. Адже після того вибуху в березні минулого року «згори» віддали наказ перевірити всі АЗС міста.

А ось хто скаже, старий ЗІЛ з іржавою цистерною (ніяких підземних танків, адміністративної будівлі, колонок тощо), що стоїть на узбіччі на виїзді з міста в самому спальному районі Кропивницького, до якого під'їжджають заправлятися люди, - це легальна газова АЗС? Таких точок по місту не одна і не дві. Є «зашифровані» заправки на промзонах, на територіях напівпокинутих підприємств, всі, хто живе в окрузі, про них знають.

І заправляються. Тому що на газі і так дешевше їздити (нехай і з деякою втратою тяги), а на газі з нелегальною АЗС їздити ще дешевше!

Всього торік Нафтогазова асоціація України зафіксувала понад 1300 заправок, що працюють з грубими порушеннями, в тому числі правил безпеки. Подали на них скарги в різні інстанції. Однак +1058 з них продовжували працювати на кінець 2019-го! Хоча Фіскальна служба відрапортувала про закриття 833 заправок у першому півріччі 2020-го. Але, на думку аналітиків Нафтогазовій асоціації, частина (близько 300) з уже закритих заправок або відкрилися знову на колишньому місці, або просто переїхали в інше місце.

Та сама автостоянка на Київській спокійно працює і далі. А люди, у яких згоріли машини, як і раніше, чекають вирішення свого питання з компенсацією.