Професія – гострайтерка: кропивничанка пише книги на замовлення

1626
кількість переглядів
Юлія Гонзур. Фото з Facebook

Кропивничанка Юлія Гонзур вже більше двох років працює гострайтером — пише книги на замовлення для інших людей. Як потрапила у цю професію та скільки часу витрачає на одну книгу — жінка розповіла журналістці CBN.

Ви є у телеграмі? Підпишіться на наш канал (ми його вважаємо окремим ЗМІ, бо часто повідомляємо про те, про що на сайті не пишемо), щоб не пропустити нічого важливого або цікавого. Посилання для підписки (також можна відправити одному чи кільком друзям): https://t.me/+UMFMYCwpDGknDZo1

Юлія навчалась на факультеті видавничої справи та редагування. Після закінчення університету пів року працювала у газеті та шість років – у телерадіокомпанії. На роботу гострайтера вона потрапила випадково.

– Після звільнення з телерадіокомпанії близько півтора року я працювала фрілансером — перекладала з російської, української та англійської мов. Також я редагувала тексти на замовлення та писала копірайти. Потім знайома запропонувала мені долучитися до її команди і стати гострайтером. До цього я знала про цю професію, але не думала, що вона існує на видавничому ринку в українському та російському сегментах, — розповідає Юлія. — І так я отримала перше замовлення на пробу. Це була книжка про імміграцію в Іспанію. Авторка залишилась дуже задоволена моєю працею. Після цього ми з нею написали ще дві книги і навесні ось розпочнемо писати вже четверту. Це моя улюблена замовниця.

Юлія пише лише книги, але у їхній компанії гострайтерів є і інші послуги — написання синопсисів, методичок до психологічних ігор та багато іншого. Загалом все це на тему психології.

– Ці книги потрібні для іміджу психолога, для того, щоб розширити аудиторію, щоб показати свої вміння та техніки роботи, — зазначає гострайтерка. — Я писала на різноманітні теми: будівництво, секс, стосунки між чоловіком і жінкою, як зберегти романтику в парі, материнство. І зараз я пишу книгу про внутрішню дитину. Моя найулюбленіша тематика формується від замовлення до замовлення. І так співпадає, що тільки я дуже сильно зацікавлюсь якоюсь темою — і мені на неї замовляють книгу.

Не можу сказати, що якась з них найцікавіша, кожна лягає у спектр того, що мене цікавить по життю. Поки не було нецікавих книг.

Робота над книгою будується на кількох інтерв’ю з автором, найголовніше з них відбувається протягом двох годин у режимі відео-дзвінка. Під час нього обговорюється, що повинно наповнювати книгу.

– Після інтерв’ю я роблю розшифровку тексту, на виході вже маю файл, з якого повинна зробити книгу. Окрім цього автор може давати мені якісь допоміжні матеріали: лекції, свої курси, методики, психологічні вправи, — каже Юлія Гонзур. — Потім я розсортовую матеріал по змісту, дивлюсь, де і які є прогалини в матеріалі, даю додаткові запити автору, хоча останнє залежить від його зайнятості. Наприклад, є такі замовники, які дуже хочуть брати участь у процесі, а є такі, яким важливо віддати матеріал і не втручатися більше, бо вони не мають вільного часу або ж навичок. Саме тому більшість і замовляє послугу гострайтера для написання книги.

Основна задача гострайтера — не просто написати книгу, а структурувати інформацію і зробити її доступну та цікаву для читача.

– Дуже важливим є стиль та обробка тексту, адже те, як люди говорять і як пишеться книга — різні речі. Людина може говорити уривчасто та непослідовно. Я все це роблю читабельним, — пояснює жінка. — Часто автори мають певні стильові особливості. Наприклад, у мене була книга про секс, де одна із авторів мала дуже яскраву стилістику мовлення з великою кількістю епітетів та евфемізмів. Треба було все це зберегти, щоб не втратити голос автора. Кожний розділ замовник читає та вносить правки і поступово книга росте. У кінці роботи ми проводимо основну читку та вносимо ще деякі правки і віддаємо автору. Після цього він може віддати матеріал на верстку та зробити електрону книгу або ж надрукувати її.

Свою особисту книгу Юлія ще не написала, адже весь творчий потенціал реалізовує у чужих.

– Мабуть, просто у мене не було такого великого бажання. Я маю кілька задумів, але розумію, що написати книгу досить не просто. Треба мінімум дві години на день присвячувати цьому процесу та не відволікатися. Оскільки весь мій час зайнятий написанням книг для інших, то для особистої не вистачає ані часу, ані творчого натхнення. Але я обов’язково напишу кілька книжок, — ділиться гострайтерка. — Я завжди у авторів запитую — чому ви хочете написати книгу? У відповідь часто отримую: «Я просто хочу, щоб була книга», «Я хочу бути не гіршим за інших спеціалістів», «Я просто хочу поставити на поличку видання зі своїм ім’ям». На мою думку, це недостатня мотивація для того, щоб написати книгу. Хорошою мотивацією є — «Я хочу поділитися своїм досвідом», «Я хочу показати методики своєї роботи», «Я хочу допомогти людям вирішити певні проблеми».

Найважливіше у професії гострайтера — це вміти допомогти автору написати його книгу.

– Він повинен уміти слухати, виділяти головне та другорядне, структурувати текст, бути грамотним, розуміти потреби читача, вміти дістати зі свідомості автора необхідну інформацію, навіть ту, яку він не вважав за доцільне писати в книзі. Ще гострайтер повинен бути дуже сконцентрованим на своїй роботі, особисто мені це не вдається на 100%, але я працюю над цим, — розповідає Юлія Гонзур. — Дуже важливо проявляти самодисципліну і працювати у час, коли є найбільша творча здатність писати. Ця робота не підходить для тих, хто хоче самореалізуватися і мріє написати свою книгу. Багато авторів у мене запитують: «Чи вам не шкода вашої праці, яку ви віддаєте і залишаєтесь інкогніто?», адже у нас є платна послуга — конфіденційність. У такому випадку автор не вказує у книзі, що працював з гострайтером. 

Загалом написання книги базового обсягу (3 авторські аркуші, або 120 тисяч знаків) займає приблизно три місяці, а найбільшу Юлія писала шість. У середньому книга коштує 1500 доларів.

– Вартість може бути більшою, але не меншою. При повній конфіденційності автор доплачує близько 30 %, авторське право на такий текст має лише замовник. Але переважно замовляють книги без цієї послуги. Також ціна збільшується за особливий стиль. Наприклад, у мене був замовник, який хотів, щоб книга була з елементами архаїзмів, — говорить письменниця. — У мене був лише один клієнт з України, а інші — з різних країн. Мені хотілося б, щоб ця географія була ще ширшою. Я вважаю, чим більше людина бачила, тим більше вона і може поділитися.

Мотивація Юлії — робити те, що подобається, за гроші, які влаштовують:

– Я більше ніколи б не пішла робити за маленьку оплату те, що мені дуже подобається. Це можна було робити в 20 років, але після 30 хочеться розуміти, що ти можеш заробити собі на подорожі та все інше. Тенденція, що ти маєш бути вдячним за своє місце, не важливо скільки ти отримуєш, а головне, що ти реалізуєшся — це в моєму минулому. Як тільки мене перестане влаштовувати оплата — я буду шукати інші варіанти, де я могла б реалізуватися. У сучасному світі є безліч можливостей, а на одному задоволенні довго не протягнеш. На даний момент я задоволена тим, що маю, але це не означає, що я не буду хотіти більшого, у тому числі у фінансовому плані.

Окрім написання книг на замовлення, Юлія займається іншими проєктами та має безліч хобі:

– Наприклад, нещодавно я вела Facebook-сторінку для психологів. А оскільки моя робота переважно за комп’ютером, то відпочиваю я без нього взагалі. У мене багато хобі, але вони змінюються майже щодня. Найголовніші з них — це подорожі та моя дача, адже я дуже люблю там щось будувати й садити. Окрім цього, я постійно удосконалююсь, читаючи інші видання подібної тематики, хоча частіше це заважає аніж допомагає. Мені подобається підходити до роботи з максимально чистим розумом та зі своїми ідеями.

З конкуренцією гострайтерка не стикалась, вважає, що у такій новій професії її поки немає.

– Можливо, конкуренція й існує, але у команді цього не помітно. Я ж не займаюсь пошуком клієнтів — це виконує керівник. Окрім цього він домовляється з замовниками про оплату, строки та всі інші моменти. Я б не хотіла виконувати ці функції, — розповідає Юлія Гонзур. — Можливо, я б хотіла зовсім змінити спеціалізацію, але поки не знаю, на яку. Це безперечно має бути пов’язане з текстами і роботою журналіста, адже це те, що я вмію і в чому розвиваюсь весь час. Мені дуже подобалось те, чим я займалась на радіо та телебаченні, але зважаючи на оплату у нашому місті — повертатись у журналістику не хочу. Та і взагалі треба йти далі.

Охочим розвиватися у професії гострайтера Юлія рекомендує покращувати свої навички в обробці тексту та навчитися його структурувати.

Приєднуйтеся до нас у Facebook, читайте в Telegram і Twitter.