«Палац» для полегшення життя: рік «Прозорого офісу»
Андрій Трубачов, Україна-Центр
Просто факт: бізнес у Кропивницькому реєструють швидше, ніж деінде в Україні – у нас це роблять в середньому по тридцять разів на день і діляться досвідом онлайн.
Коли будували новий Центр надання адмінпослуг на Паученка, у передвиборних соцмережах писали, зокрема, і про «непотрібний палац для чиновників», рахували гроші, які пішли на реконструкцію колишнього будинку політпросвіти. Сьогодні можна казати, що його в місті реально не вистачало грубо шістдесятьом тисячам людей.
На стільки більше проти минулого року звернулося за потрібними послугами з січня по вересень. Ці місяці в 2020-му Центр ще знаходився на старому місці, у будівлі міськради, і фізично не міг пропускати більше.
Що дають?
«Міський голова ініціював будівництво через потребу: профільне управління не витримувало навантаження, тієї кількості людей, яка зверталася, – каже директор департаменту надання адміністративних послуг міської ради Олександр Нікітенко. – Сьогодні послуги надаються набагато швидше. По-перше, у нас зараз більше фахівців, по-друге, за рахунок електронного документообігу. Наприклад, щоб надати витяг з Державного земельного кадастру, раніше було потрібно 10-12 днів, зараз на другий день люди вже можуть отримати».
З початку року 96 тисяч відвідувачів залишили більше 130 тисяч заяв на послуги. Усього їх надають майже чотири сотні – від земельних питань і державної реєстрації до нарахування субсидій, призначення соціальної допомоги чи пенсії, видачі паспорта, прописки.
«Фактично надає послуги не ЦНАП, їх надають профільні управління міськради, інші установи та відомства, – пояснює керівник. – І щоб людина не бігала по всіх цих кабінетах, відділах, фахівцях, вона звертається в один центр до універсальних адміністраторів…»
Так зручніше
Можна сказати, що працівники бек-офісу, де обробляють звернення, ходять по кабінетах виконавців замість клієнтів. Ті ж вирішують усі питання в одному комфортному приміщенні в центрі міста, з ліфтами та електронною чергою. Замість, наприклад, поїздки в колишнє МРЕВ на Балашівці, послуга реєстрації нових автівок має відкритися в «Прозорому офісі» найближчим часом.
«Вторинний ринок передбачає проведення експертизи, на яку ми не маємо повноважень, – уточнює Нікітенко. – Якщо дозволять незалежним експертним центрам перевіряти, умовно, чи не були «перебиті» номери, то й вторинний ринок зможемо взяти на себе. Також видача водійських посвідчень – теж у нас буде, є потрібне обладнання».
Підхід діє в обидва боки: збираючи послуги під одним дахом, департамент працює й віддалено – також для зручності.
«Люди звикли ходити в «жеки». Тому працівники нашого відділу розташовані на віддалених робочих місцях в ЖЕО. Тобто людині з Попова не треба їхати в ЦНАП, щоб виписатись або прописатись. У нас там є фахівець, він підключений до системи, реєстру територіальної громади, і надає ці послуги на місці. Так само для зручності містян віддалені робочі місця створені на Новому. Там є фахівці з реєстрації місця проживання, бізнесу, речових прав, з управління соціального захисту туди за графіком виїжджає фахівець», – каже директор департаменту.
Іще аспект – тактильна плитка та шрифт Брайля, вбиральня, облаштована для людей з особливими потребами та на візках, перекладач мовою жестів онлайн у планшеті. І, зрештою, близько десятої частини клієнтів Пенсійного фонду, які обслуговуються в ЦНАПі Кропивницького, приїжджають з-поза міста. Кажуть, сюди їм діставатись зручніше, ніж до своїх райцентрів…
Tech
«Прозорий офіс» – не просто гарно розташована будівля, а й провідник сучасних технологічних підходів у стосунках громадянина та держави. Коли почали впроваджувати електронну реєстрацію підприємницької діяльності через портал «Дія», реєстратори Кропивницького першими в області підключилися до обробки та якийсь час обробляли електронні заявки з усієї Кіровоградщини.
«Завдяки нашому програмному забезпеченню ми підключили нотарусів, – зазначає Нікітенко. – При вчиненні будь-якої нотаріальної дії, наприклад, стосовно нерухомого майна, продавець зобов’язаний надати довідку про місце проживання. Щоб йому не йти знову в ЦНАП, а потім з довідкою назад, ми вже більше 30 нотаріусів підключили до реєстру територіальної громади. Вони користуються в режимі реального часу, отримують потрібну інформацію – громадянин сюди навіть не приходить. Зараз у тестовому режимі працюємо над тим, щоб прописку-виписку люди могли зробити в «Дії» через додаток і не треба було взагалі нікуди ходить…»
Департамент соціальної політики, фахівці якого обслуговують містян у фронт-офісі ЦНАПу та районних управліннях соцзахисту, також модернізує підходи.
«Зараз департамент соціальної політики підключився до програмного комплексу «Соціальна громада», що дозволяє працівникам онлайн користуватися всеукраїнськими базами даних, швидше отримувати необхідну інформацію та швидше приймати рішення про призначення допомоги», – наголошує очільниця підрозділу Юлія Вовк.
Номер 1
Швидкість прийняття рішень уже принесла кропивницькому центру визнання на загальнодержавному рівні – Кропивницький посів перше місце в номінації «Започаткування бізнесу» складеного фахівцями Агентства США з міжнародного розвитку «Індексу конкурентоспроможності міст України».
«У багатьох містах реєстрація бізнесу розділена на дві частини – прийом документів у фронт-офісі та обробка документів у бек-офісі. Наші реєстратори виконують функцію обох. Якщо немає підстав для відмови, то бізнес реєструють за 20 хвилин, вже наступного дня людина може забрати виписку», – каже Анна Шевченко, начальниця відділу державної реєстрації.
Важливо, що наші реєстратори приймають щодня з восьмої ранку до сімнадцятої. В інших містах – подекуди лише півдня, часто чотири дні на тиждень. Вплинуло й те, що наш ЦНАП не закрився з початком пандемії, продовжував прийом та реєстрацію із дотриманням карантинних заходів. На початку серпня кропивницькі фахівці представили успішний досвід під час онлайн-тренінгу для півсотні міст України.