Як оформити спадщину під час карантину – поради нотаріуса

4406
кількість переглядів

Через поширення Covid-19 рішенням уряду з 12 березня 2020 року в Україні запроваджений карантин, який подовжили до 24 квітня, а потім – до 11 травня. На сьогодні він передбачає закриття навчальних закладів, великих торгових точок (крім продуктових магазинів і аптек), припинення міжміського автобусного і залізничного сполучення, обмеження роботи міського громадського транспорту, закриття державного кордону тощо. Нові обставини, у яких доводиться жити, передбачають і дещо інший формат отримання звичайного переліку послуг із чітко визначеною процедурою їх надання, зокрема нотаріальних.

Одним із нагальних питань, з якими громадяни можуть звертатися до нотаріуса, є прийняття (відмова від) спадщини, адже законодавством встановлено строк шість місяців з часу відкриття спадщини, тобто з дня смерті спадкодавця.

«Прийшов час отримати спадщину. Не знаю, як зараз, під час карантину, – працюють нотаріуси, не працюють. Чи треба подавати заяву онлайн, чи їхати до них? Але не хотілося б наражати себе і своїх близьких на небезпеку. Можливо, треба викликати нотаріуса до себе? Хоча це теж небезпечно. Може, листа якого надіслати? Чи, може, строки прийняття спадщини будуть відтерміновані?» – запитує жителька Кропивницького району.

Як працюють державні та приватні нотаріуси під час карантину? Чи буде відтермінована дата отримання спадщини у зв’язку з введенням карантину в Україні? Яким чином оформити спадщину під час карантину? Відповісти на ці та інші запитання ми попросили начальника відділу з питань нотаріату в Кіровоградській області Управління нотаріату Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (Дніпро) Татевік Іванову.

– Як працюють державні та приватні нотаріуси під час карантину?

– На сьогоднішній день державні нотаріальні контори та приватні нотаріуси працюють з дотриманням рекомендацій Міністерства юстиції України.

Зокрема, зменшений та призупинений прийом громадян. Однак це не означає, що взагалі не можна звернутися до нотаріуса. На сайті Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції розміщений перелік державних нотаріальних контор та приватних нотаріусів Кіровоградської області, вказані їхні адреси та номери телефонів, щоб у людей була можливість зателефонувати нотаріусу та в телефонному режимі отримати консультацію чи погодити час особистого візиту. За необхідності особистого прийому відвідувачі мають заходити в нотаріальну контору по одному, в медичних масках.

– Чи буде відтермінована дата отримання спадщини у зв’язку з введенням карантину в Україні?

– Більшість нотаріальних дій можна відтермінувати. Але це не стосується спадщини. Щоб прийняти спадщину, законодавець встановлює громадянину строк у шість місяців. Щоб його не пропустити та потім не звертатися до суду для встановлення додаткового строку для прийняття спадщини, людина має вчасно звернутися до нотаріуса та подати заяву.

Законодавець встановлює кілька шляхів, як це можна зробити в межах дії карантину. Зокрема, пропонується такий зручний спосіб, як направити заяву поштою. Нотаріус зобов’язаний прийняти цю заяву та завести спадкову справу, щоб особа не пропустила строк для прийняття спадщини. Потім людина запрошується до нотаріуса, щоб належним чином оформити заяву. Це можна зробити вже після того, як закінчиться дія карантину. Заяву можна відправити листом або залишити її в поштовій скриньці, яка є на вході у кожну нотаріальну контору, і бути впевненим, що заяву візьмуть у роботу, спадкова справа буде заведена, та будуть вчинені всі нотаріальні дії, необхідні для того, щоб унеможливити пропущення строку та порушення прав громадянина на отримання спадщини.

Будь-які інші нотаріальні дії можна відкласти та відтермінувати.

– Зважаючи на ситуацію із розповсюджуванням коронавірусу в Україні, я рекомендую громадянам звертатися до нотаріусів за допомогою телефонного, електронного зв’язку, – зазначила Татевік Іванова.

Вона також пояснила, що нотаріуси Кіровоградської області наразі запровадили так званий бек-офіс, коли громадяни можуть направити документи, на підставі яких буде вчинятися та чи інша нотаріальна дія, електронною поштою. Нотаріус бере в роботу ці документи, готує проект того чи іншого нотаріального документа, і людина звертається одноразово, коли вже готовий документ, щоб ознайомитися та поставити свій підпис.

– Окремо хотілося б звернутися до людей похилого віку, які зараз у зоні ризику, з проханням зменшити по можливості візити до нотаріусів. Адже саме ця категорія населення найчастіше звертається до державних нотаріальних контор. Залишайтеся вдома, зрозумійте, що нотаріальні дії завжди можна відтермінувати! – закликала Татевік Іванова.

Якщо у громадян в період карантину виникають запитання щодо організації роботи державних нотаріальних контор та приватних нотаріусів, вони можуть звернутися до відділу з питань нотаріату за номером телефону (0522) 35-66-41.

Вікторія Ілюхіна, спеціально для CBN

Приєднуйтеся до нас у Facebook, читайте в Telegram і Twitter.