Гібридні тролейбуси в Кропивницькому: куди і як вони їздитимуть
Геннадій Рибченков, «Україна-Центр»
Всі чули про гібридні автомобілі, їх багато на вулицях, вся поліція на таких їздить. Рухатися ці авто можуть від двох приводів - бензинового й електричного. Наші нові тролейбуси також можуть рухатися за двома варіантами! Перший - зі звичними штангами (рогами в простолюдді), приєднаними до контактного дроту. А другий варіант - від акумулятора, з відключеними штангами, в режимі звичайного автобуса.
Це для міста абсолютно новий, небачений вид транспорту. Та й для всієї України він поки в новинку, хоча в Дніпрі, Вінниці та Рівного такі вже ходять, і до їхньої роботи немає нарікань.
Нові тролейбуси можуть ощасливити бюджетних пасажирів віддалених, слабо забезпечених громадським транспортом районів міста. Сьогодні розглядається кілька варіантів нових маршрутів. На жаль, не варто особливо сподіватися жителям селища Нового, що й до них поїде модерновий тролейбус. Запас ходу на акумуляторах у них 20 кілометрів. Відстань від нинішньої кінцевої зупинки тролейбусів на 101-му мікрорайоні до центральної зупинки селища складає вісім кілометрів, ніби повинно вистачати. Є одне «але». Дорожні умови. Бували дні, коли звичайні автобуси не могли доїхати до Нового, везли пасажирів тільки до «Ліани». Зрозуміло, що на акумуляторах, та ще при не високому кліренсі нових тролейбусів на такому маршруті можуть бути великі проблеми. Тролейбус спеціально зроблений низькопідлоговий, передбачена можливість комфортної посадки і їзди для людей з обмеженими можливостями і матусь з дитячими колясками - пандус.
«Розглядаються, вивчаються кілька варіантів маршрутів, - каже начальник КП «Електротранс» Олександр Луценко, - з'єднати Телецентр і залізничний вокзал, Клинцівський міст і центр, центр і Балашівку».
В. о. заступника міського голови Олександр Вергун говорить про майже затверджений маршрут: «Зараз розглядається варіант з урахуванням звернень жителів, які просять поліпшити транспортне сполучення. Його схема буде такою: 101-й мікрорайон (кільце), проспект Промисловий, далі до автостанції №2, звідти направо вулицями Яновського, Садовою, Великою Пермською до центральної частини міста вулицею Преображенською, проспектом Винниченка в мікрорайон Ковалівка, а звідти вулицею Анни Дмитрян до залізничного вокзалу. Таким чином ми покращимо транспортне сполучення, а також зв'яжемо залізничний вокзал і автостанцію».
Всього тролейбусів закуплено п'ять. Кожен обійшовся в 7 з половиною мільйонів гривень. Для цього було взято кредит в «ПриватБанку», на умовах лізингу з правом викупу. Тобто наступні три роки місто буде виплачувати банку приблизно по 1 мільйону 200 тисяч гривень на місяць, і потім тролейбуси перейдуть у повну власність комунального підприємства. «Щоб отримати кредит, працювала вся команда "Електротрансу" та міської влади, дозвіл на отримання кредиту нам дала міськрада на сесії», - розповів Олександр Луценко.
Тролейбуси ці збирають на дніпровському заводі «Южмаш», хоча чимала частина комплектуючих приходить з Білорусі, з Мінського автомобільного заводу. У тролейбусі 24 сидячих місця, зі стоячими - 106. Два водії з Кропивницького пройшли стажування на «Южмаші» з водіння і експлуатації нових машин. Також відібрані кращі досвідчені водії «Електротрансу».
Зустріти нові тролейбуси приїхали голова Кіровоградської обласної державної адміністрації Сергій Кузьменко та міський голова Кропивницького Андрій Райкович. Прискіпливо все оглянули, навіть акумуляторний відсік - акумулятор для зручності висувається з боку від тролейбуса. Він сучасний, літієво-іонний, але все одно важить майже 600 кілограмів. До речі, час його зарядки від тих же дротів, до яких приєднуються штанги, - лише 40 хвилин.
14 січня тролейбус проїхався містом, пасажирами були керівник області, міський голова, працівники «Електротрансу» і городяни. Сергій Кузьменко залишився дуже задоволений побаченим і випробуваним, а з обличчя Андрія Райковича не сходила посмішка гордості. А пишатися є чим.