Зарплата чи кримінальне провадження: яку роботу можна знайти у кол-центрах?

Перегляди: 2339

Робота в кол-центрах є популярною та привабливою пропозицією для охочих заробити. Така діяльність може бути як основним, так і додатковим видом прибутку, який можна поєднувати з навчанням чи іншою роботою.

Крім того, ця вакансія не потребує особливого досвіду. Зазвичай роботодавці у таких центрах пропонують комфортні та майже ідеальні умови праці. На перший погляд, робота в кол-центрах здається нескладною, на практиці все виявляється не так просто.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Переважно кол-центри займаються продажем різних товарів через телефонні дзвінки, проводять соціальні опитування, консультують власників банківських рахунків тощо. Роботу знайти в таких установах можна на спеціалізованих сайтах з пропозиціями вакансій або у соцмережах.

Але під час пошуку роботи не зайвим буде з'ясувати, чим саме займається той чи інший кол-центр. Бо за приємними умовами праці та високою оплатою може бути омана у вигляді незаконної діяльності.

Зазвичай в оголошеннях пишуть, що заробітна плата у кол-центрах складає 10-15 тисяч гривень, а інколи сягає і до 10 тисяч гривень на тиждень.

Наприклад, кропивничанин Сергій уже три роки працює фахівцем відділу «Контакт-центр» в нас в місті.

«Я працюю у кол-центрі газопостачальної компанії «Нафтогаз» у Кропивницькому уже три роки. Роботу найшов на сайті, де я розмістив резюме, мені зателефонували та запропонували пройти співбесіду», - розповідає Сергій.

Чоловік розповідає, що навчали роботі три дні, а потім він складав іспит.

«На початку, коли починав працювати на лінії та відповідати на звернення користувачів, поруч зі мене був фахівець, який спостерігав за роботою. Наша робота – це консультація користувачів мережі «Нафтогаз», які телефонують на гарячу лінію. У нас є своя база та інформація про їхні рахунки», - говорить Сергій.

Вакансія передбачає повну зайнятість, п'ятиденний робочий тиждень. Отримати за роботу можна орієнтовно 10 тисяч гривень, працевлаштування офіційне.

Як працює кол-центр піцерії, журналістам розповіла адміністраторка закладу Вероніка.

«Дівчата у кол-центрі працюють на професійному програмному забезпеченні. У них є спеціальні скрипти, за якими вони приймають замовлення, обробляють їх, і далі у програмному цьому забезпечені їх передають піцерії. І там уже касир, або адміністратор обробляють повідомлення та передають інформацію на кухню. Сенс роботи розвантажити касира від великої кількості дзвінків, щоб не втратити жодного дзвінка», - говорить адміністраторка.

[caption id="attachment_162756" align="alignnone" width="640"] Фото CBN надала адміністраторка закладу Вероніка[/caption]

Але охочим заробити якнайшвидше варто пильнувати, аби не натрапити на аферистів. Пропозиція заробітку, особливо швидкого й значного за сумою, може бути незаконною.

До CBN звернувся кропивничанин Богдан (ім’я змінили на прохання чоловіка) та розповів про роботу в одному із кол-центрів, який вибрав серед подібних: таких вакансії достатньо на просторах Інтернету.

За словами чоловіка, він домовився про співбесіду та прийшов до місця, яке йому призначили роботодавці. Там його зустріли молоді хлопець та дівчина, які розповіли про умови праці.

Як поінформували роботодавці, «робота» компанії полягає у тому, що вони нібито руйнують економіку росії. Працівникам кол-центру вони надають базу даних клієнтів. До них потрібно телефонувати та записувати їхню особисту інформацію, а потім передавати її старшому спеціалісту, який продовжує роботу у цьому напрямку. Головне - вжитися в роль працівника МВД росії, аби довідатись інформацію.

Заробітну плату Богдану пообіцяли у 10 000 гривень на тиждень і вище. Коли працівники перевищують план, керівництво їх заохочує «корпоративом». Графік роботи з 8:00 до 17:00, п'ять днів на тиждень.

Як приклад Богдану навели роботу дівчини, яка раніше була фітнес-тренеркою, а у їхньому кол-центрі у перший же тиждень отримала 120 тисяч гривень. Втім, зазначили, що в інших робітників успіхи у роботі з'являються лише через місяць. Усе нібито залежить від того, наскільки людина комунікабельна.

«На сьогодні компанія гарантує 6 тисяч гривень як "ставку" і безплатні обіди.

Текст, який у них називають "спічем", потрібно не вивчити, а розібратися в його сенсі. Під час розмови телефоном можна підглядати у записи. Мені сказали, що раніше фірма працювала від банківської сфери, зараз діє під виглядом працівників російського МВД. Спираються на те, що "МВД катає набагато краще"», - розповів Богдан.

Після розмови про умови праці Богдан завітав у сам офіс. На той момент у приміщенні знаходилися понад 30 людей у двох кімнатах. Робітники різного віку, але переважно це молодь до 25 років.

«Спілкувалися між собою, пили каву, курили електронні сигарети, хтось працював. На підлозі лежала комп’ютерна техніка, місць на всіх не вистачало. Там є дві дівчини, які навчають, як саме працювати, після чого приймають іспит. Головна вимога - розмовляти російською мовою», - ділиться враженнями Богдан.

Про діяльність подібних офісів періодично стає відомо ще з 2014 року, переважно з новин про викриття їхньої діяльності правоохоронцями.

У червні цього року у Кропивницькому поліція викрила діяльність кол-центру, працівники якого займалися шахрайством. На той час в офісі перебували близько 70 осіб.

[caption id="attachment_162758" align="alignnone" width="640"] Фото: Ігор Філіпенко, CBN.[/caption]

Шахраї телефонували громадянам та повідомляли про блокування їхніх банківських рахунків, згодом дізнаючись номера карток, рахунків та інші конфіденційні дані з метою привласнення коштів.

Поліцейські на місці події тоді вилучили техніку, записи, інформаційні листи та буклети, які використовували аферисти для ведення розмови.

Правоохоронці продовжують слідчі дії у кримінальному провадженні, розпочатому за ч. 3 ст. 190 Кримінального кодексу України (шахрайство вчинене в особливо великих розмірах).

[caption id="attachment_162757" align="alignnone" width="640"] Фото: Ігор Філіпенко, CBN.[/caption]

Тоді присутні в офісному приміщенні назвали журналістам CBN різні причини свого перебування там. Один з них заявив, що всі вони зібралися на святкування дня народження, а правоохоронці зіпсували їм свято.

Ще одну подібну вакансію журналістка CBN знайшла через соцмережі. Їй розповіли про умови праці.

«Це кол-центр, ми шукаємо операторів на вихідну лінію. Ми дзвонимо за російськими телефонними номерами. Наша мета - розвалити економіку їхньої країни зсередини, допомагаючи ЗСУ. Що ми можемо тобі запропонувати: комфортний офіс, найкрутіші умови, навчання безкоштовне. Графік 5/2 з 8:00 до 18:00. Фінансову підтримку на період навчання. Спочатку роботи ти виходиш в середньому на дохід 400-600 $ на тиждень. Коли ти наберешся досвіду, твій дохід зростатиме. Також є кар’єрне зростання», - зазначили у листуванні.

Таку стандартну інформацію отримують майже усі, хто цікавиться легкою роботою з великим заробітком у кол-центрах.

Кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри соціально-гуманітарних наук факультету № 1 ДонДУВС Наталя Цумарєва розповіла, чому люди так легко погоджуються на роботу в кол-центрах. І говорить, що такою роботою найбільше цікавляться підлітки.

«По-перше, впливає сенситивний період розвитку дітей. Для них спілкування з однолітками стає провідним, є щирим та відвертим. Якщо хтось десь там працював, і сказав, що це круто, там не буде відповідальності, тому що ти не повнолітній, їм це цікаво. Така класна можливість за короткий час заробити великі гроші та бути вільним від батьків», - розповідає Наталя.

Наталя Цумарєва говорить, що підлітків на таку роботу можуть заманити й залякуванням. Бо зазвичай такою організацією керують дорослі люди. Охочих заробити підсаджують на так звані «гачки». Тобто дорослі роботодавці дізнаються якусь інтимну інформацію про підлітків та їхніх батьків. І починають їм погрожувати: якщо ти не будеш виконувати певні обов'язки, навіть якщо - це шахрайські дії, то тоді будуть негативні наслідки для підлітка чи його родини.

«І ще один фактор: вони не взаємодіють із суб’єктом шахрайства, вони не спілкуються з людиною віч-на-віч, це роблять через телефон, чат чи соціальну мережу. Тому є можливість залишитися інкогніто, і вони думають, що таким чином можна порушувати закон», - зазначає психологиня.

За її словами, є спеціальна програма для такої роботи в кол-центрі. Навіть перед тим, як доросла людина йде на роботу, вона проходить інструктаж. Обов’язково є алгоритм дій, вони спочатку це відпрацьовують на свої знайомих, а потім бачать, що ця схема діє, їх це більше підбадьорює.

«І потрібно враховувати: підлітковий вік - специфічний, коли відбувається гормональний сплеск під впливом якихось факторів. Це можуть бути комп'ютерні ігри чи швидка їзда на мопеді. І рівень гормонів підвищується. Таким чином, коли вони вчиняють шахрайські дії і не мають за це покарання, то отримують своєрідний кайф та задоволення від того, що вчинили», - додала Наталя.

Психологиня розповіла, що також мала досвід спілкування з шахраями.

«Одного разу зателефонували і до мене, представилися працівниками банку. Говорили, що до мене направили два грошові переводи із Польщі, пропонували допомогу в отриманні, звісно, я відмовила. Під час нашої розмови я чула на тлі шум, як у вулику», - розповіла жінка.

Інформацію, яку дізналися журналісти CBN під час написання статті, передали до правоохоронних органів. Насправді охота заробити гроші, таким чином ще й нібито нашкодивши економіці росії, є таким самим шахрайством, як і дзвінки з метою незаконного збагачення на території України, тим більш, складно перевірити, де насправді перебуває контактна особа і російський номер може знаходиться на окупованих територіях України.

Прикладом, цього року СБУ викрила шахраїв, які вкрали майже 100 мільйонів гривень з рахунків жителів Маріуполя. Ділки працювали в інтересах рф, кошти переводилися до росії.

Тому при виборі подібної роботи важливо бути обачними, аби не нести відповідальність за законом.