Райкович: «Ми очікуємо від президента більше…»
Чи впливають президентські вибори на розбудову Кропивницького, чого та скільки взагалі треба самоврядуванню від центральної влади та номінальних лобістів обласного центру в Києві – про таке говорили з міським головою Андрієм Райковичем.
Також в інтерв’ю – результати чергового раунду переговорів з керівництвом «Укрзалізниці», від якого у великій мірі залежить, коли розпочнуться власне будівельні роботи з монтажу Арки на Левитського, якою є ціна питання вивозу міського сміття, а також про дороги, міст, опалення та інше важливе.
Асфальт та рейки
Наприкінці минулого тижня на Кіровоградщині був голова правління «Укрзалізниці» Євген Кравцов – у міста до нього є цілком «шкурне» питання. Нагадаємо, в підприємстві обрахували майже 400-мільйонні збитки від простою та зміни напрямків руху поїздів на час робіт з монтажу стратегічно важливого для міста шляхопроводу. Їх вже майже місяць як готові розпочати.У перемовинах з топ-менеджером, окрім міського голови, взяв учать голова обласної державної адміністрації Сергій Кузьменко.
- На державному рівні такого, на мою думку, не має бути, - каже Райкович. - Арка – не примха, а необхідність. Коли в минулому році узгоджувалося питання будівництва, проектування, про фінансові збитки мова не йшла. Кінцевої відповіді ще немає, але після розмови я впевнений, що питання буде вирішене.Зараз «Укрзалізницею» приймається рішення, у який період нам цей проміжок надати – в травні або у вересні-жовтні, як нам було запропоновано. Як очільник міста, я прошу травень – треба виконати цілий комплекс будівельних робіт. Впевнений, що ми вирішимо питання на користь громади, і нам не доведеться виходити, перекривати рух залізницею…
Інші складові інфраструктурного проекту на Новомиколаївці – заміна старого каналізаційного колектору під шляхопроводом та реконструкція вулиці Василя Нікітіна (колишня Червонозорівська). Крім того, в понеділок, коли було записане інтерв’ю, бюджетний комітет Ради мав розподіляти кошти субвенції соціально-економічного розвитку, з яких місто очікує 27 мільйонів на дороги.
- Ще 10 відсотків – співфінансування з бюджету міста, щоб зробити дорогу на Полтавській та провулку Об’їзному. Плюс буде зроблена вулиця Академіка Корольова. Ми вже приступили до виконання будівельних робіт по вулиці Кропивницького, щоб закільцювати пасажирське сполучення – для цього й тролейбуси з автономним ходом були придбані. Продовжимо роботи по Братиславській, це перехідний проект з минулого року.
Протягом місяця мають розпочатись також роботи на полтавському мості, який в грудні вкрили тимчасовим асфальтовим покриттям. «Чистове» асфальтування планують завершити до кінця літа коштом міського бюджету – державних на це немає.
Президент та гроші
На думку міського голови, лобіювання питань місцевого інфраструктурного будівництва на державному рівні має бути потужнішим, щоб вирішувати питання залучення коштів на рівні уряду та парламенту.
- Цим мають займатися всі – народні обранці, міський голова зі своєю командою, обласна державна адміністрація. Тільки спільними зусиллями можна вирішувати питання на користь людей. Треба, щоб назва міста в київських кабінетах та під куполом лунала набагато частіше, ніж зараз, якщо говорити про перспективу, про містобудівництво, про статус обласного центру.
Хоча економічні питання – парафія уряду, те, хто в країні президент, і чи є він взагалі, також впливає на життя та розвиток міст, зокрема й нашого. Про це говорили в контексті очікувань, пов’язаних з нещодавніми виборами.
- Ініціативи президента – це децентралізація влади, фінансова децентралізація, яка дає можливість впроваджувати власні невеликі проекти. Великі місто самотужки не «витягне», це потрібно вирішувати на рівні держави. Це й внутрішня політика президента, хоча конституційно він має інші функції. Ми молода держава, ми тільки навчаємось демократії, і на побутовому рівні очікуємо від президента більше, ніж йому надається прав та важелів. Те, що було, ми бачили, я не можу сказати нічого поганого. Я отримував необхідну допомогу , підтримку. Що буде – побачимо. Життя не зупиняється, місцеве самоврядування для того й існує, щоб незалежно від політичної влади виконувати свою роботу. Найголовніше, щоб зміна, яка зараз відбувається, виправдала сподівання людей. Якщо так буде, буде й позитив на місцях. Наприклад, ми говоримо про тепломодернізацію, а є заборгованості, накопичені з моменту розвалу Радянського Союзу – були різні економічні підходи до тарифної політики, дотації, компенсація різниці в тарифах тощо. Тепер треба мати політичну волю, щоб відповісти за ту політику, що була з 1990-го по 2015 рік, розібратися, зробити економічну амністію регіонам. Ну при чому тут місцеве самоврядування до різниці в тарифах, до загальнодержавної політики? Ці питання не можна замовчувати. Ціна питання - 500 мільйонів гривень, які два теплогенеруючих підприємства заборгували державі за двадцять п’ять років…
Тепло, труби та сміття
Проект комплексної модернізації міської системи опалення, робота якої вже давно нікого не влаштовує, мають представити громаді цьогоріч. Фахівці мерії та профільних наукових установ працюють над ним вже досить довго, але й питання надскладне, наголошує Райкович. Поки стан підземних мереж, як теплових, так і водопровідних, стає перепоною для дорожніх ремонтів та будівництва.
- Ми працюємо в старій схемі теплопостачання, комунікації морально застарілі. Залучати інвестиційні кошти, щоб масово зробити якісні дороги, неможливо, бо під ними старі комунікації. Приклад – вулиця Чорновола. В минулому році зробили, і розриття, розриття, розриття… Поставили умову й обласному підприємству «Дніпро-Кіровоград»: терміново виконати роботи на Полтавській біля перехрестя з вулицею Кропивницького. Там низина, в якій постійно збирається вода, треба робити зливову каналізацію. Але головне – там системно рветься водопровід. Зараз буде встановлена пластикова водопровідна система, більш надійна, потім зливова каналізація, і ми будемо готуватись до виконання ремонтних робіт від площі Дружби народів до вулиці Васнєцова, і від Васнєцова до полтавського мосту.
Саме задля отримання можливостей залучити гроші на тепломодернізацію з довгострокової оренди в комунальну власність повертають «Кіровоградтепло», яке опалює більшу частину помешкань, підключених до централізованої системи.
- Зараз назріває наступне питання – є відставання у вивозі сміття, в «Екостайлу» не вистачає транспорту. Але я не можу вступати з ним в конкуренцію, ділити ринок. Один автомобіль коштує від трьох до п'яти мільйонів гривень, це спеціалізована техніка, це контейнери, контейнерні майданчики. Треба допомога держави, або закладати гроші в бюджет вже наступного року, і фінансувати вивіз сміття та його розміщення на полігоні. Зараз вчергове показали «жовту картку» власникам підприємства, але я розумію, що в разі не наведення ними порядку, – а я не бачу поки позитивних змін, - ми змушені будемо знову з нуля починати. Ціна питання – близько 200 мільйонів гривень. А наш бюджет розвитку складає 350. Більше половини грошей треба забрати, купити мінімум десяток машин, контейнери, бо вони свої заберуть.
Андрій Трубачев