Зеленський підписав закон про колекторів. Що зміниться для тих, хто від них потерпає

2413
кількість переглядів
колектор

19 березня Верховна Рада підтримала в цілому як Закон проект №4241 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості». 12 квітня свій підпис під документом поставив президент Володимир Зеленський. Закон набере чинності у липні.

В Офісі президента з цього приводу зазначили: «Сьогодні в Україні нараховується понад 200 так званих колекторських компаній, до послуг яких звертаються фінансові установи у випадках наявності простроченої заборгованості у своїх клієнтів. Проте ця сфера в Україні залишається погано врегульованою на законодавчому рівні, тому колектори нерідко діють із порушеннями законодавства для спонукання боржників повернути борг.

Підписаний президентом закон запроваджує чіткі правила поведінки як для кредиторів, так і для колекторів під час врегулювання проблемної заборгованості».

CBN розбиралося, що конкретно зміниться для тих, хто стомився від нічних телефонних дзвінків, погроз і обіцянок «розклеїти порнофото по всьому району».

Історії з життя

Перед написанням тексту ми попросили тих, хто стикався з колекторами, поділитися своїм досвідом. Ось лише кілька прикладів.

«Мені телефонують уже два тижні з різних київських номерів і розповідають, що у мене є борг. Просять передзвонити за певним номером. Я блокую всі номери, з яких телефонують, дзвінків стало менше, але все одно разів по п’ять на день. Ніяких боргів, звісно, у мене немає і не було».

«У мене типова, нецікава історія. Якесь чмо на прізвище Р. взяло у “Швидкогрошах” кредит, мій номер вказало як поручительський. При цьому мене вказало з неправильним по-батькові. Тепер от час від часу маю розмови з “вєжлівімі людьмі”, яким Р. дуже потрібен. Вони дійсно чемні. І я поки чемний. Так і спілкуємося».

«Мене теж діставали колектори через те, що “Київстар” перевипустив номер. Мала відмовитись від послуг оператора. Бо то було… Серед ночі дзвонили. 10-15 дзвінків удень. З різних номерів».

Жителям Кіровоградщини пояснили, як протистояти колекторам та не платити неіснуючі борги (відео)

Кропивничанин М. реально був винен гроші. Сам того не бажаючи, ледь не скотився у боргову яму:

– Карантин, обмеження, на роботі затримали зарплату раз, потім ще… На очі потрапила гарна реклама кредиту під якісь дуже смішні відсотки. Береш на місяць 5 000, повертаєш 5 150. Якщо не встиг – платиш 150 і маєш ще місяць. Чудово! Але ж я знаю про безкоштовний сир, тож узяв на всякий випадок небагато: 1300, бо гроші потрібні були терміново – просто на їжу не було. Все ж розраховував, що на роботі виплатять зарплату і відразу погашу, повернути треба було 1390. Не виплатили. Ну то не переймався особливо: заплатив відсоток мізерний та й був спокійний — ще місяць є. Частину зарплати дали, але на погашення боргу не вистачило, бо знов їжа потрібна. Коли глянув на сайті про той борг, мало не зомлів. Договір не дочитав до кінця, а там прописано, що при пролонгації (продовженні терміну кредиту) відсотки за перший місяць з акційних перераховуються у “нормальні”. Тобто з 1300 тепер треба повернути 2100. І це тільки за перший місяць, ще 800 гривень відсотків — за другий. Ось тоді зробив найбільшу дурницю: взяв інший кредит, щоб погасити попередній. Тепер уже 3000, і розмір відсотку відповідний. А далі — покотилося. Кредити вже брав, щоб погасити відсотки. Ось тоді підключилися колектори, коли не міг уже навіть нові кредити брати».

Колектори, за словами М., влаштували справжній терор:

– Спочатку дзвонили цілодобово тільки мені. 200-250 дзвінків на добу, з 30-40 номерів. Потім почали дзвонити родичам. Потім почалися дзвінки колегам по роботі. Зазвичай у телефоні звучав голос “робота”: “Погасіть борг. Терміново погасіть борг”. Без назв фірми та якихось контактів. Було дуже неприємно чути таке від колег. Але мене зрозуміли та підтримали».

М. зрештою розрахувався за кредит, пройшовши сім кіл пекла. Допомогли рідні. Але вирішити проблему вдається не завжди. 20-річний житель Голованівського району, тільки повернувшись з армії, вкоротив собі життя через борги.

На Кіровоградщині через борги вкоротив собі віку 20-річний хлопець (відео)

– Історії просто дикі бувають. Порнографію якусь розповсюджують, фотки, зроблені у фотошопі, клеять. Досі не існувало ніякого захисту. Зараз прийняли цей закон. І, хоча там чимало білих плям, це принаймні намагання врегулювати цю діяльність, – каже адвокат Геннадій Нікішов. – Адже вона все одно є, і боротися з нею немає сенсу. Тепер створюється реєстр таких компаній, причому вони самі зобов’язані звернутися до Нацбанку з проханням внести до реєстру. З’явилася й низка заборон – на нічні телефонні дзвінки, їхню загальну кількість тощо. У випадку порушень вимог боржник може звернутися до Національного банку зі скаргою. Більш того, коли позичальник звертається до колекторської компанії, він зобов’язаний повідомити про це боржника, повідомити, яка саме компанія ним займатиметься. Колектори, у свою чергу, коли телефонують чи надсилають листи, також зобов’язані повідомляти, хто вони, – коротше кажучи, зобов’язані надати про себе інформацію і пояснити, чому вони це роблять, який борг, у якій фінансовій установі. Прийняття цього закону – перша спроба формалізувати взаємини, які все одно існують. Це однозначно позитивний крок з боку законодавця.

CBN спробувало отримати коментар у колекторських фірм. Ми надіслали 21 квітня однакові запитання на електронні скриньки компаній ТДВ «Інтер-Ріск Україна», ТОВ «Таліон Плюс», «УкрБорг», «Європейська агенція з повернення боргів» і «Долгофф». Жодної відповіді.

Головне з нового закону

Колектори можуть взаємодіяти з боржниками шляхом:

1) безпосередньої взаємодії (телефонні та відеопереговори, особисті зустрічі). Проведення особистих зустрічей можливе виключно з 9 до 19 години, за умови що особа, з якою здійснюється взаємодія, не заперечує проти проведення з нею зустрічі та попередньо надала згоду на особисту зустріч під час телефонної розмови або окрему письмову згоду на це. Місце і час зустрічі підлягають обов’язковому попередньому узгодженню;

2) надсилання текстових, голосових та інших повідомлень через засоби телекомунікації, у тому числі без залучення працівника юридичної особи, яка на день набрання чинності цим Законом здійснює діяльність з врегулювання простроченої заборгованості, шляхом використання програмного забезпечення або технологій;

3) надсилання поштових відправлень із позначкою «Вручити особисто» за місцем проживання чи перебування або за місцем роботи фізичної особи.

Колекторам забороняється:

1) здійснювати дії, що зазіхають на особисту гідність, права, свободи, власність споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя та/або інших осіб, ставлять під загрозу життя, здоров’я, ділову репутацію зазначених осіб, а також використовувати погрози, шантаж, вчиняти інші незаконні (неправомірні) дії стосовно зазначених осіб;

2) вводити споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя, третіх осіб в оману щодо:

а) розміру, характеру та підстав виникнення простроченої заборгованості, а також наслідків, що настануть для споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя, третіх осіб у разі невиконання умов договору про споживчий кредит;

б) передачі питання про погашення простроченої заборгованості на розгляд суду, можливості застосування до боржника заходів адміністративного і кримінального переслідування;

в) належності юридичних осіб, які на день набрання чинності цим Законом здійснюють діяльність з врегулювання простроченої заборгованості, фізичних та юридичних осіб, залучених на договірних засадах такими особами до безпосередньої взаємодії із споживачем, його близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем або майновим поручителем, третіми особами при врегулюванні простроченої заборгованості, до органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

3) з власної ініціативи взаємодіяти із споживачем, його близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем, майновим поручителем або третіми особами, та/або з їхніми близькими особами у період з 20 до 9 години, а також у вихідні, святкові і неробочі дні;

4) взаємодіяти із споживачем, його близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем, майновим поручителем або третіми особами, та/або з їхніми близькими особами більше двох разів на добу, крім випадків додаткової взаємодії за їхньою власною ініціативою. Взаємодія за допомогою засобів зв’язку вважається такою, що відбулася, якщо в результаті такої взаємодії особі передано змістовну інформацію про розмір простроченої заборгованості (розмір кредиту, проценти за користування кредитом, розмір комісії та інших платежів, пов’язаних з отриманням, обслуговуванням і поверненням кредиту), порядок її погашення, розмір неустойки та інших платежів, що стягуються у разі невиконання зобов’язань за договором про споживчий кредит або відповідно до закону;

5) приховувати інформацію про номер контактного телефону, з якого здійснюється дзвінок або надсилається повідомлення споживачу, його близьким особам, представнику, спадкоємцю, поручителю, майновому поручителю, третім особам, про поштову адресу або адресу електронної пошти, з якої надсилається повідомлення, про відправника поштового або електронного повідомлення;

6) використовувати функцію (сервіс) автоматичного додзвону до споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя, третіх осіб протягом більше 30 хвилин на добу;

7) використовувати на конвертах або повідомленнях, що надсилаються споживачу, його близьким особам, представнику, спадкоємцю, поручителю, майновому поручителю або третім особам, зображення, що можуть бути сприйняті як такі, що містять погрозу, а також розміщувати на конвертах або повідомленнях відомості, що прямо чи опосередковано вказують на наявність заборгованості, використовувати написи «виконавчий документ», «рішення про стягнення», «повідомлення про виселення» тощо, а також найменування органів державної влади, у тому числі осіб, які здійснюють повноваження у сфері примусового виконання рішень;

8) будь-яким чином повідомляти третіх осіб про заборгованість споживача або здійснювати взаємодію з цими особами таким чином, щоб їм стала відома або могла стати відомою інформація про заборгованість споживача, крім випадків взаємодії з особою, стосовно якої споживач надав згоду на передачу їй інформації про наявність простроченої заборгованості, а також інших випадків, передбачених законом;

9) вимагати від споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя, а також його роботодавця та/або інших осіб прийняти на себе зобов’язання щодо простроченої заборгованості, якщо це не передбачено договором про споживчий кредит або законом;

10) вчиняти дії, що завдають шкоду репутації, у тому числі діловій репутації, споживача, його близьких осіб, представника, спадкоємця, поручителя, або погрожувати вчиненням таких дій;

11) вимагати погашення заборгованості в інший спосіб, ніж передбачено договором про споживчий кредит або законом;

12) за власною ініціативою будь-яким чином взаємодіяти із споживачем або його близькими особами, якщо споживач письмово, шляхом надання всіх належним чином оформлених підтвердних документів, повідомив, що його інтереси при врегулюванні простроченої заборгованості представляє його представник;

13) проводити особисті зустрічі із споживачем, його близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем, майновим поручителем, третіми особами, взаємодія з якими передбачена договором про споживчий кредит та які надали згоду на таку взаємодію, без попереднього погодження таких зустрічей відповідною особою;

14) будь-яким чином взаємодіяти з приводу укладеного споживачем договору про споживчий кредит з особами (крім споживача, його представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя), які не надали згоди на таку взаємодію.

Реєстр колекторів вестиме Національний банк, відтак скаржитися на дії «вибивачів боргів» слід саме туди. У законі прописана відповідальність – від штрафів до 170 тисяч гривень до тимчасового чи повного анулювання ліцензії.

О 16:00 щонеділі ми надсилаємо лист, у якому пишемо про головні події тижня, що минув (пріоритет - Кіровоградщина, але згадуємо і про всеукраїнські, якщо вони мають якесь відношення до області). У повідомленні також - анонси на наступний тиждень.


Приєднуйтеся до нас у Facebook, читайте в Telegram і Twitter.