Маршрутка у Кропивницькому vs автомобіль: чи дешевший громадський транспорт насправді
З 11 грудня у Кропивницькому підвищили тариф на проїзд у маршрутних таксі міста, тепер ціна за одноразову поїздку становить 10 гривень. При цьому виросла й вартість проїзду у міському комунальному транспорті: у тролейбусі до 6 гривень та до 7 гривень - у автобусі. Чи рентабельно для кропивничан й надалі користуватися послугами приватних перевізників або ж дешевше заправляти власний автомобіль, розбиралася журналістка CBN.
Для багатьох містян зміни у ціновій політиці перевізників стали критичними. Переважний відсоток населення міста вважає, що таке подорожчання б’є по кишені.
За статистикою, громадським транспортом користуються здебільшого дорослі люди, які не відносяться до пільгових категорій. Це містяни, які їздять на роботу на маршрутках та наразі змушені витрачати на проїзд 20 гривень на день. Тобто, середньостатистична сім’я, яка складається з двох дорослих та двох дітей, які також їдуть до школи, платять у маршрутних таксі щонайменше 80 гривень у два боки.
Нагадаємо, що головною причиною зміни вартості на послуги приватних перевізників стало подорожчання пального, а для комунального транспорту тариф підвищили «з мeтою усунeння збиткoвoї діяльнoсті підпpиємствa».
«На початку року маршрутки заправляли газом по 14 гривень. Ця ціна була закладена й у тариф. Сьогодні газ коштує вже 42 гривні. Здорожчання відбулось втричі. А оскільки питома вага тарифу – це паливо-мастильні матеріали, виникає необхідність адекватного підвищення вартості послуги з перевезень. Запропоновані тарифи перевірені фахівцями й обґрунтовані», – прокоментував начальник транспортного управління Кропивницького Віктор Житник.
Нинішнє подорожчання проїзду у громадському транспорті спонукало передивитися відношення до ціни на експлуатацію авто.
Для прикладу - бюджетний автомобіль з середньою витратою бензину 9 літрів на 100 кілометрів або метану - 10 літрів/100 км. Розрахунок проведемо для дистанції по місту в 20 кілометрів на день з віддаленого спального району до центру.
Середня вартість бензину наразі - 30 гривень/літр, або 2,7 гривні на кілометр. Також враховується ціна на технічний огляд та ремонт авто. За статистикою, якщо автомобіль не у занедбаному стані, на ТО та поточні ремонтні роботи може витрачатися близько 30-50 тисяч гривень до капітального ремонту двигуна. Додаємо ще 50 копійок на кілометр. Таким чином ми отримали цифру 3,2 гривні за кілометр. На 20 кілометрів по місту витрачається 64 гривні.
Якщо ж автомобіль з газовою установкою, а як паливо використовується пропан, то ціна змінюється на 20 гривень/кілометр, плюс видатки на ТО - 2,5 гривні на кілометр, виходить 50 гривень за 20 км.
Якщо є мета економити, можна обрати машину на дизпаливі. При середній вартості на дизель 30 гривень за літр авто використовує 6 л/100 км. Ціна зміниться до 52 гривень/20 км.
Тобто для сім’ї з чотирьох чоловік, яка має авто на бензині, на відстань 20 кілометрів на день буде витрачатися 64 гривні, за 21 робочий день - 1344 гривні.
Для такого ж авто на газу - 50 гривень/день, 1050 гривень/21 робочий день.
Для власників машини на дизпаливі - 52 гривні/день, 1092 гривні/21 день.
На проїзд у маршрутних таксі родина з двох дорослих та двох дітей у дві сторони буде витрачати 80 гривень/день або 1680 гривень протягом 21 робочого дня.
Якщо ж користуватися комунальним транспортом, то витрати на проїзд у автобусі будуть 56 гривень/день та 1176 протягом робочих днів місяця, на тролейбусі - 48 гривень на день та 1008 на місяць.
Звісно, у кожного виду транспорту є свої переваги і недоліки.
З машиною можна не перейматися за мобільність, автомобіль зручний для поїздок з дітьми чи спонтанних подорожей, він дає особистий простір. Витрати на паливо часто менш помітні, ніж щоденна оплата автобусного квитка. Якщо авто економічне, то для тієї ж відстані оплата за бензин буде приблизно втричі нижчою, ніж на громадському транспорті.
Але при цьому на покупку машини потрібно витратити немало грошей, що не по кишені для багатьох кропивничан. Доведеться або довгий час збирати, або брати кредит. Також для керування транспортним засобом необхідно мати водійське посвідчення.
- У день я маю проїжджати 10 кілометрів з вулиці Жадова до центру та назад. Вартість такої поїздки на автомобілі для мене зараз коштує близько 20 гривень, так як я заправляюсь газом. У зв’язку зі зростанням вартості проїзду в маршрутках суми тепер зрівнялися. Це за умови, що я одна. Якби це була родина з трьох чоловік, то вони б витрачали 30 гривень в одну сторону, що ще дорожче. Але я не беру до уваги витрати на заміну мастила, щорічне обслуговування, ремонти. На поточний ремонт на рік я витрачаю приблизно 3000 гривень, - розповіла власниця Daewoo Lanos Юлія Гонзур. - Також я не ставлю авто на парковках, моє авто стоїть під домом, на це я не витрачаю кошти.
У громадському транспорті є свої переваги: не потрібно отримувати посвідчення, перейматися тим, що потрібно проходити техогляд і отримувати страховку. Щоб скористатися маршруткою чи автобусом, не потрібно йти далеко на стоянку чи парковку, зупинки є у кожному районі міста.
Недоліки: кажучи про комунальний транспорт, можна зазначити, що автопарк міста розширився та оновився. Але, коли є потреба вийти безпосередньо біля місця призначення, з громадським транспортом можуть виникнути складнощі. Також власним ходом не дуже зручно переміщати важкі сумки та великогабаритні предмети. До маршрутних таксі, які є найдорожчими у Кропивницькому, у містян є багато претензій: технічні характеристики та графік роботи не відповідають заявленим.
«Пропоную владі три дні поїздити на роботу і з роботи двома маршрутками. Може, щось зрозуміє. Чому в транспортного управління у приймальній навіть листа не зареєстрували, де дійсно є обґрунтування недоцільності підняття цін? Це на проїзд на день 40 грн, а на місяць 800 грн. А якщо у вихідні на ринок з'їздити, за продуктами? А зарплата і пенсія на місці. Браво», - прокоментувала новину про подорожчання у Facebook-спільності «Громадський транспорт Кропивницького» жителька міста Віта Кравець.