Чому підвищення вартості проїзду в маршрутках - ляпас усім
Подорожчання проїзду, може, і назріло. Хоча робити це таким чином, як зараз, - дати ляпаса всім, від пересічних жителів Кропивницького до мерії.
Для тих, хто ще не в курсі. Виконком Кропивницького планує підвищити вартість проїзду в комунальному та приватному транспорті. У тролейбусах - з 2,5 до 5 гривень, автобусах - з 4 до 6, маршрутках - з 5 до 7. Проекти рішень уже опубліковані на сайті, справу практично зроблено - лишилося тільки проголосувати.
Звичайно ж, цей текст не претендує ні на яку об’єктивність. Я не розуміюся на економіці. Та і взагалі маю гуманітарний склад розуму, цифри не запам’ятовую, а словосполучення на кшталт «амортизація основних засобів» чи «рентабельність перевезень» для мене звучать, як іншомовні. Але, так як гроші забиратимуть і з моєї кишені також, хотілось би зрозуміти кілька моментів.
Перше: технічний стан. 29 січня на площі Богдана Хмельницького у маршрутки відпали обидва задні колеса.
Днем раніше наполовину менша біда (лише одне колесо) спіткала маршрутку №500 біля бізнес-центру «Ельворті».
Близько 14:00 1 лютого неподалік автостанції №2 у маршрутки відпала кермова тяга.
Чи означає підвищення вартості проїзду, що технічний стан БАЗів і «Газелей» поліпшиться?
Друге: GPS. Мова про обладнання кропивницьких маршруток супутниковими навігаторами і, відповідно, підключення до системи EasyWay (вона дозволяє пасажирам у режимі реального часу стежити за рухом машин) триває вже кілька років. Цей пункт навіть прописаний у договорах. Однак не виконується. Перевізники пояснюють це відсутністю грошей, натомість представник EasyWay у коментарі «Гречці» стверджував, що ціна питання - 30 гривень на день. Страшна, звісно, сума.
Відтак знати точно, чи з’явиться години після сьомої-восьмої вечора очікувана маршрутка, неможливо. Пасажирам лишається молитися транспортному богу.
Чи означає підвищення вартості проїзду встановлення GPS і підключення маршруток до EasyWay?
Третє: кількість пасажирів. У маршрутках немає прозорого обліку перевезених людей. Квитки не видають, отримують «кеш» (передайте за проїзд, будь ласка!) - а от скільки насправді, знають лише водії та їхні роботодавці. При цьому перевізники стверджують: наша робота нерентабельна, треба більше грошей. Покажіть спочатку, скільки народу користується вашими послугами, але чесно покажіть, не на словах, а з документами, що підтверджують цифри.
До речі, якщо з вами щось при поїздці в маршрутці, не дай боже, станеться, спробуйте потім довести, що ви взагалі були у той момент в салоні. Квитка ж на руках немає.
Чи означає підвищення вартості проїзду, що в маршрутках почнуть видавати квитки і вести - відкрито для всіх - облік пасажирів?
Усі три запитання не стосуються комунального транспорту. Там і технічний стан нормальний (до речі, мерія хоче збільшити кількість тролейбусів та автобусів на 20 машин), і на EasyWay видно рух, і квитки.
Особисто для мене дві гривні, на які подорожчає проїзд, великої ролі у сімейному бюджеті не відіграють. Тут інше напружує: поведінка приватних перевізників нагадує примітивний «гоп-стоп». Ти плати нам більше, проте чому так, ми тобі фіг скажемо. Якісь цифри мені покажуть, якщо сильно попрошу. Однак чи відповідають вони дійсності...
Ну, що тут розумувати. Дали ляпаса по одній щоці - швиденько підставляємо другу й біжимо на зупинку ловити маршрутку. Чи таки проявимо характер і дамо здачі? Всі разом: ми, звичайні жителі звичайного обласного центру, і влада.