Чому переїхав музпед. Пояснює ректор педуніверситету ім. Винниченка Олег Семенюк
Чому насправді мистецький факультет Центрaльноукрaїнського держaвного педaгогічного університету ім. Винниченкa виїхав з історичної будівлі на Дворцовій, де перебував півстоліття? Відповіді на це запитання дуже різні. Єдине, що відомо точно, - збурення серед певного кола містян. Особливо після того, як головa облaсної рaди Олексaндр Чорноівaненко ініціював безоплaтно передaти приміщення, яке, зa припущеннями крaєзнaвців, колись нaлежaло родині відомих єлисaветгрaдців Соколових-Бородкіних, нa бaлaнс Центрaльноукрaїнського нaукового ліцею.
Чому університет змушений був платити велику оренду, якщо іншим комунальним закладам оренда обходиться у копійки. Перед якими загрозами опинився і як вирішив проблеми. Розібратися допоміг ректор ЦДПУ ім. Володимира Винниченка Олег Семенюк.
- Дійсно, два роки тому ми самі вирішили відмовитися від цього приміщення. Лише його оренда університету обходилася у 230 тисяч гривень на рік. Додайте до цієї суми 420 тисяч комунальних витрат та стільки ж на заробітну плату технічному персоналу. В цілому виходило приблизно півтора мільйона гривень за утримання корпусу, де навчалися 60 студентів. Тому вчена рада підтримала пропозицію перевести «музикантів» у інші корпуси, - зазначив керівник закладу.
Це викликало суспільний резонанс. На допомогу університету прийшло тодішнє керівництво області, представники депутатського корпусу.
Двадцять перша сесія сьомого скликання Кіровоградської облради своїм рішенням №602 від 18 грудня 2018 року визначила таке: «Встановити Центральноукраїнському державному педагогічному університету імені Володимира Винниченка на термін дії відповідного договору оренди пільгову орендну плату в розмірі 1 грн за 1 кв. м у місяць за користування нерухомим майном загальною площею 1497,3 кв. м,розташованим у м. Кропивницький по вул. Дворцовій, 5/5, що перебуває на балансі комунального підприємства “Регіональний центр розвитку послуг” за умови передбачення в обласному бюджеті протягом 2019-2021 років видатків на повну компенсацію втрат орендної плати орендодавцю - комунальному підприємству “Регіональний центр розвитку послуг” (орієнтовно 270 тис. грн щорічно) у вигляді фінансової підтримки зазначеному комунальному підприємству-орендодавцю.
Вважати таким, що втратило чинність, рішення обласної ради від 23 вересня 2011 року №199 “Про надання пільги з орендної плати Кіровоградському державному педагогічному університету імені Володимира Винниченка” зі змінами, внесеними рішенням обласної ради від 21 грудня 2012 року №428 “Про пільги з орендної плати”».
В тому рішенні йшлося про розмір базової орендної ставки 4 грн за 1 кв. м на місяць. У 2011 році суд визначив, що державний заклад здійснює платні послуги (навчання) і, відповідно, оренду повинен платити іншу. Її розмір до того був набагато меншим. Вірогідно, тодішня обласна влада вважала, що саме за рахунок освітян можна поповнити обласний бюджет...
- Ми перевели в цю будівлю художників, і в принципі знаходили б гроші, щоб її утримувати. Але бюджетний рік закінчився, змінилися обставини, і кошти на компенсацію вже ніхто не закладав, - розповів Олег Семенюк.
Крім того, у грудні сталася пожежа в Одеському коледжі економіки, права та готельно-ресторанного бізнесу, в якій згинули загинули 16 людей. Заклад знаходився у будинку, зведеному в 1914 році, що мав статус пам’ятки архітектури. Потім урядова комісія вказала на прогалини у законодавстві, через які Міністерство освіти не мало повноважень профінансувати протипожежні заходи, а ДСНС не перевіряла навчальний заклад.
Рятувальники по всій країні провели позапланові перевірки протипожежного стану об’єктів з масовим перебуванням людей, зокрема закладів освіти, які знаходяться у старих будівлях.
Результати перевірки обласна ДСНС направила в університет з вимогою виправити всі недоліки та попередженням, якщо вони не будуть усунені, справа піде до суду.
- Серед вимог було встановлення пожежної сигналізації. Чималі гроші - приблизно мільйон гривень, але їх можна було б просити у міністерства, якби термін оренди не закінчувався у 2021 році. Крім того, треба було зробити протипожежну обробку всіх дерев’яних конструкцій, включаючи дах і багато іншого, - пояснив керівник закладу.
Заміна дерев’яних сходів у пам’ятці архітектури вимагала лише на проєктні роботи та необхідні дозволи витратити зо три-п’ять місяців, потім виїхати з будівлі на півроку через реконструкцію, яка б включала в себе заміну сходів на другий і третій поверхи, розширення дверних отворів, заміну всієї електропроводки тощо.
- Ми опинилися перед великим викликом: або вкладаємо велику кількість грошей, яких у нас немає, просимо у міністерства і чекаємо на них рік; або робимо по мінімуму – закуповуємо додаткові вогнегасники тощо, але постійно знаходимось під загрозою виникнення надзвичайної ситуації і несемо за це відповідальність; або виїжджаємо з будівлі, - розповів ректор.
Справа вже знаходилася в суді й повинна була розглядатися у квітні. Університет підготував документи щодо розірвання договору оренди. Пізніше розгляд перенесли на 18 серпня, та до того часу мистецький факультет залишив історичну будівлю.
- У протипожежні заходи, необхідні ремонти та удосконалення внутрішніх мереж потрібно було вкласти чотири-п’ять мільйонів. Добігає кінця строк оренди, і невідомо, чи виграємо ми конкурс, особливо в контексті нових умов оренди майна. Враховуючи, що держзамовлення на музикантів, художників та хореографів мізерне, попит на фахівців теж, а університети повинні самі заробляти, питання утримання будівель – це насамперед питання матеріальних ресурсів. Рада університету майже одноголосно підтримала рішення про переведення факультету, - зазначив Олег Семенюк.
Художники зайняли п'ятий поверх корпусу №5, для хореографів давно підготували три зали на факультеті фізвиховання, музикантів розмістили в історичному корпусі та новому п’ятиповерховому. Зрозуміло, що досі є деякі невирішені питання, але ректор впевнений, що вони найближчим часом розв’яжуться. Наприклад, для музикантів у планах створити аудиторії зі звукоізоляцією.
До речі, Семенюк вважає правильним і доцільним передавання приміщення науковому ліцею:
- Ліцею потрібні нові приміщення, а це знаходиться поруч. По-друге, наші викладачі там працюють. По-третє, є «Мала академія наук», яка повинна мати своє базове приміщення. Основним поштовхом для прийняття рішення були вимоги пожежників, турбота про безпеку студентів та розуміння, що нам потрібно за короткий строк виправити недоліки. Але ніхто нас не вважатиме розумними, якщо ми вкладемо величезні гроші у реконструкцію будівлі, договір оренди якої закінчується. У нас достатньо аудиторій для комфортного розміщення студентів мистецького факультету. Питання лише у правильній організації навчального процесу. Колектив університету більше зацікавлений у тому, щоб менше грошей витрачати на утримання матеріальної бази, а більше - на освітній розвиток.
Фото Ігоря Філіпенка, CBN