Медицина: реалії Кропивницького. Суб’єктивний погляд + опитування

Перегляди: 1642

Ольга Березіна, «Україна-Центр»

Скільки вже було публікацій про медреформу, і не злічити. Позитивні й хвалебні, просто інформаційні та лайливі, автори констатували якісь факти і намагалися розібратися, медреформа - це добре чи погано.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Сьогодні ситуація така, що абсолютно незрозуміло, яким шляхом піде нове керівництво, чи продовжиться кардинальна перебудова системи охорони здоров'я, чи все повернеться на круги своя. У цій публікації - лише факти. Висновки пропонуємо зробити самим читачам і чиновникам від медицини.

«Швидка допомога», швидка, екстрена медицина - від зміни назви суть цієї медслужби не повинна б змінюватися. Люди телефонують 103 в надії, що миттєво приїде лікар і допоможе в екстреній ситуації. Виявляється, не завжди це так. І перший приклад - з особистого досвіду.

Вечір, на годиннику без чогось шоста, у моєї 84-річної мами, яка пару років тому перенесла інфаркт, - дуже сильний напад стенокардії. Її кардіолог чітко розписала, як і що робити у такому випадку, все зробили, але біль не припиняється. Телефоную 103 і прошу надіслати бригаду, чітко пояснивши причину виклику. У відповідь мені пропонують викликати не «швидку», а сімейного лікаря. О шостій вечора! Сімейного лікаря! Ще раз пояснюю, що потрібен не сімейний лікар, а «швидка», яка зможе зробити кардіограму. У відповідь чую: «Ви розумієте, що можете заплатити за помилковий виклик?» Чесно зізнаюся, зірвалася і накричала на людину, яка приймала дзвінок, і тільки після цього вона сказала, мовляв, гаразд, пришлю бригаду. Слава Богу, приїхала хороша лікарка, інфаркту не сталося, мамі зробили уколи, і їй стало легше. А якби найгірші побоювання підтвердилися і рахунок ішов би на хвилини?

Згодна, бувають і помилкові виклики - балуватися можуть підлітки, не зовсім адекватні люди, недовірливі бабусі, яких тиск 140/90 кидає в паніку. Але чи не є таке надпідозріле ставлення до людей першим кроком до того, що «швидка» перетвориться виключно на таксі для доставки хворого в стаціонар?

До речі, і з доставкою в стаціонар можуть виникнути проблеми. Наприклад, вас не погодяться везти в ту лікарню, куди вам, скажемо так, належить за наявним у вас діагнозом, теж будуть загрожувати штрафами за «неправильний» виклик, а потім, після довгих умовлянь, дзвінка в стаціонар з підтвердженням, що можна везти, хворого чекають, вам заявлять, що у них немає носилок (!) і нікому нести. Шукайте, мовляв, хто винесе хворого, самі... І це теж реальний факт, на превеликий жаль.

Враження від звичайних поліклінік теж двоякі. З одного боку, чудово, що можна записатися на прийом до лікаря на конкретний час і не стояти в черзі. Але, з іншого боку, чудово це часто лише теоретично.

Як у нас було раніше? Сьогодні захворів і наступного дня прийшов у поліклініку. Посидів у черзі, послухав купу пліток і чуток від бабульок, що сидять під кабінетом, і потрапив на прийом. Тобі призначили обстеження, аналізи та виписали ліки. Зараз же плітки слухати не потрібно, зателефонував і записався на прийом... через тиждень, а то і через два, тому що всі дні у лікаря розписані. Ну добре, якщо це банальна застуда з нежиттю, який, як відомо, якщо лікувати, проходить за сім днів, а якщо не лікувати - через тиждень. А якщо у вас, не дай Бог, пневмонія, яку ви самі діагностувати не можете? Час втрачено, лікування буде більш складним і більш тривалим, не виключаємо й ускладнення. Плюс до всього - весь час, поки ви чекаєте прийому, ви ходите на роботу, тому що лікарняного у вас немає. А якщо у вас, наприклад, грип, то ви ще й купу народу заражаєте в транспорті й на роботі.

Моя сусідка не могла потрапити до сімейного лікаря пару тижнів точно: спочатку все було розписано на тиждень, потім лікарка пішла на лікарняний, потім знову змогла в понеділок вранці записатися... аж на п'ятницю. До речі, якщо ви записані на 10 годину, зовсім не факт, що рівно хвилина у хвилину вас приймуть. Тих, хто був записаний до вас, у відведений для прийому час доктор оглянути і опитати не встигає, і 10 годин перетворюються на 11 і навіть 11:30.

Добре хоч деякі ліки можна отримати безкоштовно! Правда, на препарати, які вам виписав, наприклад, ендокринолог, безкоштовний рецепт оформляє... сімейний лікар. Тільки не забудьте, щоб вам не довелося йти в поліклініку двічі, уточнити час прийому фахівців, а також заздалегідь записатися на прийом до обох таким чином, щоб можна було від вузького фахівця потрапити до сімейного. Тепер вам випишуть, як у цивілізованих країнах, електронний рецепт, вам на мобілку прийде смс-повідомлення з кодом, і ви підете в аптеку за ліками. Але, якщо ви літня людина і не дуже вмієте поводитися з смсками, попросіть кого-небудь, щоб дані з смски переписали на аркуш паперу, тому що в аптеці з смс-повідомленнями теж не дуже дружать, тому вимагають папірець з написаним кодом рецепта...

Ось так, коли стикаєшся з лікарнями особисто чи слухаєш враження від їх відвідування сусідами, друзями, знайомими і незнайомими, самі собою з’являються крамольні думки: може, все-таки краще було б, як раніше, послухати в черзі під кабінетом плітки, але потрапити до лікаря не за тиждень чи місяць, а сьогодні, чи навіть зайнятися самолікуванням, хоч це і може загрожувати нехорошими наслідками? Тим більше що і лікарняні зараз якось по-новому начебто оплачуються...