Підвищення вартості проїзду в Кропивницькому. Будемо платити? І чи взагалі будемо їздити?

Перегляди: 13108

Сергій Полулях, «Україна-Центр»

Дуже не хотілося б у перший номер «України-Центр» писати про сумне, але такі реалії. Йтиметься про підвищення цін на проїзд у маршрутках, яке може виявитися досить серйозним, якщо виконком Кропивницького міськради задовольнить заявку транспортників.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Як повідомив заступник Кропивницького міського голови Олександр Вергун, свої розрахунки і обґрунтування для підвищення плати за проїзд в транспорті, який працює в режимі маршрутного таксі, подали практично всі перевізники міста: «Перевізники задекларували розрахунки вартості проїзду на рівні 7-8 гривень за одну поїздку. Процедура розгляду заявок передбачає їх вивчення, перевірку обгрунтування й прийняття рішення, тому говорити про підвищення вартості проїзду одразу після Нового року не потрібно».

У перекладі з дипломатичної мови на зрозумілу це означає, що аргументи перевізників серйозні, але за традицією буде знайдений компроміс, тому через якийсь час, можливо, через місяць, нас очікує підвищення вартості проїзду на гривню-півтори. У всякому разі, так було раніше, а як буде зараз - не беруться прогнозувати ні перевізники, ні чиновники, адже обіцяний з 8 січня жорсткий локдаун взагалі може залишити цей сектор міського пасажирського транспорту без роботи - буде нікому і нікуди їздити!

«У світлі рішень партії й уряду» про передноворічне підвищення вартості газу, електроенергії, а також з 1 січня 2021 року рівня мінімальної заробітної плати, аргументація перевізників досить переконлива, адже тільки газ подорожчав на 4 гривні за кубометр.

Заступник голови Української асоціації перевізників Дмитро Вінницький озвучив для «УЦ» сумні факти: «Ми підвели підсумки діяльності, і з'ясувалося, що пасажиропотік у маршрутників за рік скоротився втричі, відповідно, скоротилася і виручка, а витрати, навпаки, виросли. Так що собівартість перевезень значно перевищує наші пропозиції про підвищення вартості проїзду. При цьому ми розуміємо соціальну обстановку, рівень життя, тому виставляємо мінімальне підвищення вартості проїзду.

Ми насилу витримали перший карантин, але в результаті зупинки нашого транспорту перевізники втратили близько 50% водійського складу. Дуже впливають на наші доходи обмеження кількості пасажирів за кількістю сидячих місць, при тому, що в інших містах на стоячих пасажирів уваги не звертають, але в Кропивницькому поліція жорстко контролює водіїв. Тільки на одному підприємстві міста на водіїв було накладено п’ять штрафів за перевезення "стоячих". Розмір штрафів просто непідйомний - 17 тисяч гривень за одне порушення. Як ми переживемо січневий локдаун, коли все зупиниться, - сказати складно».

Ситуація у маршрутників, дійсно, не з найрадісніших. За нашими даними, зараз простоює близько 50% автопарку, а це - не багато не мало - 200 машин. Справу міг би виправити дозвіл на провезення хоча б чотирьох стоячих пасажирів, що підвищує денну виручку однієї маршрутки гривень на 500. З іншого боку, тільки дозволь чотирьох, і водії почнуть буквально набивати салон стоячими пасажирами, а консенсус у цьому питанні між поліцією та водіями поки не знайдений, та його і не шукають.

В цілому виходить, що в умовах карантину говорити про розвиток в Кропивницькому сектора пасажирських перевезень у режимі маршрутного таксі не доводиться. Але великому місту без такого виду комунікації просто не обійтися, тому треба думати і про те, як цей транспорт не зупинити, і як пасажирів не образити. Добре, що у нас є КП «Електротранс», яке щодня випускає на лінії близько 60 тролейбусів і автобусів великої місткості, чим рятує місто від транспортного колапсу. Але і цьому підприємству, незважаючи на підтримку з міського бюджету, доводиться непросто, по ньому боляче б'є зростання вартості електроенергії та всього іншого. Тільки для підвищення заробітної плати необхідно додатково вишукувати близько 30 мільйонів гривень на рік. «Місцеві» обмеження, в сенсі обмеження кількості пасажирів за кількістю місць для сидіння, впливають і на прибутковість роботи тих же тролейбусів, тому що замість 80-100 пасажирів тролейбус везе не більше 25, а це дуже велика недовиручка.

Ось і виходить, що підвищення вартості проїзду в Кропивницькому, причому не тільки в маршрутках, - справа часу. Для довідки скажемо, що автобуси Олександрії давно возять пасажирів за 6,50. У Запоріжжі проїзд у маршрутках поки 6 гривень, хоча роком раніше був 7. У Житомирі вчинили ще цікавіше - там вартість проїзду варіюється залежно від типу оплати, тобто найдорожче в маршрутках їздити за готівку - 8 гривень, хоча при розрахунку банківською карткою вартість зменшується на гривню. Таким же чином платять у Житомирі і в тролейбусах - від 4 до 6 гривень. У Києві поки вартість проїзду 8 гривень, але після Нового року обіцяють «покращення» до 12.

Така ось арифметика, хоча в минулому наші маршрутники, скаржачись на збитки, все-таки не згортали свою діяльність. Але тепер карантин вносить такі суттєві корективи, що ніхто не знає, як взагалі будуть працювати маршрутники і чи будуть працювати взагалі.