Як на Кіровоградщині розвиватимуть культуру і туризм. Інтерв’ю з профільним заступником голови ОДА Тетяною Волинець

Перегляди: 4222

11 листопада 2019 року перший заступник керівника Офісу президента Сергій Трофімов представив нового голову Кіровоградської обласної державної адміністрації Андрія Балоня. До призначення він був заступником голови Херсонської ОДА.

У січні 2020-го заступником Балоня стала Тетяна Волинець, яка очолювала у Херсоні обласний департамент туризму та курортів. Вона розповіла CBN про своє бачення розвитку культури й туризму на Кіровоградщині.

Ви є у Telegram? Підпишіться на наш телеграм-канал, там ми часто повідомляємо те, про що на сайті не пишемо: https://t.me/cbnua

З офіційної біографії Тетяни Волинець

Народилася 22 вересня 1976 року в Херсоні. Освіта вища: Південноукраїнський державний педагогічний університет імені Ушинського (2001), «Педагогіка і методика середньої освіти. Музика», вчитель музики; Херсонський національний технічний університет (2011, 2016), «Менеджмент організації», менеджер-економіст; кандидат економічних наук. Заміжня, має трьох доньок.

Трудова діяльність

- 09.1995 – 10.1996 - концертмейстер музичного відділення Херсонської школи-ліцею мистецтв №58;

- 10.1996 – 01.2001 - викладач музичного відділення Херсонського Таврійського ліцею мистецтв;

- 01.2001 – 06.2005 - методист художньо-естетичного циклу Херсонського Таврійського ліцею мистецтв;

- 06.2005 – 03.2006 - завідувач сектору туристично-інформаційної роботи управління культури Херсонської ОДА;

- 03.2006 – 01.2013 - начальник відділу туристично-виставкової діяльності управління культури Херсонської ОДА;

- 01.2013 – 07.2013 - начальник управління туризму та курортів Херсонської ОДА;

- 07.2013 – 03.2014 - радник (патронатна служба міського голови) виконавчого комітету Херсонської міськради;

- 05.2014 – 10.2014 - заступник генерального директора акціонерної проектно-будівельної фірми «Херсонбуд»;

- 04.2015 – 09.2015 - виконавчий директор ТОВ ДЛОК «Сузір’я Таврії», Скадовськ Херсонської області;

- 09.2015 – 10.2015 - радник (патронатна служба) Херсонської ОДА;

- 10.2015 – 10.2015 - начальник відділу розвитку туристичної діяльності управління туризму та курортів департаменту зовнішньоекономічної діяльності, туризму та курортів Херсонської ОДА;

- 10.2015 – 07.2016 - директор департаменту зовнішньоекономічної діяльності, туризму та курортів Херсонської ОДА;

- 07.2016 – 08.2017 - заступник директора департаменту інвестиційної, туристично-курортної діяльності та промислової політики Херсонської ОДА – начальник управління туризму та курортів;

- 08.2017– 02.2019 - директор департаменту інвестиційної, туристично-курортної діяльності та промислової політики Херсонської ОДА;

- 02.2019 – 01.2020 - директор департаменту туризму та курортів Херсонської ОДА;

- 01.2020 - донині - заступник голови Кіровоградської обласної державної адміністрації.

- Як влаштувалися в Кропивницькому?

- Гарно влаштувалася, тому що зі мною - моя родина. А для мене як для жінки це дуже важливо. Тим паче, що в мене малесенька дитинка є, їй два роки й шість місяців, Ангеліночка. І Софійка, їй тринадцять, вона вже у ліцеї тут навчається, їй дуже подобається. Спочатку не дуже вона сприйняла все це - вік такий. Свободу, їй здавалося, обмежують: готель для телефонів, дрес-код по формі, субота - навчання. Але, коли познайомилася з колективом, то цікаво стало. Софійка взагалі у художній школі займалася, й зараз ми шукаємо для неї тут альтернативу. Для творчих дітей важливо знайти спілкування на якомусь духовному рівні. Вона мені каже: «Мамо, треба дуже чітко розмежовувати: хто такий художник і творець, а хто такий ремісник».

- Серйозна заява для тринадцяти років.

- Ми з повагою ставимося до таких заяв. Тому шукаємо нині викладача, який би надихав її, десь трошки коригував, але не обмежував творчу свободу думки.

- Ви до призначення бували у Кропивницькому?

- Ніколи. Може, у цьому є і якийсь плюс. Я спроможна до вчинків людина, швидко збираюся, швидко можу все змінити, і мені це дуже подобається. Спокійне життя, коли все розставлене по полицях, - це не про мене і не для мене. Мені до вподоби виклики, нові стратегії, проекти. Я кардинально змінювала своє життя. За освітою я взагалі - піаністка. Потім так сталося, що потрапила у туризм, попрацювала в туристичному бізнесі як антикризовий менеджер. Після того були інвестиції, промисловість... Уся палітра, яка зараз у мене є, - це все моє. Я відчуваю свою обізнаність у галузях, якими опікуюсь.

- Чим можете похвалитися за час роботи в Херсонській ОДА?

- Мені не соромно сказати про те, що Скадовськ став курортом державного значення, це повністю мій проект. Олешківські Піски стали відомими не тільки в Україні, а й за її межами, це теж мій проект. По сільському зеленому туризму є позитивна динаміка, я хочу цей досвід тут впровадити. Лімерійське озеро в Херсонській області, яким я опікувалася, - надзвичайно цікавий проект. Ну і, звичайно, багато заходів, які були організовані...

Ще - кількість туристів, які відвідують Херсонську область. Я протягом багатьох років була в цій галузі, і ті три мільйони туристів, які побували на Херсонщині торік, говорять про те, що ми - на вірному й правильному шляху.

Але я це все робила з командою. Не можу сказати, що це все мої особисті досягнення. Добре, коли є ідея. Але без команди втілити її у життя неможливо.

- Команда - звісно, важливо. Тут вона є?

- Команда зараз формується. Не можу сказати, що просто. Мені важко, бо я - швидка людина. Мені подобаються люди, які, так само, як і я, загоряються ідеями. А обласна державна адміністрація... Дали документ - виконав, дали документ - виконав. Мало ініціативних людей.

Я от запитую нині: а хто ходить на всі ці заходи? Яка кількість людей? Хто про них говорить, хто про них знає? Навіщо це? Відповідаючи на ці запитання, люди починають розуміти, що, може, це традиції, яким уже багато років, і треба їх змінювати. Приносять мені календар подій. А я його даю водію, просто хочу побачити, на які заходи він піде. Чи от жіночка пиріжки на першому поверсі облдержадміністрації продає - я їй даю. З того переліку, а це отакенний талмуд, - чотири заходи. Ну і для кого тоді вони? Якісь трильйонні цифри, проекти галактичного масштабу... А насправді немає стратегії, немає розуміння, чого хочуть і що треба.

Ми готувалися до сесії, внесли проекти. Їх небагато. Але люди їх відпрацювали так, що мені не соромно, я можу пояснити, навіщо ці кошти, що це буде, що ми отримаємо в результаті.

Сьогодні (11 березня. - Авт.) от проводили зустріч з усіма керівниками департаментів, управлінь щодо взаємодії з людьми. Коли говорять, що роками не можуть потрапити на прийом, - це неприпустимо. Я зараз усіх налаштовую на те, щоб вони максимально чули людей.

Ну і, звичайно, темп. Темпоритм треба змінювати.

- «Я зовсім інакше бачу розвиток культурної складової» - ваша цитата. Що ви мали на увазі? Треба все поламати й придумати заново?

- Я дуже уважно проаналізувала все, що є. Що треба змінювати? Зовсім немає місточка з районами, вони живуть своїм життям. Культура ж повинна покривати всю область. Я спеціально поїхала у Центр народної творчості. Думаю, може, вони якось там вибудували свою роботу. Надзвичайно гарний Центр народної творчості! Чистенький, гарний, вишуканий, відремонтований. Усе є. А життя в ньому немає. Він порожній, там немає людей.

Проект «Баба Єлька». Вони три роки сюди ходили, не могли потрапити в департамент культури на прийом.

Велика кількість фестивалів, які ніхто не відвідує. Ми порахували, що є аж три театральні фестивалі. Я зібрала актив і запропонувала: ану давайте об’єднаємо їх. І всі зразу: от добре було би! Це ж ми не втрачаємо традиції? Але ж при цьому можемо зробити грандіозне дійство, свято. Це все треба вивчити, зробити ребрендинг того, що є, і запустити.

[caption id="" align="aligncenter" width="640"] Фестиваль «Театральна весна Кіровоградщини»: театр тіней від аматорського театру «Калейдоскоп» Гурівського СБК Долинського району. Фото Сергія Гусарченка[/caption]

Туризм. Ніхто не назвав мені хоча би п’ять потужних «магнітів», які могли би притягти туристів. «Ой, у нас театр». Поїде людина з Києва, скажімо, на вихідні в театр до Кропивницького? Немає туристичного продукту, який «чіпляв» би, який був би так завернутий, що людина могла б кинути все і приїхати. Швидкі тури, тури вихідного дня - це супер, ми повинні працювати над цим. Мені кажуть: це повинен робити туристичний бізнес. А якщо він не робить? Нам сидіти і чекати? Значить, ми як адміністрація повинні дати поштовх, а бізнес далі вже закрутиться. Ми так робили в Херсонській області, і це працює. Як тільки відвідувач отримає гарні емоції - почне віщати сарафанне радіо. Подієвий туризм, тури вихідного дня, будемо працювати і над медичним туризмом - до нього я ще, чесно кажучи, не добралася.

- Медичний туризм - Знам’янська бальнеологічна лікарня?

- Не тільки Знам’янка. Є ресурсна карта області: радон, мінеральні води. Це все інвестпроекти. Інвестиції, до речі, - це теж мій напрямок. Проблема - треба, щоб були чіткі й конкретні інвестиційні пропозиції. Не мрії, а конкретика. Все це треба зараз оновити. Сайти старі, в інформаційному просторі - взагалі колапс.

- Сайти - окрема тема... Коли нарешті з’явиться нормальний туристичний портал про область? З інформацією, куди поїхати, як дістатися, де переночувати, скільки коштує.

- Ну от бачите... Зустріла дівчат з Кропивницького на виставці у Львові. Пропонували вони там буклетики музею. Люди всі масово поїдуть у краєзнавчий музей? Немає розуміння, що подобається туристу.

- То як треба робити?

- Створити якісні туристичні продукти. Коли вони вже створені, тільки тоді показувати їх людям.

Порталу немає якісного, згодна з вами. Спочатку треба його зробити, потім запустити туристично-інформаційний центр. Навіщо зараз туристично-інформаційний центр без порталу?

Айбокси, до речі, класна штука теж. Ставити їх у тих місцях, де проходить велика кількість людей. Треба лише підключити до Інтернету. Не виправдав сподівань - в інше місце переставили.

А портал - так, це і мапа, і готелі, і пропозиції, що можна відвідати. Недостатньо інформації? От тобі номер телефону, за яким тобі привітно й чемно розкажуть більше.

- Ви вже поїздили областю. Що найбільше вразило?

- Я не так і багато поїздила. Розумівка, подивилася, що є у Кропивницькому, на хутір «Надія» їхатиму... Була в музеї Сухомлинського - там мені надзвичайно сподобалося. Парк в Онуфріївці можна було би розвинути як туристичну локацію.

[caption id="" align="aligncenter" width="640"] Фото: «Всеосвіта»[/caption]

Про сільський зелений туризм ще хочу сказати. Ми, коли були в Розумівці, такі гарні хатки там бачили. Там би сучасні санвузли зробити, а автентика хай залишається... І що ми придумали? Люди не дуже добре сприймають теорію. Тому хочемо зібрати з усієї області тих, хто хотів би займатися зеленим туризмом, і вони просто поїдуть на успішні практики, які вже існують. Їм розкажуть, як усе почати, вибудувати законодавчо, заробляти.

У Світловодську була. Там напрочуд великий ресурс. Думаю, напишу у фейсбуці, щоб підтримати. І так неприємно було читати, коли люди, які живуть там, почали коментувати: приїдьте влітку, мовляв, відчуйте, як смердить... З цього все і починається, коли ти не любиш те місце, де живеш, якщо нічого не робиш, щоб там стало краще. Що ти зробив корисного? Якби кожен зранку вставав і запитував себе про це, ми жили б зовсім інакше. Ми б не очікували, що хтось прийде і зробить замість нас. Активні люди намагаються щось змінити, але, не відчуваючи підтримки, опускають руки. Потрібно таких людей підтримувати.

- Ви часто говорите про туристичний бренд Кіровоградщини. Який він?

- Ніякий. Поки ніякий, ми працюємо над цим. Плануємо залучити компанію з Києва, у якої є значний досвід розробки туристичних брендів по всій Україні.

- Що може стати «фішкою» Кіровоградської області?

- Ми вже кілька разів спілкувалися з киянами. Вони кажуть, що бувають дуже несподівані результати. Все, що зараз напрацюємо, воно збереться все разом - тоді й з’являться «фішки». «Файне місто» - це ж на слуху у всіх, всі знають, що це про Тернопіль. І в нас буде.

- Складно працювати, коли не знаєш напевно, скільки це робитимеш. От звільнить, припустимо, завтра Зеленський Балоня - і ви підете. То про які плани взагалі можна говорити?

- Для мене це перша політична посада, можна сказати. Як складеться, що буде - невідомо, звісно. Але мені до вподоби те, чим займаюся. У мене в команді Андрія Балоня є можливість працювати вільно, не відчувати себе обмеженою.

Мені завжди хотілося, щоб коли я пішла зі своєї посади, люди говорили: «От добре, хоч щось зробила, залишила після себе».

Ще одне хочу сказати. Ми розробляємо програму, яка буде побудована виключно на проектах, які нам самі люди на місцях пропонуватимуть. Тому чекаємо скоро на нову програму освітньо-культурного розвитку. Впевнена, вона буде гарна, сучасна, для людей.

- Як розважаєтесь у Кропивницькому?

- Відпочиваю у театрі, не пропустила жодної вистави. Гуляю містом вечорами... Дендропарк який чудовий у нас от! Ангеліна моя щодня там. Але мама мого чоловіка у Херсоні, вона старенька вже, то ми намагаємося через вихідні їздити туди провідувати.

- Про «Кропфест» щось чутно? Буде він цього року?

- Мені особисто ця тема подобається. Якщо вона не буде дуже заполітизована, тоді супер. Формат проведення - сучасний, дуже яскравий. Чом би й ні? Між іншим, можна було би під брендом «Кропфест» об’єднати ті три театральні фестивалі, про які я вже говорила...