Сирена - для вчителя. Вихід шкіл оффлайн: доцільно це під час війни чи ні?

Перегляди: 2353

Новий навчальний рік Міністерство освіти та науки України планує розпочати у традиційному форматі - учні мають піти до шкіл, студенти - до університетів. Задля організації безпеки здобувачів освіти МОН разом з керівниками обласних управлінь освіти і науки, ДСНС та іншими структурами створило спеціальні комісії, які перевірять наявність та якість укриттів у навчальних закладах. За результатами всі освітні будівлі мають отримати паспорт безпеки - без нього очне навчання не розпочнеться.

Однак суспільство переважно проти ідеї відпускати дітей до школи.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

24 червня уряд ухвалив постанову «Про початок навчального року під час дії воєнного стану в Україні». Згідно з нею, навчальний рік для школярів традиційно має розпочатися в оффлайн-форматі з 1 вересня, для студентів, окрім першого курсу, - з 25 серпня. Міністр освіти Сергій Шкарлет наголошував в ефірі телемарафону, що питання безпеки учнів та студентів є пріоритетним, тому його розв’язанням мають займатися представники МОН, Міністерства розвитку громад і територій, МВС, ДСНС, а також інших організацій і структур.

«МОН разом із керівниками обласних управлінь освіти і науки, місцевими громадами, Мінрегіоном, МВС і ДСНС будуть комплексно формувати безпекову систему задля відновлення освітнього процесу. Ми всі потребуємо соціалізації та закликаємо до очного формату навчання, якщо це можливо», – зазначив Сергій Шкарлет.

«Прийнято рішення щодо формування спеціальних комісій у військово-цивільних адміністраціях, які будуть очолювати профільні заступники керівників військових адміністрацій. Обов’язково будуть залучені й ДСНС», – повідомив також міністр.

Головне завдання таких комісій - перевірити навчальні заклади на наявність укриттів та чи підходять останні за критеріями, які до них висуваються.

Відповідно до рекомендацій ДСНС України, найпростіші укриття мають відповідати таким критеріям:

  • повинні розміщуватися у підвальних або цокольних поверхах за умови збереження необхідних захисних властивостей. Також допускається розміщення на першому поверсі за умови вживання допоміжних засобів захисту. Це передбачає закладення вікон цеглою, обкладення мішками з ґрунтом, встановлення залізобетонних конструкцій тощо;
  • повинні бути забезпечені не менш ніж двома евакуаційними виходами, один з яких має бути аварійним. У разі планування укриття місткістю до 50 людей дозволяється наявність одного виходу;
  • повинні бути забезпечені електроживленням, системою водопроводу та каналізації. За відсутності водопостачання і каналізації, організовуються окремі приміщення, де встановлюватимуть виносні баки;
  • повинні мати природну вентиляцію;
  • приміщення повинно у задовільному санітарному та протипожежному стані;
  • найпростіше укриття повинно забезпечуватися місцями для сидіння та лежання, посудинами з питною водою та контейнерами з їжею, ліками, засобами зв’язку, шасовими інструментами та вогнегасниками;
  • на шляхах евакуації до укриттів повинні розміщувати покажчики маршруту руху, біля вхідних дверей до укриттів має розміщуватися табличка розмірами 50Х60 см з надписом «Місце для укриття». На ній має бути адреса споруди, її балансоутримувач, номер телефону відповідального за експлуатацію укриття у мирний час, адреса і місце зберігання ключів.

Загалом облаштування укриттів має забезпечувати безперервне перебування персоналу та дітей у ньому протягом 48 годин. Місткість сховищ вираховується з розрахунком 0,6 м2 на одну людину. Якщо ж укриття не може вмістити всіх учнів та персонал, МОН пропонує організувати змішаний очно-дистаційний формат навчання або роботу освітнього закладу у декілька змін.

У Кіровоградській області 707 закладів з 866, які є загалом, уже перевірили на наявність та якість укриттів, повідомив під час свого брифінгу, 6 липня, начальник ДСНС області Віталій Миронюк. Відповідно до ще довоєнної інформації, у 107 об’єктів є захисні споруди, сховища та протирадіаційні укриття. Ще у 70 освітніх будівлях області організували укриття людей у спорудах подвійного призначення та найпростіших укриттях. Персонал та учні 10 закладів освіти укриваються у захиcних спорудах суб’єктів господарювання, які розташовані неподалік.

[caption id="attachment_131480" align="aligncenter" width="640"] Віталій Миронюк. Фото: Ігор Філіпенко, CBN[/caption]

За словами Миронюка, актуальна інформація щодо стану укриттів наразі обробляється і буде повністю зібрана та оброблена після завершення перевірок - а це після 12 серпня.

«До 12 серпня здійснюватимуть комісійні перевірки закладів освіти щодо їх готовності до навчання оффлайн. Якщо знайдуться порушення, керівники мають їх усунути протягом тижня. Наразі вже перевірили 707 навчальних закладів, проте інформація ще оброблюється, тому узагальнених даних поки немає. Щодо закладів, які не відповідатимуть результатам перевірки, рішення прийматиметься індивідуально. Є багато заходів, які можна вжити, у тому числі це використання першого поверху з врахуванням додаткових захисних заходів, мішки з ґрунтом і таке інше. Якщо не вдається і такий варіант, спрощується варіант навчання», – проінформував начальник ДСНС.

Також він зауважив, що протягом першого тижня від початку навчання, а також щоквартально в освітніх закладах проводитимуть тренування евакуації до укриттів.

У департаменті освіти Кіровоградської обласної адміністрації зазначили, що планують оффлайн-роботу шкіл при умові організації безпечних умов для навчання дітей. Тому наразі обладнують укриття, де їх не було, або намагаються залучити територіально близькі споруди.

«Час ще є до 1 вересня, ми вирішуємо всі проблеми, які є з укриттями наразі. Ми плануємо, щоб діти навчалися очно, але стовідсоткової гарантії ніхто не може дати, все залежатиме від безпекової ситуації», - повідомили у департаменті.

Щоб дізнатися думку батьків та педагогів щодо оффлайн-навчання, CBN написало пост в одній з кропивницьких Facebook-груп. Переважна кількість коментарів під ним - критика ідеї організації традиційної форми навчання з 1 вересня. Головний аргумент - непридатність та ненадійність укриттів для сховку дітей.

Олена, вчителька: «Дуже боюсь відповідальності, яка ляже на мене під час очного навчання. Ніяких справжніх бомбосховищ, звичайно ж, немає. Що робити у підвалі з дітьми на невизначений період, бо тривога може бути і 5 хв, і 5 год., навіть уявити страшно. Працюю у селі за 15 км від містечка, в якому проживаю. До війни ми їздили на авто з колегою, якого забрали 24.02. Діставатись можна автобусом, який іде дуже рано, і назад ним теж можна, після 6-го уроку. Але бувають випадки, коли рейсу немає через відсутність пасажирів, поломку чи немає палива. Як діставатись до роботи, не зрозуміло. Навіть якщо автобус і курсуватиме, під час тривоги ми маємо бути у сховищі (якого, звісно ж, немає) з дітьми. Як діставатись після тривоги додому, якщо запізнимось, не знаю».

Юлія, мама та вчителька: «Я мама і вчитель, але категорично проти очного навчання в умовах війни. Невідомо, коли буде тривога, яка її тривалість. Дітей будемо тримати в коридорах. А якщо прилетить, то ми беззахисні по суті».

Оксана, мама: «Я проти, в країні війна, надійних бомбосховищ немає. Жоден вчитель не зобов'язаний брати на себе таку відповідальність за життя наших дітей. Та і я як мама не довірю свою дитину під час війни нікому».

Тетяна, мама, чиновниця: «Я мама трьох дітей, двоє з яких школярі, ми проживаємо в Добровеличківці, я також є депутаткою Добровеличківської ОТГ, і мене, як то кажуть, з усіх сторін турбує таке бажання навчального закладу, в нашому випадку Добровеличківського ліцею "Інтелект", розпочати очне навчання з 1 вересня. З початку червня почався активний збір коштів на облаштування бомбосховища в школі, та, знаючи вже практику окупантів, я нізащо не готова відправити своїх дітей туди навчатись. Найбільше мене не те що здивувала, а навіть обурила позиція батьків, типу: "Хватить байдикувати, нехай вчаться", "Здам будь-які гроші на ремонт бомбосховища, аби лиш уже дома не сиділи" і т. д.

Другий ще момент: зараз багато дітей матері повивозили за кордон, і відсутність дистанційної освіти призведе до втрати якогось соціального зв‘язку дітей з однолітками, родини, які планують повернутись, не йдуть навмисно до навчальних закладів за кордоном».

Марина, мама: «Я категорично проти! В нашій школі бомбосховища як такого немає, є тільки підвал. Я вважаю, що це не надійне укриття. І це не єдина причина. Тому що в першу чергу бомблять і обстрілюють саме школи, лікарні, пологові і місця з великим скупченням людей. І дуже часто сирени лунають вже після вибухів. Тому дуже страшно відправляти дитину до школи. Знання зараз не на першому місці, на жаль».

Ігор: «Категорично проти, в школах немає бомбосховищ, є підвали, які нічого спільного з бомбосховищем не мають».

Тетяна, студентка-правознавиця: «Я категорично проти очного навчання у будь-яких закладках освіти всіх регіонів України під час воєнного стану. Нехтувати своїм правом на життя та безпеку заради права на освіту - сюр. Той, хто справді хоче навчитися, навчиться і дистанційно. Наше сьогодення показує, що рашистам байдуже, по яких об'єктах бити, тому посилати дітей до шкіл, студентів у виші - просто акт зневаги з боку Міністерства освіти».

Проте були й інші думки.

Олена, мама: «Я за очне навчання. Дистанційка - це не навчання. Зрозуміло, що кожна область буде дивитись по ситуації. Треба підлаштовуватися і до такого стану, бо ніхто не знає, наскільки це. А діти повинні вчитись, нам нація потрібна розумна».

Юлія, мама: «Ми плануємо йти до першого класу. Яке заочне навчання? Якщо в школі є укриття, то цілком реально навчатися».

Світлана, мама: «Моїй дитині ще нема двох років. Так от, у садочку сказали, що міськрада дозволяє відкривати групи в дитсадках для маляток і перебувати там малесеньким діткам. Так от, поясніть мені, чим дитина 2-х років відрізняється від дитини 12 років, чи 8, чи 16? Ясельки, значить, можна, а школи - ні?»

У свою чергу, департамент освіти Кіровоградської ОДА з посиланням на Міністра освіти Сергія Шкарлета повідомляє, що є варіант дистанційної чи змішаної форми навчання для батьків, які переймаються безпекою своєю дитини: «Передбачається дистанційний та змішаний формати навчання дітей, які тимчасово перебувають за кордоном, та дітей, батьки яких мають побоювання щодо очного навчання».

Міністр Шкарлет також зауважив, що остаточну інформацію щодо формату навчання оприлюднять у серпні.