Скільки насправді коштує чашка кави?
Через низьку врожайність у країнах-виробниках кави ціни на кавові напої в Україні, тож і на Кіровоградщині, суттєво зросли. Вартість деяких кавових напоїв може сягати понад 100 гривень. Чому кава коштує саме стільки та як змінилася вартість останнім часом?
Журналіст CBN дослідив питання цінової політики кав’ярень Кропивницького, вплив війни, економічних, кліматичних та політичних процесів у світі на вартість улюбленого багатьма напою.
Кавова традиція почала формуватись ще у VI сторіччі нашої ери, тоді народи Ефіопії вживали кавові ягоди задля тонізуючого ефекту. У XV сторіччі напій набув широкого поширення в арабському світі.
Серед європейців першими популяризували каву італійці, у 1632 в Ліворно відкрилась перша в Європі кав’ярня, згодом такі заклади почали відкриватись і в інших країнах, винаходили нові засоби для приготування кави, вирощували нові сорти, традиція набувала світової популярності.
На теренах України каву почали пити у XVI сторіччі, цей напій набув поширення серед жителів Кримського ханства та інших причорноморських територій. Згідно історичних джерел кава була популярною і серед козацької старшини, є згадки про вживання та любов до цього напою у Івана Мазепи, Пилипа Орлика та інших.
У наш час кава стала широко популярним напоєм, різноманіття кавових напоїв наповнює кав’ярні по всьому світу, в останні роки кавова культура в Україні, зокрема й в Кропивницькому почала активно розвиватись та поширюватись.
Науковий співробітник Інституту аграрної економіки Богдан Духницький зазначає у своєму коментарі УНІАН, що в Україні ціни зерна кави почали рости ще на початку 2022 року.
«Основною причиною такої тенденції є зростання цін на каву на світових ринках через несприятливі погодні умови та низький врожай у провідних країнах-виробниках цієї культури. Це, перш за все, Бразилія, Колумбія, В’єтнам та Індонезія. Оскільки наша країна цілком залежить від імпортного постачання цього продукту, глобальні тенденції прямо впливають на український продовольчий ринок», – пояснив Богдан Духницький.
Фахівці Інституту аграрної економіки не вважають, що наразі ситуація на українському ринку кави є критичною.
«Кава належить до продуктів, які витримують тривале транспортування й зберігання, тому може накопичуватись, наприклад, на складах. Разом з тим перелік країн, де вона вирощується, доволі обмежений, тому будь-які збої системи "виробництво-доставка" різко змінюють весь ринок», – зазначив експерт.
За його словами, наразі високоякісні дорогі кавові зерна продаються у світі за найвищими цінами за останнє десятиліття, ці показники продовжуватимуть зростати через відчутне зниження її запасів внаслідок більшого споживання відносно виробництва за два останні сезони.
Глобальні чинники стали актуальними й для Кропивницького.
«В порівнянні з іншими закладами у нас ціни трохи високі, але це моя думка, загалом ціни такі, бо все подорожчало, і електрика, і опалення, і оренда, і продукти. У нас люди переважно беруть капучино, лате, може фільтр-каву інколи, це найбільш популярні напої. Ми вважаємось кав’ярнею третьої хвилі, тому що у нас два види зерна: це бразильська - простіша кава та спеціальна кава - specialty, це можуть бути такі країни походження як Ефіопія, Гватемала. У цього зерна особливе обсмаження, обробка, воно є вишуканішим, відповідно й дорожче, тобто зерно specialty буде у два рази дорожче, ніж звичайне», - розповіла CBN бариста одного з закладів міста.
«Спеціальна» кава — це арабіка з оцінкою фахівців у понад 80 балів за 100-бальною системою оцінювання і походженням, яке можна простежити (має надходити з певного району зі своєю індивідуальністю).
Така кава, як правило, має поєднання складних смаків (кислотність, гіркота, солодкість і т. д.) та широкий спектр ароматів (фруктовий, вишуканий, пряний і т. д.). Арабіка та робуста - це два основні сорти кави, їх вирощують в промислових масштабах по всьому світу, арабіка займає 70% ринку, решту складає робуста.
Ці сорти відрізняє вміст кофеїну, у робусті він значно вищий, в арабіці більше цукру, через це вона швидше набуває шоколадного кольору при обсмаженні. Напої з арабіки мають більш збалансовані смакові властивості та більшу кількість шанувальників.
Робуста містить більше кофеїну, а також має в складі речовини, які надають їй гіркоти, попри це у світі вистачає поціновувачів саме цієї кави, адже вона має стійку пінку та багатий аромат. Вирощування арабіки є складним процесом, адже вона вибаглива до погодних, географічних умов та до ряду інших чинників, саме тому традиційно на неї сформувалась вища ціна, на відміну від неї робусту вирощувати достатньо просто.
Власник мережі кав’ярень Володимир Кравчук пояснив причини подорожчання сировини: «Минулого року був неврожай робусти, не дивлячись на те, що це недорогий сорт зерна, через його нестачу та попит на цього ціни піднялись, бо дуже багато сумішей зерна (бленди) роблять з використанням робусти, ще однією причиною подорожчання стали події, які відбуваються в цілому: Суецький канал закритий зараз, доставка зерна відбувається навколо Африки, що дуже збільшує вартість логістики. Можна сказати що з минулого року кава подорожчала на 20%, але тут велика кількість додаткових факторів, це і електроенергія, ціна на обсмаження, на зберігання».
Володимир розповів, що ціни для кінцевого споживача можуть бути дорожчими на 30-50% залежно від товару, подорожчання кави намагаються компенсувати підняттям цін на інші товари, щоб не завищувати вартість кавових напоїв.
Бленд — це кавова суміш з різних сортів кави, їх створюють з метою знайти нові комбінації смаку та аромату, також в блендах змішують як дешевші, так і дорогі сорти, що дозволяє знизити вартість кави, не втрачаючи у якості.
Кропивничанин Владислав, бариста з багаторічним досвідом, розповів про ціни та клієнтів кав’ярні: «Раніше каву до нас доставляли літаками, зараз вона їде дуже довгим шляхом, вона пливе з країни де її вирощували, потім подорожує по Європі, і далі вже їде вантажівками в Україну, внаслідок цих логістичних витрат кава стала дорожча. Умовно фільтр-кава коштувала 38 грн торік, зараз коштує 50, це було поступове подорожчання. У нас в кав’ярні ми поширюємо культуру споживання кави, намагаємось робити так, щоб люди пили каву правильно та відчували справжній смак кави, тому в нас основні гості - це постійні клієнти, вони розуміють, за що платять».
Варто зазначити, що на ціну готової філіжанки кави впливає не лише вартість сировини, яка в неї входить, а й зарплата працівників, витрати на оренду, плата за електроенергію, воду, врахування безпосереднього прибутку кав’ярні й інше. Через це ціна кави у меню закладів може бути на 100-300% більшою, ніж собівартість.
Тож певне подорожчання кави є виправданим процесом, але любителі цього напою здебільшого не готові відмовлятися від нього через це.