На Кіровоградщині планують охопити освітніми послугами всіх дітей з особливими потребами

Перегляди: 2145

Алла Зейферт, CBN

Нововведенням 2018 року є організація роботи інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ).

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

Відповідно до Меморандуму, який підписали голова обласної державної адміністрації Сергій Кузьменко та «Фонд Петра Порошенка» в особі Марини Порошенко, на Кіровоградщині запланували і наразі створили 20 ІРЦ. Ці установи – спосіб наблизити послугу до споживача, стверджує директор департаменту освіти ОДА Володимир Таборанський.

- У нас в районах і містах проживає багато діток з особливими потребами. До цього часу вони мали можливість навчатися в школах-інтернатах і обстежуватися лише в обласній психолого-медико-педагогічній консультації, – зазначає посадовець. – Наразі таку функцію починають виконувати в районах і містах інклюзивно-ресурсні центри: комплексну оцінку, а разом з тим – функцію додаткових корекційних послуг. Тому це – дуже позитивне явище.

Наразі на всіх 20 територіях, де планувалося, прийняті рішення про створення ІРЦ. Там уже мають під них приміщення. Разом з тим триває робота щодо їхнього розширення, тому що створені кабінети логопеда, психолога, інших фахівців, а ще потрібні кабінети лікувальної фізкультури та такі, що дозволять поводити саме корекційні години з дітьми.

У центрах є штати працівників, яких набирали шляхом конкурсного відбору. Це, як правило, дві-три, до чотирьох штатних одиниць, але максимально передбачені – до 12.

- На 2019 рік ми маємо можливість розширити штати ІРЦ – на заробітні плати держава виділяє окрему субвенцію, – говорить Таборанський. – У цьому році ми змогли забезпечити центри обладнанням – більше як на сто тисяч гривень на кожен. Придбано, окрім меблів, комп’ютерної техніки, також корекційні дидактичні матеріали. Тому працюємо над розширенням площі та штатів, аби діти на територіях мали змогу отримувати якісну послугу, насамперед, корекції та розвитку.

Проблемними питаннями на сьогодні залишаються необхідність укладання угод між територіями, на яких наразі немає ІРЦ.

- Немає типової угоди, яка була б запропонована і затверджена на рівні Міністерства освіти, – зазначає директор департаменту освіти. – Є відповідні напрацювання у Запорізькій області, і ми ними скористаємося. Наприклад, Вільшанський район, який не створює ІРЦ, має отримувати послугу в сусідньому районі, де такий центр є. Відповідно, території мають між собою укласти угоду, і за рахунок співфінансування утримувати центр. Таких територій, які не мають ІРЦ, у нас 18. Це не пов’язано з бажанням чи небажанням керівників територій їх мати, а з наявною кількістю дітей. Там, де вона менша взагалі, і з особливими освітніми потребами зокрема, то на таких територіях недоцільно створення центрів, і вони користуватимуться їхніми послугами в сусідніх районах.

Ще однією проблемою є кадрова. Працівниками ІРЦ мають бути люди, насамперед, з педагогічним досвідом, бажано більше трьох років, а також мати вищу освіту дефектолога – щоб працювати тифлопедагогом, олігофренопедагогом та в інших напрямках, які на сьогодні обласними педагогічними вузами не готуються.

- Такі можливості є в інших територій, - каже Таборанський. - Наші педагоги користуються можливістю здобувати другу вищу освіту, наприклад, у Кам’янець-Подільському університеті, а також у Києві в Національному педагогічному університеті імені Михайла Драгоманова. Ми працюємо над тим, щоб і наш педагогічний університет отримав відповідні ліцензії та міг готувати фахівців-дефектологів. На сьогодні їх не вистачає, тому ми радимо колегам використовувати можливості наших шкіл-інтернатів, оскільки там ці фахівці є. Наприклад, один із центрів створений на базі Новопразької школи-інтернату Олександрійського району, і працівники цієї школи є за сумісництвом працівниками інклюзивно-ресурсного центру.

Створюють центрі як на базі шкіл – у містах Бобринець, Долинська чи Новоукраїнка, – так і на базі шкіл-інтернатів (Новопразької, Світловодської, Маловисківської). Також виділяються окремі приміщення – у Кропивницькому. Є території, де центри створюють у вільних приміщеннях медичних закладів.

- Ці центри є базовими саме для розвитку інклюзивної форми навчання. Тому ми ставимо в пріоритет та на контроль питання функціонування ІРЦ в області, – наголошує чиновник.

Згідно з Положенням про інклюзивно-ресурсний центр, прийнятим ще в липні 2017 року, підвезення дітей до навчального закладу такого типу є справою батьків:

- Ми повинні розуміти відповідальність керівників територій за те, що, якщо не створений ІРЦ, значить повинні бути створені умови – або компенсація вартості проїзду для батьків, або можливість організованого підвезення дітей за окремим графіком у визначені дні до ІРЦ іншого району. Ми будемо надавати рекомендації керівникам районів і я сподіваюся, що вони дослухаються до них.

На сьогодні є території, які вже суттєво наблизились до стандартів, які повинні бути в інклюзивно-ресурсних центрах. Це міста Кропивницький і Знам’янка, Благовіщенський і Маловисківський ІРЦ. Разом з тим на сьогодні є території, де є відставання у цьому процесі. Це, наприклад, Голованівський район, який ще не придбав обладнання, хоча кошти виділили ще навесні цього року. Певні об’єктивні причини є у Світловодську – міський голова та депутати не прийняли рішення про створення ІРЦ, тому довелося відпрацьовувати створення центру в районі. Тому їм спрямували кошти дещо пізніше, і зараз вони лише на початковій стадії роботи. На сьогодні на сесію обласної ради, яка відбудеться сьомого грудня, винесено питання оренди приміщення у Світловодській школі-інтернаті номер один. Якщо рішення буде позитивним, то розпочнеться конкретна робота саме в місті Світловодську.

Згідно з тим же Положенням, є визначений критерій – заклади створюються відповідно до кількості дітей, які проживають на певній території. Для міст критерій для створення ІРЦ – більше 12 тисяч дітей.

- У Кропивницькому, наприклад, кількість дітей дозволяє створити три центри, і, власне, на сьогодні прийняте рішення про створення трьох, – зазначає Таборанський. – Один знаходиться в приміщенні колишнього дитячого садочка на Ковалівці, другий - у 26 школі – на сьогодні робота там підходить до завершення, – а також центр у 29 школі на Новомиколаївці. Звичайно, ми звірялись із тією кількістю дітей, які потребують особливих освітніх послуг. Ми працюємо над тим, щоб охопити ними всю область.

Кількість таких закладів не є остаточною.

- Якщо, наприклад, Новгородківський, Устинівський чи Вільшанський райони, де немає ІРЦ, захочуть їх створити, то вони мають на це право, і ми їх обов’язково підтримаємо, в тому числі й фінансово, – підсумовує Володимир Таборанський.


ЧИТАЙТЕ І ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ