Платити чи не платити? Роздуми про авторське право

775
кількість переглядів

Музичний світ області бурхливо відреагував на інформацію про те, що міськрада Кропивницького заплатила роялті за пісні, які прозвучали під час рок-фестивалю на Козачому острові.

Учасники обговорення поділилися на дві групи з протилежними думками: «платити треба обов’язково» і «краще б музикантам віддали». Нагадаємо, концерт проходив безкоштовно, організовувала його міська влада, і звучали там як авторські композиції, так і пісні відомих виконавців. Ось саме за ці твори організатори концерту й заплатили кошти «Українській агенції з авторських та суміжних прав» (УААСП).

Агенція – одна з тих, що займається реєстрацією і захистом авторських прав музикантів, поетів, науковців та просто творчих людей. Більшості авторів самостійно складно збирати свою винагороду (наприклад, якщо пісня виконується на всій території нашої країни і за кордоном) – ось тут на допомогу приходить УААСП.

У всьому світі існує безліч таких агенцій, громадських об’єднань чи (рідше) державних органів, які займаються контролем за використанням авторських прав. В Україні з часу проголошення незалежності діяло Українське агентство з авторських прав (УААП) при Кабінеті Міністрів України. Трохи пізніше УААП отримало статус державної структури – Державного агентства України з авторських і суміжних прав (ДА УААСП). У 2018 році державна агенція перестала існувати. Натомість виникло громадське об’єднання, яке відразу підписало відповідні документи з аналогічними організаціями по всьому світу. Суть роботи агенції в тому, щоб не тільки захищати права, а й забезпечувати роялті – плату авторам за користування їхніми творами. У світовій практиці це головне джерело прибутку автора. У 2019 році загальносвітовий обсяг роялті склав більше 10 мільярдів доларів.

Відповідно до чинного законодавства, роялті не сплачується, коли твір не має офіційного власника чи останній помер понад 70 років тому і в нього немає нащадків, що офіційно володіють його роботами.

Суворе дотримання авторських прав не означає, що людина зовсім не має права співати пісні, які їй сподобалися. Це можна, але тільки в колі друзів і не з метою заробляння коштів.

В інтернеті серед організаторів концертів та людей, що мають безпосереднє відношення до цього, ставлення до сплати роялті неоднозначне. Така ситуація склалася тому, що на сьогодні в Україні офіційно існують 12 організацій, які заявляють про своє право захищати різноманітні авторські чи суміжні права. І якщо з українськими авторами все більш-менш зрозуміло, то іноземні гонорари викликають жваві суперечки. Були випадки, коли за виконання твору одного автора до організаторів концертів за отриманням роялті зверталися представники різних агенцій. Не додає впевненості і скандал з організацією, що вже припинила своє існування. Вона збирала гроші для іноземних авторів, але її запідозрили у неповній сплаті – іноземці розірвали договори. Серед більшості дотичних до проблеми людей лунає думка про створення єдиного центру фіксування та збирання роялті. А поки що….

Фото: Facebook

CBN поговорило з одним зі співробітників УААСП Олексієм Івановичем, відомим організатором концертів та палким прихильником рок-музики. Він розповів: «Раніше існувала державна структура, що займалася роялті та виплатою авторських гонорарів. Результатом її роботи стала низка справ та судових позовів про розтрати та порушення законодавства. На сьогоднішній день авторами творів створена громадська організація, яка взяла на себе вирішення цього складного питання. Світова практика показує, що саме автори творів найкраще захищають свої права та права своїх колег.

16 липня 2020 року набрав чинності закон, який чітко передбачає право здійснювати управління правами виключно на підставі укладених договорів з українськими авторами, видавцями та іноземними організаціями колективного управління у сфері публічного виконання музичних творів. УААСП – єдина в Україні організація, що має офіційні договори з подібними структурами у 104 країнах світу. УААСП – єдина організація, яка представляє Україну в Міжнародній конфедерації товариств авторів і композиторів. Саме вона представляє інтереси захисту авторських прав Стінга, Джона Леннона і багатьох інших відомих авторів.

Система захисту авторських прав – справа потрібна і обов’язкова. В моїй практиці організації концертів були випадки, коли сторона, що приймає концерт, відмовлялася платити роялті, тож з деякими довелося припинити співпрацю, але більшість поставилися до цього відповідально та приєдналися до загальносвітової практики. Взагалі, вважаю, що автори чи ті, хто має право на авторські права, обов’язково повинні не тільки захистити їх, а й отримати зиск від їх використання іншими. В деяких випадках люди просто живуть за рахунок таких виплат, і це норма, прийнята у всьому світі, і повинна стати нормою в нас.

В даному випадку в управлінні культури Кропивницької міської ради зробили вірний крок, який повністю відповідає європейській практиці. А ось стогін незадоволених – свідоцтво їх некомпетентності, автори повинні реєструвати свої права і тоді будуть мати можливість отримувати роялті. Адже ми – не село з 90-х, а європейська країна, і в нас теж усе буде правильно».

Ситуація з концертом на Козачому острові – другий випадок, пов’язаний із захистом авторських прав, який потрапив у поле зору місцевих ЗМІ. Два роки тому CBN розповідало про позовну заяву від УААСП на місцевого підприємця, яка закінчилася миром та підписанням офіційного договору про співпрацю та сплату роялті. З погляду світової практики, справа вирішена, всі задоволені. Огляд реєстру судових рішень показав, що захист авторського права – досить поширена причина судових розглядів. Тільки за 2018 – 2019 роки в Україні було близько 200 судових засідань з цього приводу. І суми штрафів та роялті коливалися від 10 до 500 тисяч гривень.

Фото Ігоря Філіпенка, CBN

А концерт, з якого починалася ця стаття, був безкоштовним для глядачів. Відповідно до закону, в цьому випадку роялті авторам складає лише 3% від загальної вартості організації концерту. Більш того, відомий місцевий музикант Макс Величко, який був учасником цього концерту, крім гонорару за виступ, отримає ще й роялті за використання власних пісень, адже він захистив своє авторське право.

Начальниця управління культури і туризму міської ради Анна Назарець розповіла CBN: «За виконання 45 композицій, що прозвучали під час рок-фестивалю на Козачому острові, ми заплатили шість тисяч гривень. Таким чином ми дотрималися законодавства про захист авторських та суміжних прав і будемо так робити завжди. На День міста теж планується безкоштовний концерт, і ми готуємо документи про сплату роялті за використання авторських творів на ньому».

О 12:00 щонеділі ми надсилаємо лист, у якому пишемо про головні події тижня, що минув (пріоритет - Кіровоградщина, але згадуємо і про всеукраїнські, якщо вони мають якесь відношення до області). У повідомленні також - анонси на наступний тиждень.


Приєднуйтеся до нас у Facebook, читайте в Telegram і Twitter.