Як Україна разом з NAFO тролить Росію

Перегляди: 2739

Переклад статті Адама Тейлора з розсилки The Washington Post

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

«Вікіпедія»: «NAFO - онлайн-колектив, інтернет-мем та онлайн-феномен, метою якого є протидія російській пропаганді та дезінформації під час російського вторгнення в Україну в 2022 році. Зображення NAFO Fella — собака породи шиба-іну, яку часто використовують як аватар».

За пів року війна в Україні стала трохи сюрреалістичною. Минулими вихідними Міністерство оборони України опублікувало фотографію собаки породи шиба-іну у військовій формі. «Сьогодні ми хочемо віддати належне унікальній організації», — йдеться у твіті, а потім вказується на групу з незвичайною назвою — North Atlantic Fellas Organization.

Якщо ви належите до тих людей, які черпають новини, скажімо, з веб-сайту газети, вам складно уявити, що таке NAFO. Але якщо ви останні шість місяців шукали у твіттері новини про війну в Україні, підписувались на незрозумілі облікові записи Telegram і читали записи про останні українські удари по Росії в блогах, присвячених розвідці з відкритими джерелами (OSINT)… Цілком ймовірно, що ви теж fella (у перекладі з англійської — хлопець, чувак).

Дозвольте пояснити. Протягом останніх місяців користувачі Інтернету, що симпатизують Україні, об’єдналися, щоб підтримати військові зусилля Києва. Шиба-іну — особлива порода японських собак, яка вже більше десяти років є постійною темою в інтернет-культурі. Ви точно знаєте цього пса, улюбленого Ілоном Маском та мільйонами інших користувачів Інтернету.

Vice's Motherboard датує використання шиба-іну як «чувака» під час війни в Україні травнем, коли художник на ім’я Кама почав створювати власні зображення fella тим, хто жертвував гроші Грузинському легіону — добровольчому військовому підрозділу в Україні, яка взяла на борт багато іноземців. «Від нудьги я почав створювати інших чуваків і наносити їх на випадкові зображення з України», — розповів Кама Motherboard.

Знаменна дата для цього руху - червень, коли російський дипломат Михайло Ульянов посварився з fella через погрози цивільним. Ульянов, абмасадор Росії в міжнародних організаціях у Відні та активний захисник позиції Росії в соціальних мережах, зробив помилку, відповівши члену NAFO.

«Цю нісенітницю ви сказали. Не я» стане закликом до об’єднання NAFO (якщо ви не здогадалися, це варіація на тему Організації Північноатлантичного договору, NATO). Невдовзі чуваки виявили, що мають дедалі більше прихильників на Заході — нещодавно конгресмен Адам Кінзінгер (R-Ill.) приєднався до армії тролів.

У вівторок міністр оборони України Олексій Резніков змінив свій значок у Twitter на зображення собаки в костюмі, що, за його словами, було «особистим привітанням #NAFOfellas».

Війна тролів. Це саме по собі навряд чи є несподіванкою. Протягом багатьох років Росія використовувала онлайн-тактику для поширення розколу та проведення диверсій. Мабуть, найбільш сумнозвісними були петербурзькі «ферми тролів», які використовувалися напередодні президентських виборів у США 2016 року.

Це не завжди було приховано. Твіттер-акаунт посольства Росії в Лондоні став сумно відомим своїми повідомленнями, наповненими мемами, часто переробленими з Reddit, 4chan та інших темних куточків Інтернету, покликаними як згуртувати підтримку, так і розпалити обурення. Це не завжди були найпродуманіші речі:

Але здавалося, що це офіційно санкційована політика. Після того, як у 2017 році Guardian повідомила, що твіти могли бути роботою заступника посла Олександра Крамаренка, посольство Росії припустило, що вони були «спільними зусиллями».

Що нині не так, це те, що Росія не відповідає за тролінг. Росія значною мірою застрягла в жорсткій ідеологічній пропаганді про Україну (есе із 7000 слів, написане президентом Росії Володимиром Путіним минулого літа, продемонструвало, наскільки жахливо щирим буде погляд Москви на конфлікт).

Тим часом прихильники України згуртувалися навколо таких груп, як NAFO, а проукраїнські меми заполонили Інтернет. Президента України Володимира Зеленського швидко мемифікували. Онлайн-мова розгорнулася від «рашистів» (зневажливе слово, яке поєднує Росію, расизм та фашизм) до «тракторних військ» (українські фермери, які буксирували покинуту російську важку техніку в перші дні війни).

І український уряд прийняв це, використовуючи офіційні веб-сайти для публікації мемів і особисто дякуючи тим, хто поширює їх в Інтернеті. В офіційних акаунтах висміюють не лише російських лідерів і солдатів, а й цивільних росіян. Кадри туристів, які тікають з Криму після вибухів, були поєднані з піснею поп-групи 80-х Bananarama та повідомленням: «Час повертатися додому».

На початку цього року Чарльз Шоу, доцент кафедри радянської історії Центральноєвропейського університету у Відні, пишучи у Slate у Відні, стверджував, що Україна взяла на озброєння стару радянську тактику. Київ «свідомо використовує сміх, щоб продемонструвати свою позицію на правильному боці справедливої війни. Це п’єса, яку Радянський Союз з великим ефектом грав проти нацистської Німеччини», – зазначав Шоу.

Все це може здатися несерйозним. Але це не так.

NAFO, наприклад, збирала кошти для українських військових, щоб Україна намалювала свої меми на танку «Super Bonker 9000». Побічно, здебільшого англомовні меми привернули увагу Заходу до війни в Україні — увагу, яка є життєво важливою, враховуючи важливість західної зброї для українських сил.

Група також розвіяла як похмурі виправдання війни Росією, так і твердження офіційних союзників Росії, які намагалися показати конфлікт у кращому світлі, ніж він був насправді. Примітно, що багато прихильників NAFO походять із OSINT-спільноти.

Еліот Хіггінс, засновник найвідомішого OSINT-сайту BellingCat, цього тижня написав у Twitter, що він буде говорити про NAFO на конференції «як про приклад онлайн-спільнот, які органічно реагують на дезінформацію від урядів і контрфактичних угрупувань», додавши, що це «добре для моралі».

Але ця тактика також має ризики. За словами Шоу, сюрреалістична природа мемів не повинна маскувати криваву реальність на місці або ставати дегуманістичною, як це робила радянська пропаганда проти Німеччини під час Другої світової війни. Примітно, що Міністерство оборони України пішло на підтримку NAFO того ж тижня, коли воно заборонило журналістам подорожувати в деякі частини країни, що викликало припущення про те, що контратака неминуча.

Чи дійсно відбувається контратака? Відповідь України поки що полягала в тому, щоб не відповідати, а робити те, що вона вміє найкраще: знову тролити росіян.