Мер Кропивницького розповів про відвертий земельний кримінал та політичні ультиматуми
Андрій Трубачев, «Україна-Центр»
Свята скінчилися - про політичні ультиматуми, «договорняки» і «рішал», відвертий земельний кримінал говорили з міським головою Кропивницького Андрієм Райковичем. Упереміж з інвестиціями, ЖКГ та опаленням.
Ініціатива мерії щодо скорочення кількості членів виконкому різко порушила активність окремих представників громадськості, на порядку денному наступного засідання міськради - затвердження двох заступників.
- При формуванні виконкому і в цілому структури управління містом наприкінці 2015 року, після виборів, була закладена політична мотивація. І ніяка інша депутатськими фракціями не сприймалася, - пояснює Райкович. - Були поставлені певні умови, ультиматум, диктатура: «Або так, або ми не будемо голосувати за виконком». Адже пропозиції щодо складу подає міський голова, але затверджує сесія. Тому був обраний 21 член виконкому. Стільки серед українських міст є тільки у Харкова. Наприклад, Львів, на який ми часто посилаємося, ставимо у приклад європеїзації, демократизації, має дев'ять членів виконкому.
У законі України про місцеве самоврядування прописано, що членами виконкому повинні бути представники виконавчих органів - управлінь, департаментів, заступники міського голови «та інші». У нас, навпаки, - «інші» й представники виконавчих органів.
Наприклад, Артеменко і Бігун не представляють виконавчі органи, як і Вязовцев, Глушак, Голуб, Дануца, Демец, Касьяненко, Левченко, Онул, Сосонський... Виходить більше половини від загальної кількості. Тому за пропозиціями управлінь я поставив питання про те, щоб у 2019 році перейти все-таки до професійного управління, а не за політичною ознакою.
- Зіграло роль те, що виконком не підтримав проект міського бюджету на 2019 рік?
- Так. Коли я побачив безпідставне голосування представників неуправлінських структур міської ради, зрозумів, що вони не підтримують бюджет через те, наприклад, що Фортечна і Подільська районні ради не отримали заявлені фонди оплати праці. Це питання взагалі морально-етичної складової і ринку праці. Ніколи в основу прийняття або неприйняття бюджету не ставилися питання оплати праці апарату.
Таких прецедентів було багато, коли ті політичні сили, які вважають себе опозиційними, голосували без економічного чи іншого обґрунтування - «проти» тому, що «проти». А це орган управлінський, а не політичний. Хоч і колегіальний. Я хочу у виконкомі мати команду професійних, відповідальних від початку до кінця за свої рішення і за виконані справи людей.
- Чи залишаться в новому виконкомі «та інші», чи це будуть виключно управлінці мерії?
- Ведуться переговори, хтось погрожує, мовляв, ми не будемо брати участь у голосуванні. Ну і не треба. Голосують свідомо, а не насильно. На ваше голосування будуть дивитися люди: як ви голосуєте і чому так, а не інакше. Хто такі ці «та інші»? У нас є учасник АТО і громадський діяч Віталій Вязовцев, я буду пропонувати депутатам його залишити. Ще не в повній мірі прийняв для себе рішення з приводу представників наукового середовища і малого бізнесу. Однозначно я проти того, щоб «олігархат» був присутній у виконкомі. У них інше бачення, інші інтереси, інші завдання.
Це принципові рішення. За каденцію на посаді міського голови потрібно встановити правила управління містом, які не йдуть врозріз з законодавством та інтересами громади. Правила адміністрування замість «договорняків». Так, зрозуміло, що є незадоволені, що є образи-зневаги, тому що всі хочуть бути «титулованими», щось вирішувати, за щось голосувати і не нести ніякої відповідальності.
- На сесії будуть голосувати за кандидатури двох ваших нових заступників - по ЖКГ та інвестиціях, - навіщо, чому саме ці люди?
- Заступник міського голови з питань житлово-комунального господарства має бути, обсяг роботи, кількість підприємств у структурі і кількість працівників великі. Тому проходив стажування і в резерві на посаду заступника знаходиться Олександр Вергун. Це не політична, не «квотна» кандидатура. Адміністративно він готовий працювати на цій посаді, у команді міського голови, який, врешті-решт, принципово відповідає за всі питання. Коли щось погано, всі кивають, мовляв, «чому не зробив, щоб було добре, не поставив тих людей, яких потрібно?» Ось я і пропоную кандидатуру Вергуна.
- Він займався транспортом, звідки впевненість, що він потягне таку складну, проблемну галузь?
- Це моя команда, я її формую, мені потрібні помічники. Інакше мені підсунуть «рішал», людей, які не здатні працювати на загальний результат, на програму, з якою я прийшов до людей, а будуть працювати на містечкові групи впливу тощо.
- Андрій Паливода очолює департамент економіки, займається інвестиціями, що зміниться від назви посади?
- Ми плануємо залучати великі інвестиційні ресурси, наприклад, для тепломодернізації. Мова йде не про мільйон-два, навіть не про десять мільйонів гривень (обсяг фінансування ЄБРР, над залученням якого працює департамент, становить близько 10 мільйонів євро. - Авт.). Ми повертаємо у власність міста значну частину майнового комплексу «Кіровоградтепла». Це масштабна робота - як економічна, так і стратегічна, і нею має займатися посадова особа високого рангу, заступник міського голови - професійно, відповідально. Так, щоб і державні органи влади правильно сприймали. Не може керівник департаменту за завданнями міського голови йти на прийом, наприклад, до віце-прем'єра або в Мінрегіонбуд, займатися питаннями структури теплопостачання. Мова навіть не про інтелект, а про адміністративний статус.
- Почали судові тяжби колишній заступник мера і начальник земельного управління...
- По Владову (очолював управління земельних відносин міськради. - Авт.) найближчим часом буде судове засідання. Проти нього прокуратурою міста висунуті звинувачення дуже серйозні, в нанесенні фінансових збитків міському бюджету. Стаття 91, частина 4 - в особливо великих розмірах. А Грабенко (колишній заступник міського голови. - Авт.) - це безпосередній керівник Владова. Це по-перше.
По-друге, ви як журналіст задавали мені в тому числі запитання про те, що за заправку збираються будувати на місці паркових алей біля аеровокзалу. Тоді мене здивувало ваше запитання. Як виявилося, Грабенко з перевищенням своїх повноважень підписав одноосібно продовження договору оренди земельної ділянки. Ця інформація просочилася і почала мусуватися в соціальних мережах.
Я дав завдання відділу з запобігання корупції шукати підтвердження достовірності цієї інформації або її спростування. І ми знайшли правопорушення з боку посадової особи. Я не можу поки всього говорити, матеріали передані в прокуратуру, ведеться слідство. Але я читав ці матеріали, підписував їх і мав усі - й моральні, й адміністративні - права не просто запропонувати Грабенку звільнитися, а звільнити його за порушення присяги.
«Договірні матчі», остапи бендери, подвійні та потрійні стандарти - це традиційний негатив до самих верхів, це ті пережитки, які нам потрібно перебороти. І чим швидше ми це зробимо, тим краще будемо жити.