Життя після блекаутів, тарифи та економія електроенергії - чого очікувати споживачам?

Перегляди: 1398

Заступник директора Кіровоградської обласної енергопостачальної компанії Олег Соловйов розповів журналістці CBN, чи є наразі брак електроенергії в мережах України, про заборгованість споживачів, перспективи діяльності компанії КОЕК та ймовірність підвищення тарифів.

- Чим займається саме ваша компанія? Це ви вимикаєте світло людям?

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

- Ні, світло вимикаємо не ми. З 2019 року, згідно із законом про ринок електричної енергії, функції, які раніше виконували обленерго в кожному регіоні, розділилися. Є компанії, які перейняли на себе роль постачальників. А обленерго стали оператором системи розподілу, це значить, що вони займаються з 2019 року виключно технічним аспектом обслуговування електричних мереж.

Всі комерційні розрахунки, постачання, все перейшло до інших компаній. На території Кіровоградської області таким постачальником є Кіровоградська обласна енергопостачальна компанія. Якщо описати це простіше, то вагони - це Кіровоградобленерго, а зерно в цих вагонах - Кіровоградська обласна енергопостачальна компанія.

- Зараз світла стало більше. Чи пов'язано це з тим, що люди повимикали електроприлади, бо стало тепліше, та з тим, що працює "зелена" енергетика?

- Дійсно, ми бачимо, що електроенергію зараз не вимикають. Не застосовують планових та аварійних графіків. На це впливає наша ППО, вона працює професійно. Та погодні умови - стало тепліше. На опалення йде менше електричної енергії. Під'єдналася і "зелена" енергетика.

Щодо споживання. Тут не можна сказати, що люди стали економніше використовувати електроенергію. Більше впливає температурний режим, немає потреби як раніше споживати, а також вплинули ті регіони, які постраждали від бомбардувань росії. На початок 2022 року "зелена" альтернативна енергетика займала близько 14% від загальної потужності всієї енергосистеми.

Як зараз розподіляють ці відсотки по навантаженню, важко сказати. На це питання може відповісти, мабуть, національний оператор системи передачі - Укренерго. Бо постраждали всі види генерації. У нас немає доступу до Запорізької атомної станції. Також від обстрілів постраждали сонячні та теплові станції.

- Як гадаєте, у зв'язку з обставинами зосередяться виробники саме на альтернативній енергетиці?

- Зараз багато розмов про це і на рівні Уряду. Але якщо ми говоримо про альтернативну енергетику, потрібно розуміти її специфіку.

Наприклад, сонячна енергія також надає нам ці додаткові потужності. Але ці потужності працюють, коли є сонце, а ввечері такої можливості нема. Тому тут потрібно вирішувати багато комплексних проблем.

- Ви моніторили, чи відгукувалися абоненти на заклик вимкнути електроприлади, коли лінії перезавантаженні?

- Практичний досвід показав, що ці заклики мали дію на початку, коли виник дефіцит потужності. Коли було прохання зміститися з пікових годин в інші години. Але, коли почали вводити графіки відключень і люди перестали отримувати ту електричну енергію, яку звикли, то заклики менше споживати не працювали.

- Чи є серед пріоритетних позицій оплата за споживання електроенергії?

- Якщо аналізувати динаміку сплати за спожиту електричну електроенергію в нашій області в порівнянні з іншими областями, то я хочу подякувати нашим клієнтам, побутовим та юридичним споживачам. Наша область дисциплінована в плані сплати за електроенергію, але на сьогодні є заборгованість у понад 103 мільйони гривень. Ця сума дорівнює тому, якби один місяць вся область не заплатила за електричну енергію. Звісно, йдемо назустріч. Якщо бачимо, що у людини є складні обставини, і вона намагається розв'язати цю проблему.

- Ви говорите про реструктуризацію, можливість оплачувати частинами? За яких обставин вона можлива, і які потрібні документи?

- Немає якогось певного переліку документів, але є загальний принцип. Людині необхідно показати документи, які б могли підтвердити складність розрахунку. Це може бути інформація про доходи, пенсії, інвалідність та інші. Адже бувають різні ситуації. Практика показує, що часто неплатники - це якраз ті, які можуть сплачувати, але просто не хочуть. Це безвідповідальність.

- Штрафні санкції є під час воєнного стану?

- Наша компанія населенню ніколи не нараховувала штрафні санкції. Якщо ми говоримо про побутових споживачів, адже розуміємо, що бувають різні випадки, тому завжди йдемо назустріч.

- З'явилися новини про те, що тарифи можуть підвищити. Яку інформацію маєте на сьогодні?

- На сьогодні своєю постановою Уряд Кабінету Міністрів України затвердив чинні тарифи, це – 1.44 грн - до 250 кВт за годину, та 1,68 грн і вище - при споживанні від 250 кВт. Такі ціни діють до кінця квітня. З 1 травня Уряд повинен продовжити дію цих цін, або встановити інші (уточнено 28.03.2023 р. згідно з оновленими даними, - ред).

Були виступи заступників, помічників Міністра енергетики, інших урядовців про те, що є така необхідність. Рівень заборгованості, який виник на ринку електричної енергії, створює необхідність підвищити тарифи. Адже в системі є брак коштів. Я уже говорив, що понад 103 мільйони гривень боргу зараз є тільки по нашій області, що стосується побутових споживачів. По інших регіонах ситуація може бути ще гіршою.

Електричну енергію ми закуповуємо на гуртових майданчиках, і потім розповсюджуємо. Левова частка - це витрати, які йдуть на генеруючу компанію. Тобто це купівля саме у них. Це також і витрати, наприклад, Укренерго - оператора, який обслуговує магістральні мережі. Витрати на місцеві мережі, які йдуть операторові. Підвищення обґрунтоване, і я думаю, що підвищення буде. Але рішення про це прийме Уряд. Я теж як споживач не хочу підвищення тарифів.

- Чи може ваша компанія вносити свої пропозиції, адже ви маєте справу зі споживачем віч-на-віч?

- Ми свої пропозиції дамо, але коли в системі не вистачає грошей, і це нічим не покривається, то частково держава викручується, але вона не може покрити всю різницю, і борги накопичуються. Ми закуповуємо електричну енергію по 6 гривень, а продаємо по 1,68. І держава не має змоги це компенсувати.

Якщо раніше через обленерго проходив процес надання пільг та субсидій, то згодом цим займалося Управління соціального захисту, а сьогодні - Пенсійний фонд. Він і буде вирішувати фінансування цього процесу для споживачів.

- Щодо наступного опалювального сезону, якщо підвищать тарифи. Можливо, у вас є якісь поради для наших читачів із технічної точки зору, як можна зекономити?

- По - перше – це заміна освітлювального обладнання, ламп розжарювання. LED-лампи економніші, ніж інше освітлення. Ці лампи можна встановити і зменшити витрати до 70%. Ми уже давно говоримо про двозонні лічильники. Це зручно для тих, у кого електроопалення, хто часто користується пральною машиною, електродуховкою - ці прилади можна запрограмувати на роботу вночі. Адже тоді електроенергія вдвічі дешевша.

Наступний момент - це використання побутових електроприладів із високим класом економічності. Тобто людині потрібно звертати увагу, коли вона купує техніку, прилади, на клас економічності. Можливо, цей прилад буде дорожчим, але потім він окупиться.

І ще один механізм, який варто використовувати. Коли ми входимо в опалювальний період. Люди, які за допомогою електричної енергії опалюють будинок, повинні правильно використовувати температурний режим. За нормами, температурний режим в приміщенні повинен бути 18-20 градусів. Кожен градус, який ми хочемо підняти, витрачає в геометричній прогресії велику кількість енергії. Тому це важливо.

Записано з розмови Анастасії Мусатенко та Олега Соловйова у випуску "Велике інтерв'ю", CBN.