Вибори у Кропивницькому: остаточні рейтинги
У жовтні підтримка Андрія Райковича вдвічі перевищує рейтинг найближчого конкурента на виборах міського голови Кропивницького та впритул наблизилася до показника, який дозволить виграти вибори вже у першому турі. Такі результати моніторингу соціологічної групи «Рейтинг», проведеного в першій декаді місяця. Скільки в кого, що по партіях, які й хто застосовує «неспортивні» методи – далі в публікації.
Посада №1
За чинного міського голову готові голосувати 49,2% з тих, хто визначився з вибором та піде на дільниці в неділю. 24,9% готові підтримати Артема Стрижакова, 8,0% – Анатолія Ларіна, 6,9% – Ольгу Ковальову-Алокілі, 4,4% – Олександра Цертія. Рейтинги інших кандидатів – менше 3%.
«Моделювання другого туру мерських виборів показало, що за умови виходу до нього Райковича та інших потенційних кандидатів, чинний мер отримав би перемогу. У парі з Стрижаковим з результатом – 56% проти 33%, у парі з Ларіним – 65% проти 18%, у парі з Ковальовою-Алокілі – 66% проти 17%», – також зазначається в презентації моніторингу.
[caption id="" align="aligncenter" width="1042"] Щоб відкрити зображення в більшому розмірі, клікніть на нього.[/caption]
«Ефект лідерства»
Втім, другого може й не бути. Коментуючи результати попереднього моніторингу у вересні, заступник директора групи «Рейтинг» Любомир Мисів зазначав, що, якщо Райковичу вдасться мобілізувати свого виборця, він має шанси на перемогу вже в першому турі виборів міського голови.
Цьому може посприяти вивчений у політичній соціології «ефект лідерства». Частина людей, які протягом кампанії підтримували непрохідних кандидатів або до останнього не визначилися, зрештою голосують за найбільш рейтингового учасника перегонів.
Згідно з даними свіжого дослідження, на початку жовтня не визначились зі своїм кандидатом близько 12% кропивничан. Щоб перемогти у першому турі, необхідно набрати більше половини голосів.
[caption id="" align="aligncenter" width="1063"] Щоб відкрити зображення в більшому розмірі, клікніть на нього.[/caption]
Командний залік
Порахували й підтримку партій, які йдуть до міськради, щоб підтримувати стратегію та конкретні проєкти міського голови або ставити палки в колеса. Результати моніторингу кажуть про те, що за три місяці від презентації нової партії, яку очільник Кропивницького створив разом з колегами з Дніпра та інших міст, йому вдалося переконати значну кількість містян у необхідності командної роботи в місцевому парламенті.
За даними дослідження, сьогодні на виборах до нього «Пропозиція» Райковича має найвищий рейтинг – 26,9% тих, хто буде голосувати та визначився із вибором.
Далі – «Перспектива міста», яку готові підтримати 18,8%, «Слуга народу» – 11,4%, «Опозиційна платформа – За життя» – 9,7%, «Європейська солідарність» – 8,4%, «Батьківщина» – 7,0%, «За майбутнє» – 4,4%, «Рідне місто» – 4,3%. Рейтинг інших партій – менше 3%. Не визначилися – близько 11%.
[caption id="" align="aligncenter" width="1053"] Щоб відкрити зображення в більшому розмірі, клікніть на нього.[/caption]
Технології?
Група «Рейтинг», яка багато років і постійно проводить різноманітні дослідження - компанія відома, входить до списків довіри спеціалізованих організацій та української ТОП-10 за точністю прогнозів. З іншого боку, під вибори традиційно активізуються псевдосоціологи, за допомогою яких політики намагаються маніпулювати думкою людей.
Цьогорічні вибори в Кропивницькому не стали винятком. В інтернеті, соцмережах та примірниках друкованої продукції неодноразово оприлюднювалися рейтинги з сумнівних джерел. Мова, наприклад, про «Центр аналізу політичної поведінки "Соціопол"», перша згадка про якого з’явилася вже в жовтні, і який прямо називає своєю організацією представник партії «За майбутнє» з Одеси, уродженець Кіровоградщини Сергій Сергієнко. Або «Соціологічний центр "Громадська думка"», заснований людьми з місцевих організацій партії «Наш край» у Сумах та Полтаві.
Зовсім примітив – створена днями сторінка «Вільний вибір місцевих громад» у Facebook. З неї розповсюджують онлайн-голосування за кандидатів у мери, яке завжди видає один і той же, до відсотка, «результат другого туру».
Захист - явкою
Ще одна технологія, яка простежується, – намагання знизити явку на виборах, адже відомо, що на малих числах маніпулювати результатами простіше. Очевидно, саме з цією метою аноніми в соцмережах останнім часом поширюють заклики 25 жовтня «сидіти вдома».
Під час дослідження «Рейтингу» 67% опитаних у Кропивницькому відповіли, що обов’язково візьмуть участь у голосуванні, 22% вагаються, 10% - малоймовірно, що голосуватимуть.
Андрій Трубачев
Дослідження проведене з 3 по 10 жовтня серед жителів Кропивницького віком від 18 років методом особистого формалізованого інтерв’ю (face-to-face). Опитано 1103 людини. Помилка - не більше 3,0%.