У Кропивницькому готуються до масштабної реконструкції набережної Інгулу. Загальна вартість - 201 мільйон
Геннадій Рибченков, «Україна-Центр»
Здавалося б, після пробиття другого тунелю під аркою в Кропивницькому масштабними проектами вже не здивувати. Але керівництво міста вирішило замахнутися на, можливо, ще один великий проект. А саме - на реконструкцію набережної нашої головної річки - Інгулу. Від вулиці Михайлівської (колишня Кірова) до Київської берег річки кардинально зміниться. Весь це простір буде виглядати по-новому, він буде розбитий на тематичні зони - спортивну, фестивальну, зону відпочинку, музей під відкритим небом, велодоріжки і багато іншого. Навіть громадські туалети і нова каналізація. За попереднім кошторисом проект оцінюється в 201 мільйон гривень!
Кореспондент «УЦ» дізнався, як ідуть справи з підготовки реконструкції.
Ось що розповів Сергій Білокінь, начальник управління капітального будівництва: «У липні минулого року ми уклали з підприємством "Абрис "Либідея" договір на розробку проекту реконструкції набережної річки Інгул від вулиці Михайлівської до Київської. Вартість усіх робіт - 1 мільйон 498 тисяч гривень. Роботи тривають. Що вже зроблено? Проведено геодезичні дослідження в різних масштабах, інженерно-геологічні вишукування, технічне обстеження зливної каналізації, технічне обстеження мостів, планування використання земельних ділянок. За цю частину роботи заплачено 560 тисяч гривень.
Щоб рухатися далі, необхідно розробити ТЕО - техніко-економічне обґрунтування робіт. Потім це ТЕО має пройти державну експертизу в ДП "Укрдержбудекспертиза". І лише потім ми за стадіями повинні розробляти остаточні робочі проекти і на кожну стадію, на кожну ділянку проходити експертизу. І лише після всього ми виходимо на тендерні процедури, а потім і на власне будівельні роботи.
Уже на початок цього року ми підготували документи на розробку ТЕО, але "Укрдержбудекспертиза" знайшла в документах недоліки і видала кілька зауважень і вказівок. Головне - нам самим треба пройти експертизи ОВД і ОВНС».
Тут необхідне роз'яснення. ОВС, «Оцінка впливу на довкілля», і ОВНС, «Оцінка впливу на навколишнє середовище», в перекладі російською звучать абсолютно однаково, але в Україні це два трохи різних поняття. «Оцінка впливу на навколишнє середовище» - це наші, давно чинні правила, які базуються на ДБН (державні будівельні норми), там у першу чергу прописуються матеріали, які будуть застосовуватися при будівництві, санітарні зони тощо. «Оцінка впливу на довкілля» - це, по суті, європейський стандарт при таких роботах. Там багато такого ж, як у нас, тільки ще суворіше, плюс обов'язково має враховуватися думка громадськості, проведення громадських слухань на тему, відкритість і т. д. Загалом, треба готувати два пакети документів.
Далі знову пряма мова Сергія Білоконя: «Ми підпадаємо під дію законів про захист природи через обсяги води, що проходить через річку, і через очисні споруди, а також статус Козачого острова - він є пам'ятником садово-паркового мистецтва місцевого значення. Ми уклали договір зі спеціалізованою організацією, робота йде, за законом на неї відводиться 70 днів».
Керівник робочої групи з підготовки проекту набережної, зам міського голови Олександр Мосін розповів, які виникли складнощі через назву проекту. Він спочатку мав назву «Реконструкція набережної від вул. Михайлівської до вул. Київської». Але на тій частині Інгулу, де Ковалівський пляж, реконструювати нічого, там взагалі нічого немає! Там треба будувати. Для бюрократичних механізмів в Україні між «реконструкцією» і «новим будівництвом» лежить просто безодня! Це і різні проектні процедури, і тендери, і різні джерела фінансування, і кількість всяких експертиз тощо. Тому питання, що робити з цією ділянкою правого берега Інгулу від Київської до Вокзальної, відклали на майбутнє. Взагалі весь проект розрахований не на рік і не на два, можливо, на десятиліття. Все буде робитися поетапно. І в назву проекту внесли корективи. Тепер це проект «Реконструкція набережної від Михайлівської до Вокзальної». Це рішення провели через сесію міськради, так треба.
А ось що говорить головний архітектор проекту Володимир Рак: «В Інгулу великі проблеми. У місті довжина річки всього 16,5 кілометра, але під час повені можуть бути підтоплені до 300 гектарів землі. Річці не вистачає води. Пересихають її витоки в Новомиргородському та Олександрівському районах. Швидкість річки - 1,8 кілометра на годину - мала. Щоб річка жила, треба вища, щоб вода змінювалася, а цього немає. У центрі Кропивницького річка заростає, а чому? Тому що проект набережної розробили в 1973 році, але очисні ввели лише в 1991-му і за тимчасовою схемою. За нею більшість стоків скидається за дамбою на Михайлівській вулиці. І що ми бачимо? У центрі вода цвіте, а за дамбою - чиста. Так що в проекті передбачено, щоб зливові стоки потрапляли в річку раніше дамби, це очистить її центральну частину. У проекті все це враховано».
Член робочої групи, громадський діяч Артем Стрижаков незадоволений темпами робіт, можна прискорити процес. Як резюмував засідання групи Олександр Мосін, за місяць-два закінчаться роботи з оцінки впливу на навколишнє середовище, архітектурне бюро закінчить розробку ТЕО. Документи підуть на державну експертизу. До того часу треба розібратися з земельними ділянками фактично на берегах. «Це в попередні каденції було роздано», - каже заступник міського голови. І розповідає, що там кояться якісь дива. На публічній мапі земкадастру висвічуються ділянки в охоронній прибережній зоні. Дають скаргу в прокуратуру, а ті відмовляють - немає такого! І дійсно, з карти пропадають ці незаконні ділянки. А потім знову з'являються! З цим треба розібратися, інакше повноцінно реалізувати проект для сотень тисяч людей не вийде через двох-трьох-п'яти хапуг, які відтягли собі землю на березі.
Так чи інакше, з наступного року, швидше за все, почнуться роботи на набережній. Вони стартують з ділянки правого берега від Михайлівської до Великої Перспективної. Цю зону планують зробити і назвати спортивною. Там знаходяться ДЮСШ з басейном, фізвих, футбольне поле «Енергоспорт». Буде ще багато чого. У тому числі в планах деякі зміни пам'ятника воїнам-інтернаціоналістам (якщо вони самі будуть не проти). Орієнтовна вартість цього першого етапу реконструкції набережної - 10 мільйонів гривень.