Чому школярі Кіровоградщини почали вчитися гірше

Перегляди: 1007
Фото ілюстративне

На Кіровоградщині вчителі й батьки звертають увагу на прогалини в навчанні дітей, які стали помітнішими з початку війни, особливо на зниження рівня знань впливає психологічне навантаження та дистанційне навчання.

З 2022 року в Україні спостерігають проблеми, які почали виникати ще під час пандемії ковіду. Зокрема заступниця Міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова в інтерв’ю для РБК-Україна наголосила, що рівень шкільних знань українських підлітків відстає щонайменше на два роки від потрібного рівня.

На запит CBN начальниця управління Державної служби якості освіти у Кіровоградській області Лілія Синчук розповіла про результати другого етапу моніторингу рівня знань учнів 6 та 8 класів у 2024 році. Цьогоріч, порівняно з даними минулого року, у центральних областях збільшився відсоток учнів 6 класу, які отримали з математики результати достатнього та високого рівнів. З української мови шестикласники також показали непоганий результат, оскільки зросла частка учнів із достатнім рівнем, а із середнім - зменшилася.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Простежується негативна динаміка в учнів 8 класу з української мови, що виявляється в зміні достатнього рівня на середній. Кількість учнів із достатнім рівнем знань з математики зросла на 4,9%, однак майже на 2% погіршилася успішність тих восьмикласників, які показували високі досягнення.

Вчителька української мови та літератури в шостих класах ліцею «Науковий» Віра Андрущенко в коментарі CBN розповіла, що зацікавленість батьків та форма навчання суттєво впливають на рівень знань учнів:

«Дистанційного навчання в ліцеї немає, діти навчаються очно. Минулого року було змішане, то відчувалися прогалини в знаннях. Діти, яких контролюють батьки, більше схильні до дисципліни в навчанні. Вони підходять індивідуально, щоб їм щось незрозуміле пояснили. А якщо батьки не цікавляться успіхами дитини, то рівень навчання і знань низькі відповідно».

В одинадцятикласників, які цьогоріч складали НМТ, також спостерігається зниження рівня знань, зокрема в математиці. Про це розказав вчитель математики ліцею «Науковий» Павло Костюкевич:

«На Кіровоградщині в 2023 році 5,1% вступників не подолали поріг. Цьогоріч 925 учнів не подолали поріг і це 15% від усіх вступників, які складали НМТ з математики».

Учитель математики додав, що психологічне навантаження - одна з найсуттєвіших причин освітніх втрат. Також впливає дистанційне навчання, оскільки учні інакше сприймають інформацію, ніж очно в класах.

Вчителька української мови ліцею «Науковий» Світлана Соколенко натомість зазначила, що одинадцятикласники показують гарний рівень з цього предмету:

«Вони розумні, ерудовані й творчі, попри непрості умови навчання (відключення світла, тривоги), виконують усі необхідні завдання, щоб успішно скласти НМТ».

За оприлюдненими звітами з НМТ, у порівнянні з 2022 роком, цьогоріч зменшився відсоток вступників, які на НМТ з української мови та математики отримали 160-200 балів.

math ukr_mova
Батьки школярів розповіли про чинники, які на їхню думку призводять до погіршення навчання. Мама восьмикласниці Ірина говорить, що проблеми можуть виникати через дистанційну освіту та психологічне навантаження:

«Вважаю онлайн-формат навчання гіршим за офлайн якісно. Школа - не ретранслятор інформації з підручників, педагогічний процес набагато ширший. Я по своїй дочці бачу, що під час онлайн-уроків вона була не так зосереджена, як могла б. Зараз навчання офлайн, не можу сказати, що дітей перенавантажують, але навіть той обсяг домашньої роботи, який є, складніше виконувати під час тих же відключень світла. Це не значить, що завдань забагато, це значить, що для підлітків є певні додаткові складнощі, нехай і суто побутові. Ну і війна: новини, повітряні тривоги та інколи звуки вибухів психологічно впливають. Тож я думаю, що моїй дитині як мінімум морально складніше вчитися, цілком ймовірно, що у мирний час результати були б іншими».

Маму шестикласниці Олену турбує проблема дисципліни під час дистанційного навчання:

«Дистанційка дуже розслабляє. Діти постійно запізнюються до школи, це позначається на засвоєнні матеріалу. Вони знають, що їх не сваритимуть, тому не поспішають. Уроки, які припадають на тривогу, потім ідуть на самостійне опрацювання».

У зв’язку з війною система освіти вимушено змінюється. Вчителі та діти пристосовуються до змін у графіку навчання, щоденних тривог та перебування у сховищах, в яких, як розказують школярі, інколи надто шумно для проведення повноцінних уроків. Тому, ймовірно, пройде ще багато часу перед тим, як в освітній системі Україні зможуть повністю адаптуватися до змін та налагодити навчальний процес комфортним для всіх чином, оскільки деякі зміни, які принесла війна - безповоротні та вимагатимуть нових рішень.