Чому на Кіровоградщині зникають місцеві автобусні рейси
Дістатися з одного куточка Кіровоградщини в інший стає дедалі складніше. В області скорочується кількість автобусних маршрутів і перевізників, які готові здійснювати рейси. Люди скаржаться, що деякі напрямки зникли зовсім, а ті, що залишилися, мають незручний графік або ходять кілька разів на тиждень.
Міжміських сполучень не вистачає навіть для відвідин родини
Жителька Кропивницького Дарія, яка має родичів в Олександрійському районі розповіла про складнощі переміщень:
«Раніше до Нової Праги було зручно дістатися — автобуси їздили щодня, у різний час: і зранку, і вдень, і ввечері. А зараз залишився лише один рейс двічі на тиждень — у понеділок та п’ятницю. Відправлення о 7:20, тож якщо треба їхати після роботи чи навіть просто у будній день, доводиться брати відгул. Назад — та сама історія. Це зовсім не підлаштовано під графік звичайних людей».
Як зазначає дівчина, через Олександрію їхати ще менш зручно — це дорожче й також лише у визначені години. Тому доводиться домовлятися з тими, хто має авто, або взагалі відмовлятися від поїздок.
«Хотілося б, щоб сполучення між населеними пунктами області відновили хоча б частково, як було раніше», - каже кропивничанка.
Влада регіону визнає проблеми – маршрутів скасовують більше, ніж створюють
Журналісти CBN звернулися до Кіровоградської ОВА із запитом про особливості транспортної мережі регіону. За інформацією обласної військової адміністрації, станом на вересень 2025 року в області діяли 170 маршрутів, які обслуговують 53 перевізники. Але за останні три роки — з 2022 по 2025-й — з мапи області зникли 42 автобусні маршрути.
Основні причини — нестача водіїв і транспорту. Через війну та мобілізацію багато водіїв були призвані до лав ЗСУ, частина транспорту — зношена або непридатна до експлуатації. Через це перевізники відмовляються від частини напрямків, особливо тих, що приносять мінімальний прибуток. Також обласна адміністрація зазначає, що намагається шукати нових перевізників через конкурси, але результати незначні. З 2022 по 2025 рік в області провели п’ять конкурсів, за результатами яких визначили перевізників лише на 32 маршрути.
Ще одна проблема — розподіл відповідальності. Обласна влада організовує міжміські рейси, які проходять територією двох і більше громад, а місцева — має забезпечувати сполучення всередині власної території. В ОВА визнають, що громади не завжди активно розв'язують транспортні питання, а багато хто просто чекає дій «згори».
На ціни на проїзд обласна влада також впливати не може. Тарифи на внутрішньообласні перевезення перевізники встановлюють самостійно, орієнтуючись на власні витрати.
Галузі міжміських автобусів загрожує занепад
Директор підприємства «КД-Транс» Володимир Ковальчук розповів CBN, що транспортна галузь, особливо у сфері приміських перевезень, перебуває на межі колапсу. Криза почалася з пандемії COVID-19, а війна лише поглибила її, створивши системні проблеми. За словами перевізника, першим ударом став COVID-19, а далі — здорожчання пального та запчастин:
«Тариф не відповідав фактичному. Підіймати тариф було сенсу взагалі не було, тому що, ну, люди багатші не стали, так би вони ще менше стали їздити».
Володимир Ковальчук зазначає, що приміські маршрути обслуговують соціально вразливі верстви населення (переселенці, пенсіонери), тому падіння пасажиропотоку стало критичним. Після початку війни підприємство передало ЗСУ менші, економні автобуси і змушене використовувати більші та менш вигідні моделі, що підвищило витрати пального з 20 л до 50 л на 100 км. Доходи від рейсів часто не покривають навіть витрат на пальне, а маршрути можуть курсувати лише раз на тиждень.
Найгостріша проблема — мобілізація та неможливість бронювання водіїв. Це пов'язано з вимогою постанови Кабміну про середню заробітну плату.
«Потім так звана 76-та постанова. Критичність підприємства, у нас забрали. Чомусь. А забрали чому? По критерію, що ми не витягуємо 20 000 заробітної плати середньо по підприємству», – говорить Володимир Ковальчук.
Підприємець зауважує, що вимоги до техніки (ТО, страхування, сертифікати, пандуси) зростають, а їх виконання коштує великих грошей. Штрафи застосовуються навіть за технічні несправності (наприклад, тріснуте лобове скло), які не завжди можливо оперативно усунути. Через ці чинники зникають не лише люди, які хочуть працювати (мало охочих отримати водійське посвідчення категорії D), але й самі маршрути. Із 10 маршрутів, виставлених на останній конкурс, перевізники прийшли лише на два.
Підприємець підсумовує: «Я вам кажу, ще там якийсь прийде такий короткий період часу, що приміські маршрути взагалі будуть дійсно залишені без транспортного сполучення. Туди вже не будуть курсувати автобуси».
Що можна змінити
Попри проблеми, деякі громади показують, що проблему можна вирішувати локально. Наприклад, Катеринівська громада створила власне комунальне підприємство «Обрій», придбала автобус і відкрила маршрут Кропивницький – Овсяниківка. Подібним шляхом пішли Олександрійська, Кропивницька та Новомиргородська громади, які також розвивають власний транспорт.
Розв'язати проблему можна не лише через обласні програми чи конкурси — активна позиція громад здатна повернути людям елементарне право на зручне сполучення. Поки ж більшість мешканців Кіровоградщини, змушені підлаштовуватися під розклад, домовлятися з водіями або шукати попутки, щоб дістатися до своїх рідних чи на роботу.