У Кропивницькому батьки дітей з особливими потребами незадоволені масовими звільненнями асистентів учителів

Перегляди: 1587

У кропивницьких школах на новий навчальний рік відмовилися укладати договори з асистентами вчителів, які забезпечують інклюзивну освіту для дітей з інвалідністю. Сьогодні, 29 серпня, представники батьків та асистентів зібралися під міською радою, щоб отримати пояснення.

- Мій син - учень 9-А класу 29-ї школи, - розповіла мама хлопчика з особливими освітніми потребами Ольга Топор. - Цього року склалася така ситуація, що, враховуючи норми законодавства про інклюзивну освіту, моїй дитині передбачені корекційні години та асистент вчителя у класі. З п'ятого класу класу у нас є асистент вчителя. Цього року нам сказали, що через те, що батьки класу проголосували за дистанційне навчання всього класу, асистент вчителя не потрібен. Сьогодні я була у директора, і мені сказали, що асистент вчителя не може бути мовником. Але наша асистентка - вчителька мови. На моє запитання, якою повинна бути освіта, мені відповіли, що вища педагогічна. Вони самі себе дискредитують, адже зрозуміло, що вчитель мови та літератури має вищу педагогічну освіту.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Така ситуація не лише у 29-й школі, де звільняють трьох асистентів, а й по всіх навчальних закладах міста. Жінка зазначає, що сьогодні вона разом з іншими батьками та асистентами вчителів прийшла до міськради за відповіддю: на яких підставах прийняли рішення про звільнення?

- Асистент забезпечує комунікацію між учнем та вчителем, - каже жінка. - Педагог викладає тему на клас, у той час як помічник дитини контролює адаптацію до класу, виконання завдань і таке інше. Асистент працює не тільки з моєю дитиною, вона спостерігає за усім класом, чи ніхто не відволікається, чи всі слухають. Найголовніше: у мене син перейшов до дев’ятого, випускного класу. Я його виховую сама, бо батько наш помер. Мені дуже важливо працювати, щоб утримувати цю дитину. А також мені потрібно, щоб хтось контролював його процес навчання.

Ще, що, за її словами, важливо, - співпраця між дитиною та асистентом. Такі учні сприймають тільки знайомих їм помічників і можуть негативно реагувати на нових. Особливо якщо ці діти працюють з однією людиною протягом тривалого часу. Син Ольги вчиться зі своєю асистенткою вже четвертий рік.

- Нам у відділі, який відповідає за інклюзію, сказали, що вакансії відкриті. Нам шукають асистентів. Але поки вони нам не передбачені, бо форма навчання - дистанційна. Що означає «відкрита вакансія»? Коли закінчиться дистанційне навчання (але ми розуміємо, що цього року такого не буде, враховуючи ще й опалювальний сезон), то у нас буде асистент. А у наших 31 серпня закінчується робочий контракт - продовжувати його не будуть. Спочатку пояснення було, що це через дистанційне навчання, сьогодні мені директор каже, що це через те, що наша асистентка за спеціальністю - вчителька мови та літератури, - зазначає Ольга Топор. При цьому вона запевняє, що раніше, під час двох з половиною років дистанційного навчання, такого не було - асистенти продовжували працювати.

Жінка додає, що є роз'яснення від Міністерства освіти від квітня 2022 року, у якому зазначається, що під час дистанційного навчання на період воєнного стану обов'язково передбачається асистент вчителя для ефективного навчального процесу.

- Нас кожного року беруть на роботу по договору, - говорить асистентка вчителя Наталія Камшиленко. - Я телефонувала у міністерство, і мені пояснили, що це - незаконно. Нас повинні зарахувати до основного педагогічного складу, на постійну основу. Я працюю вже п’ятий рік, тоді для мене це була нова робота. Я сама за фахом вчитель української мови та літератури. Мені доводилося багато працювати, вичитувати матеріалів, щоб опанувати цю роботу та зрозуміти, як працювати з такими дітьми. І тепер я зі своїм підопічним Тарасом майже як одна сім’я. Я ніяк не можу його залишити, бо хвилююся за майбутнє дитини. І знову ж, за законом, - якщо дитина вчиться у випускному класі, то її не можуть позбавити асистента. Директор питав маму, що я буду робити під час дистанційного навчання. Але мама чула, що ми з Тарасом робимо, як ми з ним спілкуємося і як працюємо.

Наталія Камшиленко зазначає, що причину непродовження договору їм не пояснили - директор з ними говорити не захотів. Тому представники асистентів разом з батьками вирішили разом з батьками розібратися у ситуації.

На запитання батьків та педагогів вийшла відповісти очільниця міського департаменту освіти Лариса Костенко:

- Якщо навчання дистанційне, то ми будемо підбирати таких асистентів учителів, які зможуть адаптувати та пояснювати матеріал. Асистенти вчителів будуть, тільки не ті, які раніше сиділи у класі і допомагали фізично, а ті, які спроможні допомогти дитині засвоїти матеріал. Ми проводили батьківські збори, на яких батьки визначали форму навчання. Якщо діти навчаються очно, то ніяких питань щодо призначення асистентів немає, це стандартна ситуація. Вчитель призначається залежно від висновків інклюзивно-ресурсного центру. Якщо дистанційне навчання, то ми будемо ще спілкуватися з претендентами на посади асистентів, щоб підібрати компетентних вчителів, які зможуть адаптувати та донести матеріал, тому що, як раніше, цей процес реалізовувати не буде можливості. У нас є це три дні, тому ми можемо це зробити, для того щоб на перше вересня всі були задоволені. Контракти асистентів закінчуються 31 серпня. Кожного року комісія визначає, чи є потреба в організації інклюзивного класу, бо багато батьків зараз переводять своїх дітей на індивідуальне навчання.

Комісія засідала того тижня. Ми ще ніяких управлінських рішень з цього приводу не приймали. Якщо у школі не буде асистента, то він у тарифікації буде, як тільки ми знайдемо людину, яка зможе організувати навчальний процес, то ми її наймемо. Контракти повинні укладати директори шкіл. З кожним конкретним випадком ми будемо розбиратися.

Оскільки у батьків було ще багато питань щодо організації навчання їхніх дітей, то поспілкуватися з ними Лариса Костенко запропонувала в індивідуальному порядку.